Hej,

Jag har råkat ut för ett dolt fel. Har reklamerat felet till säljaren via mail, men har svårt att komma i kontakt med säljaren då denne inte svarar på mail eller telefonsamtal.

Mäklaren är informerad om det dolda felet, men han säger att det är något som avgörs mellan köpare och säljare. Mäklaren vill inte ta emot mig för ett personligt besök då han anser att mäklaren inte ska blanda sig i ärendet för mycket.

Stämmer detta? Ska man inte vänta sig mer stöd från sin mäklare.

Mvh
Jonas

Om du själv har besiktat huset utifrån vad som förväntas av dig och sedan skrivit kontrakt och tagit över huset så är väl affären avslutad och mäklarens uppgift slutförd. Hur länge förväntar du dig att mäklaren borde vara behjälplig? Säg att du hittat detta problem efter 3 år. Borde mäk hjälpa dig då också?

Om du är säker på att det verkligen är ett dolt fel så får du väl stämma.

Jag skulle ringa villaägarnas jurist i första hand och resonera om felets art är att betrakta som dolt och då samtidigt rådfråga om hur säljare bör underrättas.

Vad i består felet?

Jonas_Billerud skrev:
Hej,

Jag har råkat ut för ett dolt fel. Har reklamerat felet till säljaren via mail, men har svårt att komma i kontakt med säljaren då denne inte svarar på mail eller telefonsamtal.

Mäklaren är informerad om det dolda felet, men han säger att det är något som avgörs mellan köpare och säljare. Mäklaren vill inte ta emot mig för ett personligt besök då han anser att mäklaren inte ska blanda sig i ärendet för mycket.

Stämmer detta? Ska man inte vänta sig mer stöd från sin mäklare.

Mvh
Jonas
Det stämmer.

Men för att vända på det, vad ska detta tjäna till? I en sådan situation måste det vara extremt svårt för mäklaren att förhålla sig opartisk. Det enda mäklaren i princip kan säga är att han förstår att det måste vara jobbigt med ett dolt fel. För konkreta råd vill du väl inte att mäklaren ger dig? I så fall måste du också tycka att det är ok att mäklaren ger säljaren konreta råd för att kunna komma undan de påstådda dolda felen.

Kan över huvud taget inte förstå hur man skulle kunna vara bekväm med att sitta ner hos en mäklare och söka stöd när man samtidigt då vet att den man är i tvist med kan göra samma sak hos mäklaren när man gått därifrån.

Om det här dolda felet inte är något som mäklaren är inblandad i, så är affären avklarad för hans del.

Om det nu verkigen är ett dolt fel, så ska du nog inte räkna med att säljaren godvilligt går med på dina krav. Räkna med att du kommer att behöva juridisk hjälp redan från början.

O
Varför skulle mäklaren hjälpa dig med detta?
Framför allt vad ska mäklaren hjälpa dig med?

Om du inte kan nå säljaren så kontakta en jurist och sätt igång. Ta dock reda på mycket om det verkligen är ett dolt fel först. Det kostar att processa i tingsrätten.

Vad är det för fel?

Jonas_Billerud skrev:
Ska man inte vänta sig mer stöd från sin mäklare.
Jag reagerade även på detta. Det är väl ändå säljarens mäklare och inte köparens, TS i detta fallet? Du som köpare har ju inte betalat mäklarens arvode så nej, jag tror inte du kan vänta dig stöd från det hållet.

Boktoken skrev:
Jag reagerade även på detta. Det är väl ändå säljarens mäklare och inte köparens, TS i detta fallet? Du som köpare har ju inte betalat mäklarens arvode så nej, jag tror inte du kan vänta dig stöd från det hållet.
En mäklare ska såvitt jag vet företräda både säljare och köpare. Hur det sen fungerar i verkligheten är en annan sak.

En mäklare må vara betald av säljaren, men skall vara opartisk utom på en punkt, mäklaren skall jobba för högsta möjliga pris åt säljaren (eller ev. andra mål som säljaren kan önska med försäljningen).

Rent formellt tror jag inte att en mäklare har några skyldigheter mot någondera parten efter att uppdraget är avslutat.

Just när det gäller dolda fel så kan man ju tycka att mäklaren skall informera parterna om hur regelverket ser ut. Det finns ju dels köpare som har helt felaktiga förväntningar på möjligheten att få ersättning, men ockss säljare som blånekar med konstiga ogiltiga argument (typ: Jag visste inte att ..., vilket inte har med saken att göra).

Mäklare kan troligtvis väldigt lite om dolda fel så jag skulle inte lita på deras bedömning, även om de gav en.

Mäklare är säljare, inte mer........sälj, mareting, paketering, dra ner fel höj bra saker.....sälj, sälj, sälj......katchiiiiinnnng.

hempularen skrev:
En mäklare må vara betald av säljaren, men skall vara opartisk utom på en punkt, mäklaren skall jobba för högsta möjliga pris åt säljaren
Jag vet att det är så det är, men jag kan inte göra annat än att skaka på huvudet varje gång jag läser det. Det är ju så dumt så man blir vimmelkantig.

Mäklare har över huvud taget inget ansvar mer än att dra in pengar till mäklarfirman Tyvärr. Räkna inte med hjälp från någon Mäklare Seriös eller inte Dom är stöpta i samma form På ryggen står det Sveriges Rikes Lag och tydligare kan det inte vara än att just Sveriges Rikas Lag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.