I vårt nybyggda (2022) hus finns en underlimmad diskho som är svart. Det var jättesnyggt så länge färgen satt kvar, men nu släpper den i stora sjok. Jag är inte så lockad av att försöka ta bort hon från marmorbänksskivan, så nu funderar jag på om det går att måla den svart igen på ett beständigt sätt. Det är lätt att ta bort den gamla färgen, men vad använder jag för färg som tål slitaget i en diskho?
Förtydligande: Det var inte vi som byggde huset, och säljaren är inte behjälplig med reklamation av den dåliga hon (som för övrigt inte tillhandahålls av tillverkaren längre, kanske för att färgen inte håller...)
Tack för förslag!
Förtydligande: Det var inte vi som byggde huset, och säljaren är inte behjälplig med reklamation av den dåliga hon (som för övrigt inte tillhandahålls av tillverkaren längre, kanske för att färgen inte håller...)
Tack för förslag!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Har du pratat med tillverkaren/säljaren av hon själv?
De flesta bryr sig inte om att produkten har sålts vidare.
Om inte annat bör du ju kunna få reda vad hon är gjord i för material och hur hon är behandlad från början, vilket gör det lättare att för någon att veta vad du kan göra nu.
De flesta bryr sig inte om att produkten har sålts vidare.
Om inte annat bör du ju kunna få reda vad hon är gjord i för material och hur hon är behandlad från början, vilket gör det lättare att för någon att veta vad du kan göra nu.
Jo det hade jag också hoppats. Från tillverkaren hänvisar man till säljaren som i sin tur kräver ett kvitto...BirgitS skrev:
Inte alltid man har tur med kundtjänstservice.
Det behövs inte kvitto för reklamation. Men något sätt att styrka att köpet genomförts, tex kontoutdrag där datum och summa framgår (förslagsvis maskeras övrig info).
Det är säljaren du ska vända dig till. (Alltså den som husbyggaren köpte diskhon av).
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-kvitto/
Kan du reklamera utan kvitto?
Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris.
Det är säljaren du ska vända dig till. (Alltså den som husbyggaren köpte diskhon av).
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/regler-for-kvitto/
Kan du reklamera utan kvitto?
Det finns ingen lag som säger att du måste ha ett kvitto för att kunna reklamera ett fel på en vara. Men du måste kunna bevisa att du har köpt varan i butiken, när du har köpt varan och till vilket pris.
Tycker själv att tvättställ är könsneutrala… (förlåt, läste fel först och tyckte det blev roligt med ”hon”) 😀BirgitS skrev:
Klicka här för att svara