I huset vi köpt finns en passage mellan garage och resten av källaren som är målad i rött och svart. Vi skulle vilja fräscha upp där lite snabbt och måla lite mer harmoniska färger.

Det är ett äldre hus, odränerat, men verkar inte finnas så stora fuktproblem.

Att måla med en diffusionsöppen färg på en redan målad yta (kan inte tänka mig att det använts diffusionsöppen färg förra ggn) känns som bortkastade pengar.

Att slipa bort all gammal färg först känns som bortkastad tid på ett så "oviktigt" rum.

SKADAS huset om vi målar med vanlig väggfärg? Jag fattar att färgen kan flagna om det blir fuktigt, men det skulle ändå vara estetiskt bättre än det ser ut nu... :-)
 
Nej, huset skadas inte. Det som kan hända är att färgen möglar och flagnar. Du kan även få putssläpp. Beroende på hur mycket tillskjutande fukt du har.
 
M Maestrono skrev:
Nej, huset skadas inte. Det som kan hända är att färgen möglar och flagnar. Du kan även få putssläpp. Beroende på hur mycket tillskjutande fukt du har.
Att färgen möglar känns ju lite ofräscht...

Jag kan inte se att väggarna ser påverkade ut i dagsläget... och det har ju varit målat så i... 40 år eller mer.
 
F Froosh skrev:
Att färgen möglar känns ju lite ofräscht...

Jag kan inte se att väggarna ser påverkade ut i dagsläget... och det har ju varit målat så i... 40 år eller mer.
Det kan mögla, men då oftast lite, och på en begränsad yta..
Jag har själv gjort så i min källare. Vissa rum har jag gjort ordentligt. Betongslipa, putsa, silikatfärg. Andra rum har jag snabbrenoverat och bara slabbat på vanlig väggfärg. Funkar skitbra.

Edit: värt att tillägga, är det innerväggar vi talar om så är det absolut inga problem med vanlig väggfärg.
 
M Maestrono skrev:
Det kan mögla, men då oftast lite, och på en begränsad yta..
Jag har själv gjort så i min källare. Vissa rum har jag gjort ordentligt. Betongslipa, putsa, silikatfärg. Andra rum har jag snabbrenoverat och bara slabbat på vanlig väggfärg. Funkar skitbra.

Edit: värt att tillägga, är det innerväggar vi talar om så är det absolut inga problem med vanlig väggfärg.
Tack för att du tagit dig tid att svara! Det blir nog en snabbrenovering då. Ska man välja nån särskild sorts väggfärg?
 
M Maestrono skrev:
Edit: värt att tillägga, är det innerväggar vi talar om så är det absolut inga problem med vanlig väggfärg.
Detta är en liten förenkling...
Tex jag bor i ett Egnahem hus i Sthlm som är byggt utan kapilärbrytande skickt(eller isolering) direkt i leran. Inte helt ovanligt för hustypen på 1940-1960-talet.
Har suger innerväggarna fukt från marken periodvis och det är vilktigt att ha rätt puts och färg som släpper igenom så mycket fukt som möjligt för att slippa putssläpp.
(Ja, huset är dränerat runt om men det hjälper inte helt i dessa fall)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.