22 584 läst ·
207 svar
23k läst
207 svar
Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare
Problemet är väll icke seriösa mäklare, tror själv att det är vanligare med bulvaner/ fejkade öppningsbud än bud i slutfasen för att se till att budgivningen tar fart börjar på ”rätt” nivå.D Daaaaaniel skrev:Absolut.
Men jag tror också att gemene man drar sig för det redan nu. Således blir det ingen faktiskt skillnad mot nuvarande situation.
Och de som faktiskt inte drar sig för det nu, skulle troligtvis inte göra det sen heller.
Vidare så är det, med eller utan bank-id, väldigt svårt för någon att bevisa. Hur ska någon bevisa att denne bullvan faktiskt inte varit intresserad? Utan bara bluffat.
Är man lite smart så tar man ju sådana diskussioner med sina vänner, blivande bullvaner, muntligt. Lämna inga spår.
Är man inte lika smart, utan man har det sparat i mail, sms eller liknande osv, så kan man efteråt ändå säga att "Min kompis föreslog det, och jag visste inte vad jag skulle svara, så jag sa ja, men samtidigt så har jag alltid gillat kompisens lägenhet¨, så när jag nu hade möjlighet att köpa den så blev jag faktiskt intresserad på riktigt."
Det är klart att en vanlig dödlig människa hade genomskådat det, men lagen ställer samtidigt krav på att för att någon ska dömas för ett brott så ska något vara ställt "bortom rimligt tvivel". Och det går inte att utesluta att kompisen faktiskt blev intresserad på riktigt om din fina tvårummare. Men sen tyckte att den blev för dyr.
Jag säger inte att det är omöjligt att dömas, jag säger säger bara att det är ganska osannolikt, och därför tror jag att effekten av en sånhär förändring blir väldigt liten.
En seriös mäklare väljer redan idag att på något sätt försöka identifiera spekulanter. Ingen seriös mäklare accepterar bud på sms från oregistrerade kontant-kort. Således identifieras de flesta budgivarna redan idag i praktiken. Med identifieras menar jag här inte att mäklaren har sparat ditt personnummer, utan att det vore möjligt att söka reda på det via telefonoperatör vid en eventuell utredning.
Detta bör genomlysas när det handlar om så stora affärer som en bostad. Har man inget att dölja så har man heller ingen anledning att dela med sig namn och telefonnummer. Detta blir även styrkt med identifiering via bank-id, sedan behöver inte mäklaren skriva ut personnummer för den delen.T topmount skrev:
Idag kan Kalle Anka lägga ett bud.
Jo fast namn och telefonnummer är ju inte fullständiga personuppgifter. Enligt mig är det enda som skulle fungera bindande bud som i Norge eller Danmark, då blir risken med bulvan bud tydlig (man riskerar köpa ett hus man inte vill ha).T Thomas' skrev:Detta bör genomlysas när det handlar om så stora affärer som en bostad. Har man inget att dölja så har man heller ingen anledning att dela med sig namn och telefonnummer. Detta blir även styrkt med identifiering via bank-id, sedan behöver inte mäklaren skriva ut personnummer för den delen.
Idag kan Kalle Anka lägga ett bud.
Absolut, men då skall affären likaså vara bindande mot säljaren, säljaren ska inte kunna välja och vraka!T topmount skrev:
Alternativt ett deposition för köpare OCH säljare om affären ej slutförs.
Struntsamma. Det är väl bara bra att man skärper reglerna kring detta. Det blir knappast sämre av detta.
Förstår inte vitsen med att sitta och argumentera emot detta?
Jag anser bank-id borde vara praxis när man budar på hus!
Lägger jag ett bud på Tradera, nätauktion osv är det bindande och jag skall legitimera mig, förstår inte skillnaden!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 922 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 922 inlägg
Bortsett från att det inte löser problemet med falska bud (om det nu är ett stort problem), så innebär det att en stor mängd potentiella köpare inte kan lägga bud. Som säljare säger jag nej tack.
Man kan också funderar på hur det rimmar med budförmedlingsplikten.Fairlane skrev:
Om det ringer en spekulant och säger jag bjuder X kr och jag har inget bankid, kan mäklaren då vägra att förmedla budet till säljaren? Mycket tvivelaktigt.
Man skall komma ihåg att det inte är upp till mäklaren vilka bud som skall accepteras eller inte.
C cpalm skrev:Man kan också funderar på hur det rimmar med budförmedlingsplikten.
Om det ringer en spekulant och säger jag bjuder X kr och jag har inget bankid, kan mäklaren då vägra att förmedla budet till säljaren? Mycket tvivelaktigt.
Man skall komma ihåg att det inte är upp till mäklaren vilka bud som skall accepteras eller inte.
Kom igen, vem har inte bank-id idag? Det är lika troligt som: ”jag kan inte ringa, jag har ingen mobiltelefon”
Nu var det ju i och för sig en hypotetisk situation för att peka på dilemmat som uppstår om det kommer en spekulant som inte kan eller inte vill identifiera sig med bankid samtidigt som mäklaren enligt lag är skyldig att ta emot och förmedla alla bud som kommer in.T Thomas' skrev:
Så det är egentligen irrelevant, men för att svara på frågan så är det väldigt många svenskar som inte har bankid. Mestadels icke-medborgare, barn och äldre, så de hör förvisso nog inte till målgruppen i detta fall. Men det var inte poängen.
Det hade inte fungerat vid den senaste försäljningen av en 2:a bostadsrätt HSB i sydSverige!
Den ena budgivaren var från Norge och den andra var från Stockholm båda över 90 år utan dator o Mail, inga lån betalade kontant.
Den ena budgivaren var från Norge och den andra var från Stockholm båda över 90 år utan dator o Mail, inga lån betalade kontant.
Bulvan-buden kommer att förekomma ända tills man inför bindande budgivning precis som i Norge och Danmark.
I Danmark använder man sig av dold budgivning, där man på ett bestämt datum samlar budgivarna och öppnar alla bud.
I Danmark använder man sig av dold budgivning, där man på ett bestämt datum samlar budgivarna och öppnar alla bud.