32 956 läst ·
177 svar
33k läst
177 svar
Mäklare vill inte ha besiktning i "högtryckskommuner"
Appendix skrev:
Seriöst ? Läser ni ens mina svar ? Håll er till ämnet och spamma inte tråden med information som jag inte efterfrågat.Appendix skrev:
Om man gång på gång drar sig ur budgivningar när man vunnit dessa på grund av att det är besiktningskrav...
Jag tror för det första att man itne vinner så många budgivnignar att det blir aktuellt.
Sen, som så många andra påtalat i tråden,. tror jag inte att besiktningskravet är ett problem om du framför det när du vunnit budgivningen.
Som @AndersMalmgren säger är det även en bra idé att prata med mäklare och se till att hamna på deras intressentlistor. Det är inte sällan hus där säljarna inte vill ha så stor uppmärksamhet som säljs. Speciellt i den prisgrupp där du säljer där det kan vara dödsbon/äldre som itne kan bo kvar.
När jag sålde min lägenhet skickade mäklaren ut förhandsinfo till 100 personer som varit på andra visningar i området eller som varit med i budgivningar.
Tror inte det har framkommit i tråden: Har ni vunnit budgivningar och då framför kravet på besiktningar. Eller har ni bara pratat med mäklaren på visningen?
(Vi pratade även inte om vad ni har råd med. Vi pratade om att det inte fanns så många hus i prisklassen 7-8 miljoner ute. Det var absolut inget personligt utan mer att jag och Anders började göra en liten omvärldsanalys)![]()
Själv tycker jag det är svårt not att över huvud taget titta på hus i nuläget. Få hus på marknaden och många "såld före visning". Blir det sedan visning är det bara en visning och då har mäklaren bokat in 4 familjer var 15:e minut för att inte får för många personer på plats samtidigt.
Vi har inte gått vidare med något hus och det är möjligt att det går att få fler visningar, men ändå....
Vi har inte gått vidare med något hus och det är möjligt att det går att få fler visningar, men ändå....
Efter att ha läst tråden förstår jag fortfarande inte när du ber om att få göra en egen besiktning. Om det är innan du ens börjat buda förstår jag om de inte är intresserade. Under budgivningen är det svårt att hinna med - även om jag bor i en mindre stad går budgivningen snabbt i populära områden.
Att skriva en besiktningsklausul i kontraktet när du vunnit budgivningen är vanligt.
Det jag gjorde var att ringa besiktningsmannen som hade gjort säljarens besiktning, han gick igenom det han hade skrivit. Det gjorde jag innan visning, vilket gav mer än att bara läsa protokollet.
Att skriva en besiktningsklausul i kontraktet när du vunnit budgivningen är vanligt.
Det jag gjorde var att ringa besiktningsmannen som hade gjort säljarens besiktning, han gick igenom det han hade skrivit. Det gjorde jag innan visning, vilket gav mer än att bara läsa protokollet.
"Efter att ha läst tråden förstår jag fortfarande inte när du ber om att få göra en egen besiktning. Om det är innan du ens börjat buda förstår jag om de inte är intresserade. Under budgivningen är det svårt att hinna med - även om jag bor i en mindre stad går budgivningen snabbt i populära områden."Karlia skrev:
Efter att ha läst tråden förstår jag fortfarande inte när du ber om att få göra en egen besiktning. Om det är innan du ens börjat buda förstår jag om de inte är intresserade. Under budgivningen är det svårt att hinna med - även om jag bor i en mindre stad går budgivningen snabbt i populära områden.
Innan budgivning och under. Det finns andra köpare som inte tycker besiktning innan kontrakt är viktigt => mer attraktiva köpare.
"Att skriva en besiktningsklausul i kontraktet när du vunnit budgivningen är vanligt."
Inte enligt de mäklare jag pratat med, och det är en av de frågor jag söker input på. Gäller dock "högtryckskommuner" i närtid. inte gelsbyggd för 15 årsedan.
Tja, jag bor i populärt område i högtryckskommun om än inte Stockholm och Göteborg. Köpte när priserna var som högst för tre år sedan. Besiktningsklausul kom upp när vi skrev kontrakt men jag tyckte att det protokoll som jag gått igenom med säljarens besiktningsman räckte. Då hade jag givetvis läst på om riskkonstruktioner från tiden när huset byggdes.
Hur skulle du önska att det fungerade? Att 50 intressenter skulle göra varsin besiktning innan budgivning? Eller att de skulle dela på en besiktning innan? Att alla som ville skulle få en privatvisning på 3h med besiktningsman innan? Förbjuda intressenter från att köpa innan de gjort en egen besiktning?
Hur skulle du önska att det fungerade? Att 50 intressenter skulle göra varsin besiktning innan budgivning? Eller att de skulle dela på en besiktning innan? Att alla som ville skulle få en privatvisning på 3h med besiktningsman innan? Förbjuda intressenter från att köpa innan de gjort en egen besiktning?
Efter att följt tråden förstår jag inte riktigt vart problemet är någonstans just nu? Om du budar så säger du att går ni till skrivning ska du få tid att göra en egen besiktning av huset. Framför inte mäklaren det villkoret så gör mäklaren fel, d.v.s. du får väl göra en anmälan om det.
Sen att det är så många intressenter på markanden i Sthlm så att det är säljarensmarknad och inte köparens det är tough luck, men sånt är livet... Vill säljaren ta andra högsta budet som inte har nått villkor får det väl vara så.
Vänta in rätt hus, eller ta en risk och köp men vara beredd på kostnader framöver.
Som jag skrev tidigare, när jag letade hus lade inte jag så mycket vikt vid en egen besiktning. Fanns en säljarbesiktning pratade jag med besiktningsmannen per telefon innan jag lade bud och gärna innan visning så jag kunde kontrollera själv hur "illa" saker var. Men det är en kalkylerad risk att jag inte kanske följer min "undersökningsplikt" fullt ut med egen besiktningsman.
Sen att det är så många intressenter på markanden i Sthlm så att det är säljarensmarknad och inte köparens det är tough luck, men sånt är livet... Vill säljaren ta andra högsta budet som inte har nått villkor får det väl vara så.
Vänta in rätt hus, eller ta en risk och köp men vara beredd på kostnader framöver.
Som jag skrev tidigare, när jag letade hus lade inte jag så mycket vikt vid en egen besiktning. Fanns en säljarbesiktning pratade jag med besiktningsmannen per telefon innan jag lade bud och gärna innan visning så jag kunde kontrollera själv hur "illa" saker var. Men det är en kalkylerad risk att jag inte kanske följer min "undersökningsplikt" fullt ut med egen besiktningsman.
Karlia skrev:
Att man som vinnande budgivare får tid att besiktiga huset (med egen besiktningsman eller med säljarens besiktningsman) innan kontrakt skrivs. Tycker inte det borde vara så svårt att förstå.
Redigerat:
Du har några grundläggande missuppfattningar i din text.H Hazze23 skrev:Efter att följt tråden förstår jag inte riktigt vart problemet är någonstans just nu? Om du budar så säger du att går ni till skrivning ska du få tid att göra en egen besiktning av huset. Framför inte mäklaren det villkoret så gör mäklaren fel, d.v.s. du får väl göra en anmälan om det.
Hittills har det inte varit tal om någon besiktning. Mäklarens ord eller säljarens kan jag inte veta. Men oavsett så skulle mäklaren hävda att det är säljarens ord. Att hålla på att anmäla är därmed ganska onödigt. Och få anmälning leder till något.
Hela inläggets mening och syfte är att få input från övriga som varit i samma sits. Om detta är en situation som jag råkar uppleva eller om det är så. Jag tror inte det någonstans framgår att jag inte förstår att det är säljarens marknad.
Vänta in rätt hus kan man göra om mina erfarenheter än så länge är fel. Om det är så att det inte tal om någon besiktning innan kontrakt skrivs så kommer inte rätt hus dyka upp. Om du menar rätt hus till ett billigt pris så har du inte läst första inlägget alt. missuppfattat hur en marknadf ungerar. Det finns inte "deals" i Sthlm.
Från köparens synvinkel är det inte svårt att förstå, från säljarens är det det. Varför acceptera högsta budet om den personen inte är beredd att ens skriva kontrakt innan besiktning?
Kanske att de hus du är intresserad av, de med lägre pris på grund av renoveringsbehov är än mindre intresserade av detta. Priset är ju redan lägre än motsvarande renoverat.
Kanske att de hus du är intresserad av, de med lägre pris på grund av renoveringsbehov är än mindre intresserade av detta. Priset är ju redan lägre än motsvarande renoverat.
Okej, har nog missuppfattat. Du vill alltså besikta ett hus du inte vet om du får skriva kontrakt på?Viktor.J skrev:
Du har några grundläggande missuppfattningar i din text.
Hittills har det inte varit tal om någon besiktning. Mäklarens ord eller säljarens kan jag inte veta. Men oavsett så skulle mäklaren hävda att det är säljarens ord. Att hålla på att anmäla är därmed ganska onödigt. Och få anmälning leder till något.
Hela inläggets mening och syfte är att få input från övriga som varit i samma sits. Om detta är en situation som jag råkar uppleva eller om det är så. Jag tror inte det någonstans framgår att jag inte förstår att det är säljarens marknad.
Vänta in rätt hus kan man göra om mina erfarenheter än så länge är fel. Om det är så att det inte tal om någon besiktning innan kontrakt skrivs så kommer inte rätt hus dyka upp. Om du menar rätt hus till ett billigt pris så har du inte läst första inlägget alt. missuppfattat hur en marknadf ungerar. Det finns inte "deals" i Sthlm.
Går det ens? Varför vilja det?
Standard är väl lägg bud med villkor om besiktning som skrivs in i kontraktet? Eller så är det bara så vi gör ute på landet.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Jag vet att det finns lägen där det är svårt att få möjlighet till en riktig besiktning i egen regi. Antingen får man skippa objektet och låta någon mer naiv (eller expert kunnig) köpare få objektet.
Eller så kan man försöka bedöma om säljarbesiktningen verkar seriös, ta med någon annan som är kunnig. Även om du inte får med dig kompisen på visningen så kan du försöka kräva att få komma in någon timme innan kontraktskrivningen för att titta på huset. Går mäklaren inte ens med på det, så är det något skumt, skippa objektet.
Och så måste man inse att vissa problem kommer du aldrig ifrån. Har du ex. kollapsade avloppsledningar ut till gatan så kommer du ändå inte att upptäcka det med en besiktning. Man får räkna med en del mer eller mindre akuta underhåll, beroende på hur gammalt huset är.
Eller så kan man försöka bedöma om säljarbesiktningen verkar seriös, ta med någon annan som är kunnig. Även om du inte får med dig kompisen på visningen så kan du försöka kräva att få komma in någon timme innan kontraktskrivningen för att titta på huset. Går mäklaren inte ens med på det, så är det något skumt, skippa objektet.
Och så måste man inse att vissa problem kommer du aldrig ifrån. Har du ex. kollapsade avloppsledningar ut till gatan så kommer du ändå inte att upptäcka det med en besiktning. Man får räkna med en del mer eller mindre akuta underhåll, beroende på hur gammalt huset är.
Jag har bara förutsatt att man på något sätt kommer få besiktiga om/när man vinner budgivning. Jag tror fortfarande att om inte säljaren explicit skriver att det är "friskrivningsklausul" (men även i dessa fall tror jag du oftast får besiktiga också) så kan du förvänta dig att få besiktiga. Om du måste göra det på en timmes varsel eller får en klausul där du skriver på, får flera veckor och fritt kan frånträda är säkert något som inte alltid går att förvänta sig.
Det finns definitivt "no-deals" - dvs att priset direkt blir så upptrissat att det går att bedöma att det är en bra bit över marknadspris (då två eller fler penningstarka intressenter verkligen vill ha just det huset).
De första husen vi tittade på vi verkligen ville ha la jag en jäkla tankemöda på för att förstå vad renovering ska kosta, typfel etc. När man inser att många av de husen drar iväg för att några flera mer penningstarka bjuder på det så får man ändra inställning och lägga kraften när man känner att man har en chans. Dock är "övningen" bra för man förstår både köp/säljprocess och skapar mentalt själv ramarna för kostnader, renovering, områden osv. När man väl köper är även efter en besiktning osäkerheten rätt stor. Iallafall om man köper äldre hus. Jag tror det kan vara bättre att ställa in sig på att det kommer att finnas ett antal fel på varje hus man bjuder på, troligen olika på olika hus.
Tyvärr tror jag fortfarande på - fråga inte så mycket om detta innan för du blir du en sådan köpare som säljare och mäklare vill undvika - skjut från höften som alla andra. När du väl "vunnit" budgivningen (eller förlorat för att du så att säga var den som var dum nog att betala mest för kåken) så är det dags att ställa dessa frågor. Skitkass att det funkar så här, men tyvärr är det nog så.
Det finns troligtvis väldigt få "steals", där man får köpa nåt långt under marknadspris. Däremot går det nog att göra både bra eller mindre bra köp.Viktor.J skrev:
Det finns definitivt "no-deals" - dvs att priset direkt blir så upptrissat att det går att bedöma att det är en bra bit över marknadspris (då två eller fler penningstarka intressenter verkligen vill ha just det huset).
De första husen vi tittade på vi verkligen ville ha la jag en jäkla tankemöda på för att förstå vad renovering ska kosta, typfel etc. När man inser att många av de husen drar iväg för att några flera mer penningstarka bjuder på det så får man ändra inställning och lägga kraften när man känner att man har en chans. Dock är "övningen" bra för man förstår både köp/säljprocess och skapar mentalt själv ramarna för kostnader, renovering, områden osv. När man väl köper är även efter en besiktning osäkerheten rätt stor. Iallafall om man köper äldre hus. Jag tror det kan vara bättre att ställa in sig på att det kommer att finnas ett antal fel på varje hus man bjuder på, troligen olika på olika hus.
Tyvärr tror jag fortfarande på - fråga inte så mycket om detta innan för du blir du en sådan köpare som säljare och mäklare vill undvika - skjut från höften som alla andra. När du väl "vunnit" budgivningen (eller förlorat för att du så att säga var den som var dum nog att betala mest för kåken) så är det dags att ställa dessa frågor. Skitkass att det funkar så här, men tyvärr är det nog så.
Jag orkar inte svara om allt jag skriver misstolkas. Svaret du söker finns i svaren tidigare i tråden (hint #82). TackH Hazze23 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
...men är det då samma som att vägra besiktning? Jag tror inte det, jag bara tror man får besiktiga om man klarar det inom X timmar (typ vinner bud på onsdagkvällen och skriver på fredagen, fixa besiktning torsdag eller fredag fm)? Risken då är ju att någon annan inkommer med högre bud, då får man väl muntligt (även om det egentligen inte betyder något) få säljaren gå i god för att han inte tar in nya bud från besiktning till kontraktskrivning. Teoretiskt kan väl säljaren rycka kontraktet ur händerna på köparen innan han hinner kråka på, men det är nog rätt sällsynt även om det troligen hänt att folk fått vänta hem från överenskommet möte för kontraktskrivning pga nya bud?H hempularen skrev: