Fairlane Fairlane skrev:
Kravet för BankID är svenskt personnummer. Det innebär inte att man måste vara svensk, men man måste ha bott i landet tillräckligt länge för att ha fått en svenskt personnummer.
Ofta ställer banker och försäkringar och myndigheter krav på att inneha svenskt personnummer men ofta är det bara bullshit. Oftast räcker det med ett samordningsnummer eller inget nummer alls. Men det är inte lika bekvämt eller också är personalen oinformerad.
Är man mantalsskriven i Sverige kan man få personnummer ganska omgående, det finns inga krav på hur länge man har bott i Sverige.
Denne mäklares krav är ganska dumt eftersom det utesluter vissa kunder utan att ge något mervärde.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Fairlane
Jag håller med dig, en meningslös åtgärd. Ja, samordningsnummer kan räcka i många fall, men inte för BankID. Nu var det några år sedan jag tittade på detta sist, men då gav kommunerna ut samordningsnummer utan att samordna, dvs fler personer kunde ha samma nummer! Brilliant!

• Haha
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
C
T topmount skrev:
Fast nu va frågan om fullständiga personuppgifter och då funkar bara personnummer.
Fast jag tänker att mäklaren väl inte behöver lämna ut personnumren på budgivarna bara för att han/hon har tillgång till dem?

Appendix Appendix skrev:
Tydligen är det här ett större problem än man tror. Två kollegor, en vän och min bror har råkat ut för budgivare som ljugit om lånelöftet (Och därmed saboterat budgivningen).
Jo, det är nog ganska vanligt. Men oftast skrivs ju kontrakt mer eller mindre direkt efter avslutad budgivning, så det är väl inte så mycket konstigare än att man återupptar budgivningen om "vinnaren" backar av en eller annan anledning?
Som säljare får man ju räkna med att detta kan hända. Med icke-bindande bud kan man ju i princip bjuda på ren jävelskap och sedan säga nej tack.
Hur som helst blir ju detta knappast bättre om budgivaren identifierar sig med BankID.

Fairlane
Jag är ensam om mitt namn i Sverige och det stämmer på att många av mina vänner också, så ett förnamn och efternamn avslöjar åtminstone våra personnummer. Alternativt kan man då lämna ut bara förnamn och telefonnummer, men då är det ju exakt samma som innan. Många är ju också övertygade om att mäklaren ligger bakom den falske budgivare (om denne nu finns), lugnas man då verkligen av vetskapen att mäklaren har personnummer på budgivaren?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T
En budgivare har lagt 1 miljon över ditt.

Valet är:

1. Mäklaren tror personen heter "Kalle Anka".

2. Mäklaren har namn, personnummer samt ett legitimering via bank-id.

Jag vet vilket val jag hade tagit.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Alternativt kan man då lämna ut bara förnamn och telefonnummer, men då är det ju exakt samma som innan.
Fast mäklaren har ju en lagstadgad skyldighet att lämna ut namn och kontaktuppgifter, så det kan ju knappast vara olagligt att lämna ut detta. Då skulle ju alla mäklare få lägga ner verksamheten.
Om man inte kan skylta med sitt namn får man nog undvika att lämna ett bud via en mäklare. Eller så får man se till att vinna budgivningen, det är ju bara mäklaren, köparen och säljaren som får del av uppgifterna, och mäklaren och säljaren får ju ändå reda på personuppgifter vid kontraktsskrivning. Nej, hela det här GDPR-/personuppgiftspåret är en icke-fråga.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vickrey är väl annars att högsta budet vinner, men betalar näst högsta budet. Är det så man kör i Danmark?
Nej, det är inte så. Utan det är en "riktig" sealed first price auction. Så Vickrey är inte helt rätt ingång.

Men var det jag kom ihåg. :) Fel. :)

Så nu blir det referens, istället.

Men det är bra att ni har koll! ;)

Fairlane
T Thomas' skrev:
En budgivare har lagt 1 miljon över ditt.

Valet är:

1. Mäklaren tror personen heter "Kalle Anka".

2. Mäklaren har namn, personnummer samt ett legitimering via bank-id.

Jag vet vilket val jag hade tagit.
Jag också. Som säljare hade jag sålt till Kalle Anka...

T
Fairlane Fairlane skrev:
Jag också. Som säljare hade jag sålt till Kalle Anka...
Ja, det verkar vettigt!

j.f.s
Inte för att det kanske är 100% relevant men en personuppgift är inte bara personnummer.

Personuppgifter är all information som direkt eller indirekt kan knytas till en person som är i livet. Typiska personuppgifter är personnummer, namn och adress. Även foton på personer klassas som personuppgifter.

Ett unikt namn kan alltså räcka för att vara en personuppgift.

Fairlane
C cpalm skrev:
Fast mäklaren har ju en lagstadgad skyldighet att lämna ut namn och kontaktuppgifter, så det kan ju knappast vara olagligt att lämna ut detta.
Namn och kontaktuppgifter kan väl vara förnamn och telefonnummer?
C cpalm skrev:
Nej, hela det här GDPR-/personuppgiftspåret är en icke-fråga.
Jaha ser det inte som ett problem direkt GDPR-mässigt. Mina skäl ligger dels i att jag tycker att man gjort en bristfällig analys av problemet som gjort att man skapar en lösning som innehåller nya, kanske allvarligare problem.
Ett problem är hanteringen av personer med sekretessmarkering (det som folk kallar skyddad identitet). Även dessa personer bör ju kunna köpa en bostad utan att riskera att deras uppgifter läcker ut.
Jag jobbade för några år sedan i ett större IT-projekt där många förespråkade att personer med sekretessmarkering inte skulle få använda systemet (för att man var rädd att röja information). Så här sa man (ordagrant!): "Personer med skyddad identitet ska ha det lite svårt".
Jag blev rätt paff och svarade: " Du menar väl att personer med skyddad identitet har det svårt? Vi ska väl inte göra det ännu svårare för att vi inte vill göra en bra lösning?"

Nu vet jag inte heller om det är ett stort problem för dessa personer med dessa regler. Det beror på skyddsbehov och hantering av uppgifterna. Det stora felet är att man inte känner till problemet man försöker lösa. Lösningen blir att få vissa budgivare att känna sig tryggare i att de inte blir lurade. Om risken att bli lurad ökar eller minskar eller är oförändrad vet man helt enkelt inte.

• Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Varför ska en budgivare ha kontaktuppgifter till andra budgivare? Vad ska dom snacka om? Ska dom snacka ihop sig om lågt pris?
Har man det likaadant i offetnliga upphandlingar, att anbudsgivare får reda på andra budgivare? Det offentliggörs väl först efter att det avgörs. Eller har jag helt fel?

Hur funkar det för oss som väntar med elektroniskt ID tills det är rimligt säkert, vilket ingen av dagens lösningar är?

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Hur funkar det för oss som väntar med elektroniskt ID tills det är rimligt säkert, vilket ingen av dagens lösningar är?
Tja, det är ju en (1) mäklare det handlar om...

Å andra sidan skulle jag säga att BankID är rimligt säkert redan..

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane
Nej det är helt korrekt. Det är när affären är klar som du som köpare ska få tillgång till de andra budgivarnas kontaktuppgifter så att du kan ringa runt och verifiera om det verkligen lagt sina bud. Innan dess att affären är klar ska mäklaren absolut inte dela ut några kontaktuppgifter eller avslöja vilka budgivare som finns, just för att man inte ska kunna snacka ihop sig, eller för den delen kolla upp andra ekonomi.

Om jag kan tänka mig att lägga fejkbud för att få fart på en kompis budgivning så kommer det inte spela mig någon roll om jag måste logga in med BankID eller inte. Är jag beredd att göra det utan BankID så är jag beredd att göra det med också. Sen ringer köparen och frågar om jag lagt bud X och självklart kommer jag svara ja och så är alla övertygade om att mitt bud är genuint, men bara om jag loggat in med BankID...

Det man kan få bort är egentligen de säljare som inte har någon kompis som kan lägga budet utan själva ringer mäklaren och förställer rösten, samt de mäklare som drar igång budgivning med Målgan.

Ovanstående var svar på #57

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.