MrJay
M marvin123 skrev:
Vad menas med "prima"? Jag läste att Biltemas färg ska användas i flera skikt, där första skikten blandas med lite vatten.
Lägga ut primer, en vätska som agerar som lim för färgen.

prototypen prototypen skrev:
man slipar bort betonghuden
Protte
Hur tjock är betonghuden vanligtvis? Bara ett par mikrometer eller tydligt mer?

MrJay MrJay skrev:
Om du skall slipa betongen…
Vanliga amatör-slipmaskiner med slippapper (som den i klippet) avråder jag starkt ifrån. Det kan sluta med att du gör mer skada än nytta. Kolla om du kan få tag på en HTC 500 med diamanter som passar hårdheten på din betong, resultatet blir ett väldigt fint och starkt golv som blir jämnt slipat. Och nej, en HTC maskin väsnas inte så där (fick nästan ont i öronen av klippet)..
ABS kör man med diamantskiva när det är så gammalt som TS golv, inom en månad kan man köra med stenar.
Slippapper för att slipa bort gammal färg fick jag använda på ett källargolv som troligen var lite fuktigare.

Protte

Jag gjorde detta för en vecka sedan på mitt golv som jag målat med 2komp färg(hagmans) för 15 år sedan när jag byggde garaget. Slipade aldrig då utan syratvättade och målade. Ångrade djupt att jag inte slipade för plattan hade en för grov yta vilket gjorde golvet svårstädat. Golvfärgen har suttit som berget dessa 15 år och jag gjorde även "bilspår" med 2komp lack och sand då jag kör med dubbdäck halva året.
Jag skulle avråda dig att använda en ABS slip, avverkar för lite och är helt ohanterbar. Hyr en HTC slip så har du gått över golvet ganska snabbt o kan måla sen.
Med hagmans färg späder man 15-20% första varvet då ytan är starkt sugande. Andra varvet kör man rent och det måste man måla inom 24h för att slippa rugga upp ytan igen så tänk på det.
Köp anza's roller som tål 2komp annars kommer rollern smälta.
Målar man med för blöt platta är risken att det blir flammigt enligt färgtillverkaren.
Lycka till

T trojlee skrev:
Jag gjorde detta för en vecka sedan på mitt golv som jag målat med 2komp färg(hagmans) för 15 år sedan när jag byggde garaget. Slipade aldrig då utan syratvättade och målade. Ångrade djupt att jag inte slipade för plattan hade en för grov yta vilket gjorde golvet svårstädat. Golvfärgen har suttit som berget dessa 15 år.
Men mitt golv är redan nästan slät som en porslintallrik. Det blir förmodligen inte jämnare med ett sådant slipmaskin. Om det handlar om att kunna städa enkelt senare, ser jag inget behov för slipningen.

Kanske handlar det mer om att betongen är hårdare när man har tagit bort övre skiktet?

F
M marvin123 skrev:
Men mitt golv är redan nästan slät som en porslintallrik. Det blir förmodligen inte jämnare med ett sådant slipmaskin. Om det handlar om att kunna städa enkelt senare, ser jag inget behov för slipningen.

Kanske handlar det mer om att betongen är hårdare när man har tagit bort övre skiktet?
men måla då. Är det så slätt så är det inte heller betonghud.

Jag är förvirrat.. Många säger att man ska slipa, det står även i färgmanualen. Jag vill gärna förstår vad meningen är med slipningen.

Slipa inte så slipper du ha ett garantiärende med färgtillverkaren, du är rökt på förhand.

Eller läs inläggen en gång till.

Protte

Slipa inte så slipper du ha ett garantiärende med färgtillverkaren, du är rökt på förhand.
Protte
Hur många procent får genom en reklamation på färg? Har man inte alltid gjort fel? Skulle säga man är rökt oavsett. Men jag hade med slipat golvet...

Vad är syftet med slipningen? Att golvet bli slätare eller grövre?

Få bort betongfilmen, den finns där även om den inte syns.

F
Isakare Isakare skrev:
Få bort betongfilmen, den finns där även om den inte syns.
Det behöver den inte alls finnas där. Det kan man ta hand om redan samma dag som man gjuter.

F fsn skrev:
Det behöver den inte alls finnas där. Det kan man ta hand om redan samma dag som man gjuter.
Direkt efter gjutningen fanns flera omgånger med en stor maskin som såg ut som en poleringsmaskin, när jag minns rätt. Dessutom såg jag en stor plåtburk som var tom. Jag antar att någon vätska / kemi hade används efter gjutningen. Kanske är plattan därför redan så slät. Kan det vara en tecken att det inte behöva slipas nu?

Skulle det finnas en sådan film: Vad är problemet med denna?

Då fäster inte färgen som den ska.
Hur stor yta är det?

Nissens
Man ruggar inte upp ytan, man slipar bort betonghuden som inte är lika stark, man slipar också bort eventuella ränder efter glättningen.
Du gör som du vill, jag har slipat och målat 8 golv och färgen har hållit i mer än 15 år med bilar, traktorer, mekanisk verkstad och svetsverkstad.

Protte
Exakt vilken färg har du använt då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.