I Holland kan mäklare agera åt säljare eller köpare. Ofta har både säljare och köpare en mäklare. Mäklare sköter förhandlingarna och när en säljare förhandlar med en köpare får den inte förhandla med en annan köpare samtidigt.
Lagda bud är bindande
Och oftast börjar man med att buda 10 - 15% under utgångspriset för att landa på ett pris som ligger kanske 5% under utgångspriset.
Just nu märker man fortfarande följderna av finanskrisen, så det går lite trögare och hus står länge till salu.
Lagda bud är bindande
Och oftast börjar man med att buda 10 - 15% under utgångspriset för att landa på ett pris som ligger kanske 5% under utgångspriset.
Just nu märker man fortfarande följderna av finanskrisen, så det går lite trögare och hus står länge till salu.
Det största problemet med mäklarvärlden är att de ska vara "neutrala". Om folk insåg att de är säljare! Så hade faktiskt förtroendet kanske ökat lite... All reklam som mäklarfirmorna kommer med är alltid i stil med vi ger bäst pris, vi hittar den bästa säljaren... All reklam går ut på att hjälpa säljaren att tjäna så mycket pengar som möjligt... Men det innebär att köparen måste betala så mycket som möjligt..... Å ingen verkar se problematiken.... 
Lockpriserna är tillbaka sedan ett bra tag.... Tyvärr även om inte mäklarna vill erkänna det...
När jag sålde min lgh så var "acceptpriset" satt långt under jag skulle sålt för... Men problemet är att även om jag gärna skulle vilja vara seriös så är det svårt när ingen annan är det i närheten.... För min del spelar det ingen roll om det kommer massa människor eller inte på visningen... Det ger inte mig ett högre pris ändå...
Lockpriserna är tillbaka sedan ett bra tag.... Tyvärr även om inte mäklarna vill erkänna det...
När jag sålde min lgh så var "acceptpriset" satt långt under jag skulle sålt för... Men problemet är att även om jag gärna skulle vilja vara seriös så är det svårt när ingen annan är det i närheten.... För min del spelar det ingen roll om det kommer massa människor eller inte på visningen... Det ger inte mig ett högre pris ändå...
Redigerat:
Användes verkligen ordet acceptpris? Tänkte om din kompis förväxlat acceptpris och utgångspris. Annars borde man anmäla mäklaren mest för sakens skull.Noseone skrev:
Jag vet inte hur det är i övriga landet, men i Stockholm är det inte alls ovanligt att man inte vill sälja till acceptpriset. Jag tror att så länge det inte finns något kontrakt som binder säljer till acceptpriset så kommer det fortsätta så. Och det är nog ingen mäklarfirma som vill vara först med att upprätta sådana kontrakt.
Ett acceptpris idag är inte mycket värt.
Ett acceptpris idag är inte mycket värt.
Acceptpris för mig innebär ett pris som säljaren är villig att acceptera. Skulle jag vinna en budgivning med den slutsumman skulle jag också bli rasande om säljaren inte var villig att sälja.Anna1984 skrev:
För mig är det också underförstått att priset självklart kan bli högre. Eller lägre också för den delen, men då får man ta i beaktning att säljaren kanske inte accepterar priset.
Så kan det ju vara, och det är antagligen väldigt svårt att få en mäklare fälld.osiris skrev:
MEN, om alla mäklare direkt fick en anmälan på sig så fort ett acceptpris inte godtas så borde det ändå ganska snabbt sanera bort denna avart.
Ty jag tror att mäklarna hellre lägger tid på att utföra fastighetsaffärer isf att ge svaromål mot anmälningar dom får.
Jag är rätt säker på att mäklarbranschen kan saneras ganska lätt till en betydligt bättre nivå om de instrument för klagomål och anmälningar som finns faktiskt alltid nyttjades då det är läge.
Men det är väl typiskt att vi istället går och knyter handen i fickan istället.
Är inte problemet istället att denna mäklare har gjort sitt jobb och lagt priset på en nivå där det inte är lockpris. När sedan säljaren läser att "alla andra" får 20% över utgångspriset blir denne lite svartsjuk och vill inte sälja.
Problemet med det hela är att man använder ordet acceptpris. Jag fattar inte varför de inte kan enas och börja skriva lockpris
Byt ut ordet acceptpris till utgångspris... Eftersom det ändå inte fungerar alls...
Acceptpriserna kom ju till för några år sedan, då folk i allmänhet hade lessnat på utgångspriser som ökade 10-50%. Med acceptpriserna blev det bättre ett tag, men nu har acceptpriserna blivit lockpriser igen fast med sämre namn.
Jag ser egentligen inte något större problem med detta, köparna måste ju hur som helst se till att skaffa sig en bra uppfattning om hur marknadspriserna ser ut innan man shoppar loss för flera miljoner.
Jag ser egentligen inte något större problem med detta, köparna måste ju hur som helst se till att skaffa sig en bra uppfattning om hur marknadspriserna ser ut innan man shoppar loss för flera miljoner.
Acceptpriset har ju 2 grunder. Det ska både vara ett pris som säljaren är beredd att sälja för - OCH som ligger nära mäklarens VÄRDERING. Det sistnämnda är viktigt, eftersom mäklaren såsom professionell kan ställas till ansvar på ett helt annat sätt än vad kunden kan. Mäklaren ska inte år ut och år in kunna undervärdera varenda objekt med 20 % och säga "hoppsan vilken tur vi hade med spekulanterna just den här enda gången...". Eller ja jo det är ju det de kan tyvärr... Så länge det inte finns några kännbara konsekvenser.
Jag förstår inte problematiken. Man vet väl själv förhoppningsvis vad marknadsvärdet är på ett objekt man bjuder på. Sen kan det såklart ibland bli lite dyrare, och ibland lite billiigare. Har man inte koll på detta bör man skaffa sig det först för att inte riskera att göra ett dyrt misstag. Att köpa en fastighet eller bostadsrätt är inte som att köpa en liter mjölk. I slutändan är det alltid säljaren som bestämmer om denne vill sälja eller ej, det är inget man kan lasta mäklaren för. Mäklaren vill ju alltid genomföra affären för att få ut sin provision.