33 331 läst ·
177 svar
33k läst
177 svar
Mäklare vill inte ha besiktning i "högtryckskommuner"
Tack och jag håller med till fullo. En besiktning från min sida handlar väl mest om att få en bekräftelse på att det jag underhållsbehov som jag ser är korrekt. Samt att jag vill känna mig så trygg som möjligt vid en kontraktsskrivning.J JohanLun skrev:Jag har bara förutsatt att man på något sätt kommer få besiktiga om/när man vinner budgivning. Jag tror fortfarande att om inte säljaren explicit skriver att det är "friskrivningsklausul" (men även i dessa fall tror jag du oftast får besiktiga också) så kan du förvänta dig att få besiktiga. Om du måste göra det på en timmes varsel eller får en klausul där du skriver på, får flera veckor och fritt kan frånträda är säkert något som inte alltid går att förvänta sig.
Det finns troligtvis väldigt få "steals", där man får köpa nåt långt under marknadspris. Däremot går det nog att göra både bra eller mindre bra köp.
Det finns definitivt "no-deals" - dvs att priset direkt blir så upptrissat att det går att bedöma att det är en bra bit över marknadspris (då två eller fler penningstarka intressenter verkligen vill ha just det huset).
De första husen vi tittade på vi verkligen ville ha la jag en jäkla tankemöda på för att förstå vad renovering ska kosta, typfel etc. När man inser att många av de husen drar iväg för att några flera mer penningstarka bjuder på det så får man ändra inställning och lägga kraften när man känner att man har en chans. Dock är "övningen" bra för man förstår både köp/säljprocess och skapar mentalt själv ramarna för kostnader, renovering, områden osv. När man väl köper är även efter en besiktning osäkerheten rätt stor. Iallafall om man köper äldre hus. Jag tror det kan vara bättre att ställa in sig på att det kommer att finnas ett antal fel på varje hus man bjuder på, troligen olika på olika hus.
Tyvärr tror jag fortfarande på - fråga inte så mycket om detta innan för du blir du en sådan köpare som säljare och mäklare vill undvika - skjut från höften som alla andra. När du väl "vunnit" budgivningen (eller förlorat för att du så att säga var den som var dum nog att betala mest för kåken) så är det dags att ställa dessa frågor. Skitkass att det funkar så här, men tyvärr är det nog så.
När vi sålde vår lägenhet för 2 veckor sedan var det kontraktskrivning samma dag som budgivning började och slutade, ett krav från vår mäklare. Detta var visserligen på en lägenhet i prisklassen 6-7 Mkr. Men mitt intryck hittils av husen vi tittat på är att det rör sig om samma tidsfrist.J JohanLun skrev:...men är det då samma som att vägra besiktning? Jag tror inte det, jag bara tror man får besiktiga om man klarar det inom X timmar (typ vinner bud på onsdagkvällen och skriver på fredagen, fixa besiktning torsdag eller fredag fm)? Risken då är ju att någon annan inkommer med högre bud, då får man väl muntligt (även om det egentligen inte betyder något) få säljaren gå i god för att han inte tar in nya bud från besiktning till kontraktskrivning. Teoretiskt kan väl säljaren rycka kontraktet ur händerna på köparen innan han hinner kråka på, men det är nog rätt sällsynt även om det troligen hänt att folk fått vänta hem från överenskommet möte för kontraktskrivning pga nya bud?
Men vad ska diskussionen landa i? Ett lagförslag? Hur TS ska övertala säljaren?H hempularen skrev:
Det är ju inte köparensmarknad fortfarande. Det enda vi kan kräva är att mäklaren framför villkoret, om säljaren sen väljer budgivare 5 för den har inget villkor så är det så. Säljaren väljer, inget man kan göra nått åt.
Aja, jag ska hoppa ur tråden.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Låter billigt för en hel bostadsrättsförening!Viktor.J skrev:
Låter som man skulle omskola sig till mäklare. Tyvärr var en merpart av mäklarna vi hade kontakt med inte direkt några proffs på varken hus, servitut, teknik. Men det fanns ett antal riktigt bra mäklare som hade bra och relevanta svar på de flesta frågor. Men med den marknad du refererar till råder nu så är det säkert så att de som är snabba premieras, utan att vara kunniga. Dessutom är det väl så att lägenheter kräver ännu mindre av undersökning - ser föreningens ekonomi bra ut så räcker det långt. Dessutom är det vad jag förstår helt andra lagar och regler kring köpen av lägenheter mot villor. Att däremot budgivningar går fort förstår jag, när vi köpte var det väl så att de flesta hus var sålda / slutliga budet på onsdagen eller torsdagen om visning var söndag och måndag. Tror de aldrig vill dra det över helgen och att spekulanterna hunnit på en ny vända visningar.Viktor.J skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det låter inte som en mäklare jag skulle anlitat.Viktor.J skrev:
Jag har följt budgivningar aktivt senaste året några ggr. Både min dotter och son har sålt och köpt bostadsrätter senaste året. I samtliga fall har budgivningen pågått i 2 - 4 dagar. Om mäklaren gör det lätt för sig och tvingar spekulanterna att bjuda färdigt under en och samma dag, så kommer du att missa en del värde.
Däremot är jag helt med på att det är viktigt att få till ett kontrakt snabbt.
försäljningen gick bättre än någon väntat sig och vi satte nytt rekord i huset. Vid en het marknad så kan budgivningen rassla till snabbt. Men tack för omtanken.H hempularen skrev:Det låter inte som en mäklare jag skulle anlitat.
Jag har följt budgivningar aktivt senaste året några ggr. Både min dotter och son har sålt och köpt bostadsrätter senaste året. I samtliga fall har budgivningen pågått i 2 - 4 dagar. Om mäklaren gör det lätt för sig och tvingar spekulanterna att bjuda färdigt under en och samma dag, så kommer du att missa en del värde.
Däremot är jag helt med på att det är viktigt att få till ett kontrakt snabbt.
Om man gång på gång drar sig ur budgivningar när man vunnit dessa på grund av att det är besiktningskrav...
Jag tror för det första att man itne vinner så många budgivnignar att det blir aktuellt.
Sen, som så många andra påtalat i tråden,. tror jag inte att besiktningskravet är ett problem om du framför det när du vunnit budgivningen.
Tror inte det har framkommit i tråden: Har ni vunnit budgivningar och då framför kravet på besiktningar. Eller har ni bara pratat med mäklaren på visningen?
Jag tror för det första att man itne vinner så många budgivnignar att det blir aktuellt.
Sen, som så många andra påtalat i tråden,. tror jag inte att besiktningskravet är ett problem om du framför det när du vunnit budgivningen.
Tror inte det har framkommit i tråden: Har ni vunnit budgivningar och då framför kravet på besiktningar. Eller har ni bara pratat med mäklaren på visningen?
Redigerat av moderator:
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har köpt hus i högtryckskommun och råkade inte ut för att mäklaren försökte få oss att inte besiktiga. Jag tror att du har haft otur, för mäklaren är skyldig att verka för att köparen ska få göra en egen överlåtelsebesiktning.Viktor.J skrev:
Hej,
Önskar svar på:
Ni som köpt hus i samma typ av "hög trycks kommun" där det "alltid verkar finnas köpare". Hur upplever ni det delar ni min bild eller har jag bara haft otur hittills? ska man stå på sig, köpa grisen i säcken eller vad göra ?
Om jag har en genomgång med säljarens besiktningsman fyller det samma funktion som om jag som köpare anlitar en egen ?
All input på problemet mottages tacksamt.
Undanber tacksamt svar i stil med: När jag köpte vårt hus i Nävragöl -97 så besiktigade vi vårt hur med vårt egna besiktningsman och han hitta xxxxx skador som säljarens besiktningsman missat... etc.
Om du gör en genomgång med säljarens besiktningsman så fyller det inte samma funktion, utan du kan anses inte ha uppfyllt din undersökningsplikt om det skulle uppstå en tvist.
Tack, vet du mer i detalj vad som skiljer mellan köparens vs säljarens besiktning (även om jag går igenom med besiktningsmannen och ”köper in mig”) ? Eller vet du kanske vart jag kan hitta informationen på vad skillnaden är ?Marlen Eskilsson skrev:
Jag har köpt hus i högtryckskommun och råkade inte ut för att mäklaren försökte få oss att inte besiktiga. Jag tror att du har haft otur, för mäklaren är skyldig att verka för att köparen ska få göra en egen överlåtelsebesiktning.
Om du gör en genomgång med säljarens besiktningsman så fyller det inte samma funktion, utan du kan anses inte ha uppfyllt din undersökningsplikt om det skulle uppstå en tvist.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag har skrivit lite om det här: https://www.byggahus.se/bloggar/inl...-och-att-ta-oever-saeljarens-besiktning.4048/
Och så har vi den här artikeln: https://www.byggahus.se/ekonomi/se-maklarnas-forbesiktningar
Det här paret i Husdrömmar råkade ut just för detta att de tog över säljarens besiktning, stommen visade sig vara söndersågad och gick inte att rädda. Försäkringsbolaget betalade inte ut en krona pga att de inte gjort en egen överlåtelsebesiktning.
https://www.byggahus.se/bygga/husdrommar-tvingas-riva-bygger-nytt-lego
Och så har vi den här artikeln: https://www.byggahus.se/ekonomi/se-maklarnas-forbesiktningar
Det här paret i Husdrömmar råkade ut just för detta att de tog över säljarens besiktning, stommen visade sig vara söndersågad och gick inte att rädda. Försäkringsbolaget betalade inte ut en krona pga att de inte gjort en egen överlåtelsebesiktning.
https://www.byggahus.se/bygga/husdrommar-tvingas-riva-bygger-nytt-lego