Allt är inte så lättbedömt utifrån annonsen. Lite trist när en mäklare triggar igång en stor mängd spekulanter som i tron att objektet ligger inom deras budget går på visning, bedömer skick, räknar, kollar upp saker och donar, och kanske även ger sig in i en budgivning, när det i slutänden visar sig att objektet ligger i en helt annan prisklass och att de flesta aldrig hade en chans från första början.Sir Duke skrev:
Det är detta jag menar att man borde ha insett från början.cpalm skrev:Allt är inte så lättbedömt utifrån annonsen. Lite trist när en mäklare triggar igång en stor mängd spekulanter som i tron att objektet ligger inom deras budget går på visning, bedömer skick, räknar, kollar upp saker och donar, och kanske även ger sig in i en budgivning, när det i slutänden visar sig att objektet ligger i en helt annan prisklass och att de flesta aldrig hade en chans från första början.
Jag skulle i alla fall tycka att det vore rätt surt att få ut ett betydligt lägre pris än man köpte för om man måste sälja efter några år. Eller att inse att man kunde ha fått ett mycket bättre hus på orten för samma peng.Sir Duke skrev:
Förstår vad ni menar och håller nog med, min poäng var att man inte måste vara med i budrejset och betala några mille för mycket bara för att alla andra är galna.
Och självklart måste man gå på visning och se och undersöka huset för att få en uppfattning om värdet. Inte bara betala för postnumret...
Och självklart måste man gå på visning och se och undersöka huset för att få en uppfattning om värdet. Inte bara betala för postnumret...
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Idag kan vem som helst med ett par knapptryck få fram tidigare försäljningar i området samt snittpriser osv. Så det går inte att säga att det varken är svårt eller jobbigt att ta reda på ungefär vad ett objekt bör kosta.
För min del är det här därför bara en semantisk fråga som skulle lösas hur lätt som helst, sluta med benämningen acceptpris och återgå till utgångspris. Det är ju trots allt som en vanlig aktion, så jag förstår inte vad folk gnäller över.
För min del är det här därför bara en semantisk fråga som skulle lösas hur lätt som helst, sluta med benämningen acceptpris och återgå till utgångspris. Det är ju trots allt som en vanlig aktion, så jag förstår inte vad folk gnäller över.
Ibland är det enkelt, i andra fall är det inte alls så lätt. Oavsett tycker jag nog att om mäklaren själv gjort en professionell värdering men går ut med ett pris som ligger kanske 30-50% under detta så kan man dels ifrågasätta mäklarens opartiskhet, dels tycka att det är oschyst på det sättet att man skapar sig en fördel på framför allt spekulanternas bekostnad som andra mäklare enligt god mäklarsed valt att avstå från.Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Men det kan naturligtvis också vara så att objektet är svårvärderat även för mäklaren eller att denne är riktigt stolpskott på värdering
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
För min del är mäklarens värdering ointressant och utropspriset hade lika gärna kunnat vara 1 krona på alla objekt som säljs. Har man som köpare inte koll när man gör en så stor affär så tycker jag att det är dumt att köpa något överhuvudtaget.cpalm skrev:Ibland är det enkelt, i andra fall är det inte alls så lätt. Oavsett tycker jag nog att om mäklaren själv gjort en professionell värdering men går ut med ett pris som ligger kanske 30-50% under detta så kan man dels ifrågasätta mäklarens opartiskhet, dels tycka att det är oschyst på det sättet att man skapar sig en fördel på framför allt spekulanternas bekostnad som andra mäklare enligt god mäklarsed valt att avstå från.
Men det kan naturligtvis också vara så att objektet är svårvärderat även för mäklaren eller att denne är riktigt stolpskott på värdering![]()
Däremot håller jag med om att man ska vara öppnare med att utgångspriset är just ett utgångspris. Det gör man lättast genom att strunta kalla det för ett acceptpris.
Så fungerar det i USA. Vad tror du det innebär för försäljningskostnaden när två mäklare skall ha betalt för sitt arbete?bax skrev:Ju mer jag läser om mäklare ju mer stärkt blir jag i min åsikt att mäklare inte borde finnas.
Man ska ha agenter, som i sportvärlden.
Säljaren skaffar sig en agent som hjälper till att sälja huset.
Köparen skaffar sig sin egen agent som hjälper till att köpa huset. Kollar besiktningsanmärkningar, tittar efter andra skador/fällor etc hjälper till att förhandla om pris och kontrakt.
När affären är uppgjord betalar säljare och köpare sin respektive agent för jobbet de utfört.
Tanken är att försäljningspriset i alla fall blir lägre eftersom säljmäklaren är en bättre förhandlare och det blir svårare att se för säljaren hur gärna du vill ha objektet. Man ska inte heller överskatta säljmäklarens arbetsinsats, så kostnader är begränsade, och en stor del av arbetet görs nu i alla fall av en mäklare, men inte någon som köparen har ett avtal medkindvall skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
I utlandet så får "mäklare" ofta lägga avsevärt mycket mer tid per affär, och därmed kostnad än här. Det beror dels på att du har två mäklare som skall förhandla med varandra, räta ut precis alla frågetecken osv. Allt som inet är klarlagt riskerar ju mäklaren att få stå för, så du som köpare kan riskera att betala din mäklare 20 000 för att utreda om kylskåpet är 12 eller 14 år gammalt.
I många länder har man dessutom avsevärt sämre lagfartssystem, så att det kan kosta enorma summor vid varje affär att utreda exakt vad fastigheten består av, vem som faktiskt äger den osv.
I många länder har man dessutom avsevärt sämre lagfartssystem, så att det kan kosta enorma summor vid varje affär att utreda exakt vad fastigheten består av, vem som faktiskt äger den osv.
Det får du gärna utveckla lite mer. Att komma med sådana stora påståenden utan att specificera vilka länder du talar om och utan att komma med lite faktaunderlag känns mer som ett billigt debatt-trick än ett seriöst inlägghempularen skrev:I utlandet så får "mäklare" ofta lägga avsevärt mycket mer tid per affär, och därmed kostnad än här. Det beror dels på att du har två mäklare som skall förhandla med varandra, räta ut precis alla frågetecken osv. Allt som inet är klarlagt riskerar ju mäklaren att få stå för, så du som köpare kan riskera att betala din mäklare 20 000 för att utreda om kylskåpet är 12 eller 14 år gammalt.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Lite googling ger att i USA är den normala taxan fr en mäklare 6%, som delas mellan köparens och säljarens mäklare. Enl. statistik ligger snittarvodet på 5,1%. På hus här där jag bor skulle det göra ett arvode på över 500 000, om vi hade det systemet här.
Tittar man på Londonområdet så ligger de rena mäklararvodena (tydligen) på typiskt ca. 200 000 kr. Osäker på hur de hanterar dubbelmäklandet. Där har man dessutom den extra "kryddan" att varken köpare eller säljare är bundna av affären förrän på tillträdesdagen.
Vet att i Frankrike anlitar man 3 "mäklare", en för säljare, en för köpare, och en "oberoende" som sköter den juridiska biten. Har dock dålig koll kostnadsnivån där. men jag hört att den oberoende, som ofta är advokat brukar kosta 20 - 50 000.
Tittar man på Londonområdet så ligger de rena mäklararvodena (tydligen) på typiskt ca. 200 000 kr. Osäker på hur de hanterar dubbelmäklandet. Där har man dessutom den extra "kryddan" att varken köpare eller säljare är bundna av affären förrän på tillträdesdagen.
Vet att i Frankrike anlitar man 3 "mäklare", en för säljare, en för köpare, och en "oberoende" som sköter den juridiska biten. Har dock dålig koll kostnadsnivån där. men jag hört att den oberoende, som ofta är advokat brukar kosta 20 - 50 000.
I Holland betalar man 1,5% för en säljmäklare och ungefär samma för en köpmäklare. Säljmäklarens arvode beräknas som andel av försäljningspriset och köpmäklarens arvode som andel av prissänkningen mäklaren lyckas förhandla till (inga budgivningar i Holland) Lagfart sköts av en Notarius Publicus (kostar ca 10 000 kr)
Så kostar huset runt 3 miljon kr, blir det ungefär 100 000 kr.
Kanske dyrare än i Sverige, men å andra sidan är andra saker billigare.
Om det lönar sig att ta en köpmäklare? Det beror på hur bra du är i att förhandla och hur bra koll du har på marknaden.
Man kan också undra sig om det lönar sig att ta en säljmäklare.
Själv tror jag att mäklarkostnader inte är avgörande när man väljer mäklare, men också hens rykte, erfarenhet, område, mm. och en bra mäklare lönar sig.
Så kostar huset runt 3 miljon kr, blir det ungefär 100 000 kr.
Kanske dyrare än i Sverige, men å andra sidan är andra saker billigare.
Om det lönar sig att ta en köpmäklare? Det beror på hur bra du är i att förhandla och hur bra koll du har på marknaden.
Man kan också undra sig om det lönar sig att ta en säljmäklare.
Själv tror jag att mäklarkostnader inte är avgörande när man väljer mäklare, men också hens rykte, erfarenhet, område, mm. och en bra mäklare lönar sig.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Det är förmodligen inte omöjligt att anlita en mäklare som köpare i Sverige idag heller, om man nu absolut vill lägga pengar på det.