Mäklare vägrar publicera bud

• Han gör fel

13 Röster 29,5%
  • Rätt

22 Röster 50,0%
  • Mäklare trixar för mycket

9 Röster 20,5%
  • Antal röster
    44
hempularen skrev:
Han har faktikst en poäng. Om man läser på fastighetsmäklarnämnden's hemsida så står där om budgivning att en mäklare är skyldig att upprätta en lista över avgivna bud och budgivare. Och överlämna listan till säljare och köpare efter avslutad budgivning.

Om den skyldigheten kommer ifrån mäklarlagen (eller va det nu kan heta), eller om den kommer från något regleverk om "god fastighetsmäklarsed" är av mindre intresse, eftersom en mäklare som inte följer lagen eller god mäklarsed kan prickas eller avregistreras.

Men däremot så är inte listan tillgänglig för alla, utan bara för dem som till slut gör affär med varandra.
Det finns inget som säger att budet inte är noterat o kan redovisas enligt lag senare. Men de kan absolut välja att inte skylta med ett lågt bud om de inte anser att det gagnar försäljningen

Oja, jag syftade på påståendet om att "det är lag på att " osv. och som ifrågasatts av flera i tråden.

Men jag kan aldrig tänka mig att en sådan budlista skall behöva innehålla bud som aldrig accepterats som bud, och därmed heller aldrig delgivits andra budgivare. Syftet med listan är (väl) att göra det möjligt för vinnaren att kontrollera att de bud han budat mot verkar vara äkta.

http://www.maklarsamfundet.se/maklartemplates/page.aspx?id=2270

"Vilka regler gäller för budgivningar ?

Det kan konstateras att det för närvarande inte finns några lagregler, branschpraxis eller övergripande regler som i samband med överlåtelse av fastigheter och bostadsrätter reglerar budgivningsprocessen."

http://www.fmi.se/budgivning

"En mäklare är skyldig att upprätta en förteckning över budgivningen med uppgifter om
  • spekulantens namn (alt namn på ombud som spekulanten använder sig av)
  • kontaktuppgifter som adress, e-postadress eller telefonnummer
  • bud med tidpunkt för när budet lämnades och eventuella villkor för budet, t.ex. om lån eller besiktning.
Mäklaren ska överlämna förteckningen till säljaren och köparen när uppdraget slutförts. Om uppdraget slutförts utan att det blivit någon försäljning (t.ex. om uppdragsavtalet sagts upp) ska mäklaren överlämna förteckningen till uppdragsgivaren."

Och skillnaden mellan min länk och den i eran's inlägg är att mäklarsamfundet är en branschorganisation, en klubb för inbördes beundran. Men fastighetsmäklarnämnden som jag länkade till är en statlig myndighet som har till uppgift att se till att mäklare följer lagen, med rätt att stänga av den som inte sköter sig.

Redigerat:
En person som förlorar en budgivning är ju inte så noga med att ha med sina uppgifter till en eventuell köpare. Det i kombination med att buden inte är bindande gör ju att det är hur enkelt som helst för mäklaren att ha en färdig lista med bulvannamn, vänner och släktingar som han kan skriva in på en budgivningslista.
Personen som köper kan aldrig kontrollera om listan är äkta eller ens i närheten av sann...

Eftersom listan endast behöver lämnas till köpare och säljare så är det ju en klart begränsad mängd människor som får tillgång till den, vilket gör att det är än lättare att fuska med namnen...

hempularen skrev:
[länk]

"En mäklare är skyldig att upprätta en förteckning över budgivningen med uppgifter om
  • spekulantens namn (alt namn på ombud som spekulanten använder sig av)
  • kontaktuppgifter som adress, e-postadress eller telefonnummer
  • bud med tidpunkt för när budet lämnades och eventuella villkor för budet, t.ex. om lån eller besiktning.
Mäklaren ska överlämna förteckningen till säljaren och köparen när uppdraget slutförts. Om uppdraget slutförts utan att det blivit någon försäljning (t.ex. om uppdragsavtalet sagts upp) ska mäklaren överlämna förteckningen till uppdragsgivaren."
Ah, det hade jag missat. Hjälper ändå inte TS, eftersom han aldrig kommer att få köpa huset, kommer han ej heller att få se listorna. ;)

Ja det är givetvis ett väldigt trubbigt vapen mot fusk.

mikael_thn skrev:
En person som förlorar en budgivning är ju inte så noga med att ha med sina uppgifter till en eventuell köpare. Det i kombination med att buden inte är bindande gör ju att det är hur enkelt som helst för mäklaren att ha en färdig lista med bulvannamn, vänner och släktingar som han kan skriva in på en budgivningslista.
Personen som köper kan aldrig kontrollera om listan är äkta eller ens i närheten av sann...

Eftersom listan endast behöver lämnas till köpare och säljare så är det ju en klart begränsad mängd människor som får tillgång till den, vilket gör att det är än lättare att fuska med namnen...
Om man nu misstänker bulvanbud är det väl inga som helst problem att gå igenom en sådan lista, kontakta personerna, och undersöka deras eventuella kontakt med mäklare OCH säljare. Jag tror ju mer på att eventuella bulvaner oftast agerar på uppdrag av säljaren. Om jag nu skulle få för mig att använda bulvaner vid en försäljning hade jag ju definitivt inte berättat det för mäklaren.

kindvall skrev:
Om man nu misstänker bulvanbud är det väl inga som helst problem att gå igenom en sådan lista, kontakta personerna, och undersöka deras eventuella kontakt med mäklare OCH säljare.
Först måste du komma över listan som bara delas mellan säljare och köpare. Frågan är om man räknas som köpare först när kontraktet är påskrivet?
Sen är det ju helt omöjligt att ta reda på vilket sätt säljaren/mäklaren känner bulvanen.

Ponera att det i budlistan står "Anders Andersson, Andersby, 0123-456789".
Du ringer Anders och han säger "Jag var intresserad av fastigheten och var med i budgivningen, nej, jag känner inte varken säljare eller mäklare"... Vad gör du sen då?

Om man misstänker något skumt med budgivningen och upplever att man råkat buda för högt så hittar man något i huset så innehåller kontrakten oftast en kalusul om man har rätt att frånträda köpet om det dyker upp något vid undersökningen. Då ser man till att hitta en spik som har rostat eller något sådant och frånträder köpet med hänvisning till denna.

En säljare som använder bulvaner spelar fult, men tar ändå själv risken att bulvanen står kvar med sista budet. Om man hamnar i en sådan situation - att man drar sig ut budgivningen, varvid mäklaren ringer någon dag senare och säger att högste budgivaren har dragit sig ut, så tycker jag att man ska se upp och överväga att dra tillbaks sitt bud.

Läste om en kille i Stockholm som bjöd på en lägenhet, till slut var det han och en budgivare kvar. De fortsatte att buda mot varandra cirka en miljon till.
När killen sen vann budgivningen ville han se listan, mäklaren skruvade tydligen ordentligt på sig och svarade "då måste jag kolla om han vill lämna ut sitt namn och nummer först"... Vilket kille 2 givetvis inte ville..
Den affären slutade med att killen som vann budgivningen gick tillbaka till sitt sista bud innan kille 2 gett sig in i budgivningen, dvs 1 milj ner ungefär. Mäklaren ber då att få återkomma, och säger senare att han får köpa för sitt sista bud.

Det känns onekligen som att kille2 aldrig funnits, utan var någon mäklaren hittade på för att öka på sin provision. Men HUR ska man kunna bevisa det?

På en marknad som inte är allt för het är det lättare att ha is i magen, men på en marknad där man får slåss med näbbar och klor för att vinna, där är man inte fullt så kaxig...

Kanske lite OT, men visar va lurigt det kan vara.
Man borde sätta sig i ett rum med de som vill vara med och köpa huset, sen kör man en hederlig auktion, den som bjuder högst får köpa. Alla bud är bindande. Då skulle man nog slippa en hel del problem.

mikael_thn skrev:
Läste om en kille i Stockholm som bjöd på en lägenhet, till slut var det han och en budgivare kvar. De fortsatte att buda mot varandra cirka en miljon till.
När killen sen vann budgivningen ville han se listan, mäklaren skruvade tydligen ordentligt på sig och svarade "då måste jag kolla om han vill lämna ut sitt namn och nummer först"... Vilket kille 2 givetvis inte ville..
Den affären slutade med att killen som vann budgivningen gick tillbaka till sitt sista bud innan kille 2 gett sig in i budgivningen, dvs 1 milj ner ungefär. Mäklaren ber då att få återkomma, och säger senare att han får köpa för sitt sista bud.

Det känns onekligen som att kille2 aldrig funnits, utan var någon mäklaren hittade på för att öka på sin provision. Men HUR ska man kunna bevisa det?

På en marknad som inte är allt för het är det lättare att ha is i magen, men på en marknad där man får slåss med näbbar och klor för att vinna, där är man inte fullt så kaxig...
Det är en lurig situation och ens förhandlingsposition blir ju inte bättre av att man redan har avslöjat vad man kan tänka sig att betala. Vill man dessutom verkligen ha lägenheten väldigt mycket så har man ännu svagare position.

Det jag tror kan fungera är att förklara för mäklaren och säljaren att man tycker att budgivningen kändes tveksam och att man inte vill riskera att göra en dålig affär, och att man därför backar till ens sista bud innan den andre kom in, och att säljarna har tre dagar på sig att acceptera detta. Sedan går drar man tillbaks budet helt och går vidare och letar andra lägenheter. Det förutsätter förstås att man är beredd att inte köpa lägenheten. Kommer säljaren med ett acceptebelt motbud kan man ta det.

För säljare och mäklare är det besvärligt att starta om försäljningsprocessen, så de förlorar också på att budgivningsprocessen misslyckas.

mikael_thn skrev:
Man borde sätta sig i ett rum med de som vill vara med och köpa huset, sen kör man en hederlig auktion, den som bjuder högst får köpa. Alla bud är bindande. Då skulle man nog slippa en hel del problem.
Så skulle inte jag vilja göra.....jag som säljare vill naturligtvis sälja till den som det känns bäst till och inte den som betalar bäst.....kan se flera ev köpare som jag inte skulle vilja sälja till oavsett om dom betalar bäst.....

Enk Projektet skrev:
Så skulle inte jag vilja göra.....jag som säljare vill naturligtvis sälja till den som det känns bäst till och inte den som betalar bäst.....kan se flera ev köpare som jag inte skulle vilja sälja till oavsett om dom betalar bäst.....
Så du sätter ett fast pris, och de som är intresserade att köpa för det priset får vara med lite "lära-känna-varandra-lekar"? ;)
Den personen är roligast att leka med får köpa huset?

mikael_thn skrev:
Så du sätter ett fast pris, och de som är intresserade att köpa för det priset får vara med lite "lära-känna-varandra-lekar"? ;)
Den personen är roligast att leka med får köpa huset?
Det är ju så klart upp till var och en men jag bor i en lite kommun när man kanske vet vilka några mindre roliga personer att göra affärer med är, och på det viset väljer en enklare/bättre affär totalt sett....är man som person att pengarna är viktigare än sömnen så väljer man en annan lösning...;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.