Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Vad jag var ute efter är att ni bör vara lite försiktiga med att godkänna förfarandet innan ni fått upplägget kontrollerat.
Det låter lite som att det i själva verket är motsidans process för att utröna hur lite dom kan lyckas få ned skadeståndet till. Det måste dom ju få göra, men det gäller ju då att inse att det är motsidans bud snarare än ett oberoende "domslut".
Alternativt så är det fråga om ett annat namn för en skiljedomsprocess, detta är ett accepterat förfarande (som bygger på att undvika domstol) som typiskt används vid tvister om större entrepenadskontrakt. utmärkande är att det går fort och kan vara oerhört dyrt.
Som sagt jag kan ha uppfattat det fel.
Det låter lite som att det i själva verket är motsidans process för att utröna hur lite dom kan lyckas få ned skadeståndet till. Det måste dom ju få göra, men det gäller ju då att inse att det är motsidans bud snarare än ett oberoende "domslut".
Alternativt så är det fråga om ett annat namn för en skiljedomsprocess, detta är ett accepterat förfarande (som bygger på att undvika domstol) som typiskt används vid tvister om större entrepenadskontrakt. utmärkande är att det går fort och kan vara oerhört dyrt.
Som sagt jag kan ha uppfattat det fel.
Tack för tipset. Idag ska jag undersöka saken närmare med han chefen vad han egentligen menade med referen. Ska oxå lämna min skadestånskrav men kommer inte att skriva på någor förrän paratat med advokaten. Han sa att det kan ta max en månad att få besked från den där gruppen eftersom sådana ärende finns inte så många av.hempularen skrev:Vad jag var ute efter är att ni bör vara lite försiktiga med att godkänna förfarandet innan ni fått upplägget kontrollerat.
Det låter lite som att det i själva verket är motsidans process för att utröna hur lite dom kan lyckas få ned skadeståndet till. Det måste dom ju få göra, men det gäller ju då att inse att det är motsidans bud snarare än ett oberoende "domslut".
Alternativt så är det fråga om ett annat namn för en skiljedomsprocess, detta är ett accepterat förfarande (som bygger på att undvika domstol) som typiskt används vid tvister om större entrepenadskontrakt. utmärkande är att det går fort och kan vara oerhört dyrt.
Som sagt jag kan ha uppfattat det fel.
På måndag ska vi ordentligt ta reda på detta. Innandess kommer vi överhuvudtaget inte att skriva på några handlingar.AX skrev:Det är rätt viktigt att kolla upp det där.. för nu när det börjat diskuteras så ringer det nån klocka i bakhuvudet.
...skulle kunna vara så att genom denna konstellation så går det inte gå vidare med ärendet till domstol. Eller till fastighetsmäklarnämden... eller allmänna reklamationsnämden... eller hur det nu var... har för mig att det kan bli nån sån form av konsekvens. Minns tyvärr inte hur det ligger till.
Så snoka reda på det o berätta vad som gäller.
På måndag ska vi ordentligt ta reda på detta. Innandess kommer vi överhuvudtaget inte att skriva på några handlingar.marash skrev:[quote author=AX link=1141824294/0#18 date=1142009713]Det är rätt viktigt att kolla upp det där.. för nu när det börjat diskuteras så ringer det nån klocka i bakhuvudet.
...skulle kunna vara så att genom denna konstellation så går det inte gå vidare med ärendet till domstol. Eller till fastighetsmäklarnämden... eller allmänna reklamationsnämden... eller hur det nu var... har för mig att det kan bli nån sån form av konsekvens. Minns tyvärr inte hur det ligger till.
Så snoka reda på det o berätta vad som gäller.
Nu har vi officiellt ställt skadeståndskrav mot ansvarig mäklare samt tagit tillbaka vårt bud (fick tillbaka handpenningen). Kravet kommer att behandlas av fastighetsmäklar reklamationsnämn först. Blir vi överens om något kan vi avsluta detta annars blir det rätten.
Säljarens advokat har i sin tur ställt krav att vi ska förfölja köpet samt ta tillbaka skadeståndskravet mot dem. Min advokat hävdade i sin tur att vi inte vill förfölja köpet samt kravet ligger mot mäklaren och inte säljaren.
Nu har vi köpt ett annat hus och ska flytta ut 15/4 och överlämna huset till mäklaren. Sedan gäller det att lösa tvisten med hjälp av advokader och jurister. >
Förutom att anmäla mäklare till fastighetsmäklarnämnden och driva en juridisk process kan man ju även varna andra konsumenter direkt. På www.localears.com del om mäklare (www.localears.com/index.php?id=212) kan konsumenter skriva omdömen om fastighetsmäklare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tror väl egentligen att syftet med sidan är att det ska vara lättare att välja den bästa mäklaren och inte den sämsta
men huvudsaken är att andra slipper uppleva vad det innebär att välja en dålig mäklare!
Tack för tipset. Det ska jag göraliv11 skrev:Förutom att anmäla mäklare till fastighetsmäklarnämnden och driva en juridisk process kan man ju även varna andra konsumenter direkt. På www.localears.com del om mäklare (www.localears.com/index.php?id=212) kan konsumenter skriva omdömen om fastighetsmäklare i Stockholm, Göteborg och Malmö. Tror väl egentligen att syftet med sidan är att det ska vara lättare att välja den bästa mäklaren och inte den sämstamen huvudsaken är att andra slipper uppleva vad det innebär att välja en dålig mäklare!
Nu har det kommit fram en förlikningsavtal mellan oss och säljaren så att ingen ställer skadeståndskrav mot varandra och vi lämnar huset avstädat den 15/4.AX skrev:Det är rätt viktigt att kolla upp det där.. för nu när det börjat diskuteras så ringer det nån klocka i bakhuvudet.
...skulle kunna vara så att genom denna konstellation så går det inte gå vidare med ärendet till domstol. Eller till fastighetsmäklarnämden... eller allmänna reklamationsnämden... eller hur det nu var... har för mig att det kan bli nån sån form av konsekvens. Minns tyvärr inte hur det ligger till.
Så snoka reda på det o berätta vad som gäller.
Tycker det låter bra men jag ska först innan skriver på försöka höra med advokaden hur stor chans vi har att få tillbaka skadestånd från mäklarens ansvarsförsäkring.
Gruppen jag nämnde att ska titta på vårt skadeståndskrav mot mäklaren heter FRN (Fastighetsmarknadens Reklamationsnämnd) och har sin hemsida på http://nysajt.fmf.net/frn.html.AX skrev:Det är rätt viktigt att kolla upp det där.. för nu när det börjat diskuteras så ringer det nån klocka i bakhuvudet.
...skulle kunna vara så att genom denna konstellation så går det inte gå vidare med ärendet till domstol. Eller till fastighetsmäklarnämden... eller allmänna reklamationsnämden... eller hur det nu var... har för mig att det kan bli nån sån form av konsekvens. Minns tyvärr inte hur det ligger till.
Så snoka reda på det o berätta vad som gäller.
Jag har nämnd att om vi inte blir nöjda med utfallet går vi vidare till ARN eller tingsrätten.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Om jag vore er så skulle jag nog ta det lite lungt med att skriva på något som fritar säljarna i detta läge. Nu vet jag ju inte hur ert avtal ser ut, och vem det är som krävt er på skadestånd (är det dödsboet eller de säljare som skrev under avtalet?).
Om det är så att deras krav ev. skulle kunna visa sig vara giltigt, så kanske ni skall vara glada om ni får till en förlikning, men om det bara är ett "okynneskrav" för att balansera era krav så borde ni ta det lungt.
De säljare som skrivit på avtalet har ju antagligen (antagligen, efterssom dom ju ev. har villkorat avtalet med att övriga skall skriva på eller likannde) gjort sig skyldiga till bedrägeri, dom har ju sålt något som de inte äger.
Om vi antar att ert mål är att få ersättning för de renoveringsåtgärder ni vidtagit, så bör ni undvika att "släppa" någon fri från ansvar såvida ni inte ligger illa till själva. Det är ju framförallt säljaren som har agerat bedrägligt här och dessutom tjänat på affären efterssom de har fått huset renoverat (om vi antar att era renoveringsarbeten även objektivt höjer hustes värde).
Mäklaren är antagligen insett vad han gett sig in i, men chansat på att det skulle lösa sig, hans vinst på sitt bedrägliga förfarande ligger i ett arvode som han räknat med att få, på er bekostnad i form av strul etc.
Om ni friskriver säljaren i detta läge så tror jag att mäklaren kommer att göra allt för att få över skulden och betalningsskyldigheten på säljaren, säljaren slipper ju då ändå att betala om ni gjort upp. Då går båda skurkarna fria, visserligen lär väl mäklaren få en varning av nämnden.
Men som sagt om det är så att säljarens krav ev. är giltiga så kanske ni bör nappa på förlikningen. Men jag tvivlar på att mäklaren kommer att göras ansvarig för era kostnader, dom har ju kommit säljaren till del.
Om det är så att deras krav ev. skulle kunna visa sig vara giltigt, så kanske ni skall vara glada om ni får till en förlikning, men om det bara är ett "okynneskrav" för att balansera era krav så borde ni ta det lungt.
De säljare som skrivit på avtalet har ju antagligen (antagligen, efterssom dom ju ev. har villkorat avtalet med att övriga skall skriva på eller likannde) gjort sig skyldiga till bedrägeri, dom har ju sålt något som de inte äger.
Om vi antar att ert mål är att få ersättning för de renoveringsåtgärder ni vidtagit, så bör ni undvika att "släppa" någon fri från ansvar såvida ni inte ligger illa till själva. Det är ju framförallt säljaren som har agerat bedrägligt här och dessutom tjänat på affären efterssom de har fått huset renoverat (om vi antar att era renoveringsarbeten även objektivt höjer hustes värde).
Mäklaren är antagligen insett vad han gett sig in i, men chansat på att det skulle lösa sig, hans vinst på sitt bedrägliga förfarande ligger i ett arvode som han räknat med att få, på er bekostnad i form av strul etc.
Om ni friskriver säljaren i detta läge så tror jag att mäklaren kommer att göra allt för att få över skulden och betalningsskyldigheten på säljaren, säljaren slipper ju då ändå att betala om ni gjort upp. Då går båda skurkarna fria, visserligen lär väl mäklaren få en varning av nämnden.
Men som sagt om det är så att säljarens krav ev. är giltiga så kanske ni bör nappa på förlikningen. Men jag tvivlar på att mäklaren kommer att göras ansvarig för era kostnader, dom har ju kommit säljaren till del.
Tack för dina funderingar. Det har varit så jobbigt period för oss att vi vill ta oss ut från detta elände. Min advokat tycker att säljaren är oskyldig och mäklaren har på något sätt lurat henne att sälja fast andra delägare inte var med. Som sagt förut hade han fått muntligt bekräftelse från ägarnas jurist att alla fullmakt kommer. kör på. Sedan två av delägarna (barnen) blev sura eftersom de hade inen aning om att den bortgångna pappan hade en son till. Då ville de inte ge sina fullmakt. Det var då strulet började. Mäklaren hade hela tiden försökt att få de pappren men det dröjde 6 månader.hempularen skrev:Om jag vore er så skulle jag nog ta det lite lungt med att skriva på något som fritar säljarna i detta läge. Nu vet jag ju inte hur ert avtal ser ut, och vem det är som krävt er på skadestånd (är det dödsboet eller de säljare som skrev under avtalet?).
Om det är så att deras krav ev. skulle kunna visa sig vara giltigt, så kanske ni skall vara glada om ni får till en förlikning, men om det bara är ett "okynneskrav" för att balansera era krav så borde ni ta det lungt.
De säljare som skrivit på avtalet har ju antagligen (antagligen, efterssom dom ju ev. har villkorat avtalet med att övriga skall skriva på eller likannde) gjort sig skyldiga till bedrägeri, dom har ju sålt något som de inte äger.
Om vi antar att ert mål är att få ersättning för de renoveringsåtgärder ni vidtagit, så bör ni undvika att "släppa" någon fri från ansvar såvida ni inte ligger illa till själva. Det är ju framförallt säljaren som har agerat bedrägligt här och dessutom tjänat på affären efterssom de har fått huset renoverat (om vi antar att era renoveringsarbeten även objektivt höjer hustes värde).
Mäklaren är antagligen insett vad han gett sig in i, men chansat på att det skulle lösa sig, hans vinst på sitt bedrägliga förfarande ligger i ett arvode som han räknat med att få, på er bekostnad i form av strul etc.
Om ni friskriver säljaren i detta läge så tror jag att mäklaren kommer att göra allt för att få över skulden och betalningsskyldigheten på säljaren, säljaren slipper ju då ändå att betala om ni gjort upp. Då går båda skurkarna fria, visserligen lär väl mäklaren få en varning av nämnden.
Men som sagt om det är så att säljarens krav ev. är giltiga så kanske ni bör nappa på förlikningen. Men jag tvivlar på att mäklaren kommer att göras ansvarig för era kostnader, dom har ju kommit säljaren till del.
De på FRN säger att mäklaren har gjort en mängd fel men det är inte säkert att vi får allt ersättning. Som du säger renoveringen har kommit till ägarnas fördel. Under tiden har vi väl inte betalat någon hyra samt förbrukat deras ved till pannan. Så det blir lite kompensation för oss men vi går i förlust om vi inte får en del ersättning. Har sagt att vi går vidare till ARN och tingsrätten om vi inte blir nöjda. Ska fråga advokaden igen vad som händer om vi bara lämnar huset och inte skriver på förlikningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 793 inlägg
Bara en liten nyfiken fråga:
Hur har säljarna skrivit på ert kontrakt? Har någon skrivit på som fullmaktshavare? Utan att ha visat fullmakten?
Eller är det mäklaren som skrivit på som säljare via fullmakt?
Hur har säljarna skrivit på ert kontrakt? Har någon skrivit på som fullmaktshavare? Utan att ha visat fullmakten?
Eller är det mäklaren som skrivit på som säljare via fullmakt?
Det är bara en av säljarna (änkan) som har skrivit på för sig själv samt för honom. Ingen har skrivit på första kontraktet som fullmaktshavare men på tilläggsavtalet för hyran står ett juristnamn för två av delägarna men ingen underskrift.hempularen skrev:
Mäklaren har inte skrivit på någon fullmakt.
Nu har vi skrivit på en förlikningsavtal som friar båda köpran och säljaren att ställa krav mot varandra angånede hyra, reparation och renoveringar. Båda sidor har accepterat att förlora pengar i detta ärende pga av omständigheterna. Vi flyttar ut den 18/4 och överlömnar huset till säljaren.marash skrev:Hej, vi har råkat ut för ett stort problem som mäklaren orsakade oss när vi skrev på köpekontraktet vid köp av ett hus. Det visade sig att det var en dödsbo och alla delägare inte var med och skrev på fast vi inte fick veta att det var fler delägare. När det var dags att skriva huset på oss på banken kom mäklaren och meddelade att det fanns fler delägare som inte vill ge sitt godkännande pga. en tvist med andra ägare. Mäklaren lovade att snabbt fixa fram fullmakt från alla för försäljningen. Eftersom vi hade redan sagt upp vårt kontrakt på hyreslägenheten gick vi på att skriva på ett tilläggsavtal som gav oss rätten att flytta in som hyresgäst samt börja renovera huset. Hyran sattes på ett stegvis belopp 0:-, 1000, 2000 och 3000 för 4 månader.
Men det där med fullmakten drjöde länge och under tiden började pannan, avlopp krångla och ägarna ville inte komma och fixa dem. Vi började klaga hos mäklarfirmans chef. Då avslöjade han att mäklaren hade gjort ett stort misstag med att gå ut med försäljningen eftersom han saknade en skriftligt fullmakt från alla delägare. Han sa att inga av handligar var gilltiga och vi kan ta tillbaka vårt bud och få tillbaka handpenningen samt kräva skadestånd från mäklaren.
Nu har vi bestämt oss att ångra budet (inget köp har skett enl. deras jursit) och få tillbaka handpenningen samt kräva både ersättning för de faktiska kostnader för flytt, städning, renovering (ca. 50 000 SEK) samt skadestånd för sveda och värk. Dessutom måste vi ha tid för att kunna hitta en annan bostad att flytta till.
Vi kommer att anmäla mäklaren till Fastighetsmäklarnämnden. Nu önskar jag mig alla tips för hur jag ska gå vidare med detta samt max belopp vi kan kräva för sveda och värk.
Tack för att ni bryr er!
Vi köparen kommer att förfölja skadeståndkravet mot ansvarig mäklare hos FRN (Fastighetsmäklar reklamationnämnd). Blir vi inte nöjda går vi vidare till ARN. En anmälan kommer att skickas till Mäklarnämnden också för att mäklaren antingen får en varning eller helst bli avregistrerad.
Har Ni inte besiktigat själva, har Ni en uppförsbacke som heter duga....Stefan_h skrev:Vi råkade ut för en kass mäklare här med... Vi båda rätt unga o naiva kan man väl påsåt.. Hittade ett i våra ögon drömhus.. När kontraktet skulle skrivas frågade mäklaren om vi tänkt besiktiga huset, vi sa som det va att vi hade inte bestämt oss. Då sa han att de behöver vi inte göra då huset blev bes ett år tidigare UA.. Ja ja fick se de bes protokollet o det stämde juh de han sa... Nu när vi bott här i 1 år så hittar man lite fel då o då... Men bara de att mäklaren sa så!! VI har pratat med mäklarsamfundet men de menar på de att det är ord mot ord så vi ska lägga ner för vi kan ändå inte komma nånstans!!
Vi har inget till övers för den yrkeskåren längre!!
Sen bör Ni fråga Er vilka kostnader problemen innebär. Att köra en tvist kostar lätt 200 tkr varav hemsförsäkring står för 100 tkr. Det tar också upp till två år att genomföra tvisten. Är det värt det?
I så fall, ta in en jurist så fixar han allt när det gäller försäkringar, etc.
Nu med glädje vill meddela att FRN dömde till vår fördel och mäklaren pga vårlöshet betala oss 40 000 kr vilket har vi nu fått. Processen går vidare nu för att få honom an varning. Rättvisan är nu nästan skippad.marash skrev:Nu har vi skrivit på en förlikningsavtal som friar båda köpran och säljaren att ställa krav mot varandra angånede hyra, reparation och renoveringar. Båda sidor har accepterat att förlora pengar i detta ärende pga av omständigheterna. Vi flyttar ut den 18/4 och överlömnar huset till säljaren.
Vi köparen kommer att förfölja skadeståndkravet mot ansvarig mäklare hos FRN (Fastighetsmäklar reklamationnämnd). Blir vi inte nöjda går vi vidare till ARN. En anmälan kommer att skickas till Mäklarnämnden också för att mäklaren antingen får en varning eller helst bli avregistrerad.
Tack för alla tips!
