Tjenare,

nån som har erfarenhet av målning av aluminiumtak?
Mitt tak ser för jävligt ut.
Det är ifrån tiden då man gick över till miljövänlig färg, så jag har väldigt många färgsläpp och rejäl mattning.

Frågan är vad man gör med ett aluminiumtak i förberedelse och vilken grundfärg och täckfärg man bör använda.
Det ska ju helst hålla sig fräscht väldigt många år.

För jag antar att det blir billigare att måla om än att köpa ny plåt.
Fördelen är ju att det är aluminium, så det känns väldigt dumt att göra sig av med det.

Detta är stora skolan. Mitt emot är lilla skolan som är något mindre.

Röd trävilla med ett slitet aluminiumtak som uppvisar färgsläpp och mattning under en skymningshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Mvh Jonte
 
Åsa Lund
Min mamma har målat vindskivor med Kirjo för några år sedan. Ser fortfarande jättebra ut
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Min mamma har målat vindskivor med Kirjo för några år sedan. Ser fortfarande jättebra ut
Precis, Teknos Kirjo lösningsmedelsburen ska det vara.
Behövs ingen grundfärg.

"ALUMINIUMYTOR tvättas med RENSA STEEL plåttvätt och grovslipas med lämpliga metoder."

https://www.teknos.com/sv-SE/produkter/kirjo/
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Precis, Teknos Kirjo lösningsmedelsburen ska det vara.
Behövs ingen grundfärg.

"ALUMINIUMYTOR tvättas med RENSA STEEL plåttvätt och grovslipas med lämpliga metoder."
J jontese skrev:
Tjenare,

nån som har erfarenhet av målning av aluminiumtak?
Mitt tak ser för jävligt ut.
Det är ifrån tiden då man gick över till miljövänlig färg, så jag har väldigt många färgsläpp och rejäl mattning.

Frågan är vad man gör med ett aluminiumtak i förberedelse och vilken grundfärg och täckfärg man bör använda.
Det ska ju helst hålla sig fräscht väldigt många år.

För jag antar att det blir billigare att måla om än att köpa ny plåt.
Fördelen är ju att det är aluminium, så det känns väldigt dumt att göra sig av med det.

Detta är stora skolan. Mitt emot är lilla skolan som är något mindre.

[bild]


Mvh Jonte

[länk]
Hej!

Hur gick det med detta? Har du målat och blev det ett bra och beständigt resultat?

Jag har ett hus med aluminiumtak där all färg förvunnit på söndertaket. Takytan mot norr däremot, där finns rätt mycket färg kvar. Vi planerar att måla taket nu under våren och tar tacksamt emot tips gällande förbehandling samt val av färg för bästa resultat och beständighet.

Tack på förhand!

Mvh

Rasmus
 
R Rallle skrev:
Hej!

Hur gick det med detta? Har du målat och blev det ett bra och beständigt resultat?

Jag har ett hus med aluminiumtak där all färg förvunnit på söndertaket. Takytan mot norr däremot, där finns rätt mycket färg kvar. Vi planerar att måla taket nu under våren och tar tacksamt emot tips gällande förbehandling samt val av färg för bästa resultat och beständighet.

Tack på förhand!

Mvh

Rasmus
Vi flyttade för drygt två år sedan, så jag vet tyvärr inte status på det nu. Men det höll bra så länge vi bodde där.
 
  • Gilla
Rallle
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.