Mäklare vägrar publicera bud

• Han gör fel

13 Röster 29,5%
  • Rätt

22 Röster 50,0%
  • Mäklare trixar för mycket

9 Röster 20,5%
  • Antal röster
    44
Egnahemsägare skrev:
För ett unikt hus som stått obebott flera år begärdes 5,3. Jag bjöd 4 och priset sänktes till 4,9. Då bjöd jag 4,5. På spekulation la dom ut det för 4,9 och ingen seriös syntes till så jag bjöd 3,8 som det är värt jämfört med sålda hus.
Mäklaren vägrar publicera bud under 4,6. Kan det vara rätt?
Du har ju bjudit 4,5 en gång, så då ser väl säljaren det som en botten. Sedan har du helt plötsligt sänkt med 700000. Oavsett om huset nu är övervärderat hade inte jag som säljare sett det som en seriös köpare.

Som tidigare sagts, varför ska mäklaren redovisa ett bud som säljaren ändå inte godtagit?

Sen är det nog inte upp till mäklaren att avgöra om det är ett skambud, som någon skrev, det är väl säljaren?! Med mäklaren som "rådgivar", självklart....

Jag har tagit bort ett inlägg som i sin helhet var urklippt från en blogg på nätet, och några följdinlägg.

(tack jonmo)

E
-MH- skrev:
Varför måste det vara lika överallt?
Ska man ha tid att kolla hur varje mäklare fungerar är det bara irriterande om man bjuder på flera.

E
hempularen skrev:
Enda anledningen för säljare/mäklare att publicera ett bud är ju för att informera andra om att det är det lägsta pris som kan accepteras, man är inte intresserad av bud på lägre belopp. Så varför skulle de då publicera bud som de inte uppfattar somseriösa?
Vi har bjudit på många hus och gör det som är normalt

E
kindvall skrev:
Du har ju bjudit 4,5 en gång, så då ser väl säljaren det som en botten. Sedan har du helt plötsligt sänkt med 700000. Oavsett om huset nu är övervärderat hade inte jag som säljare sett det som en seriös köpare.
Tar om inte ett högt bud och ingen annan vill ha det kan man lika göärna sänka.

E
Fredriq skrev:
Som tidigare sagts, varför ska mäklaren redovisa ett bud som säljaren ändå inte godtagit?

Sen är det nog inte upp till mäklaren att avgöra om det är ett skambud, som någon skrev, det är väl säljaren?! Med mäklaren som "rådgivar", självklart....
Säljarna har ingen koll på marknadsläget som mäklare ska ha,.

Det är säljaren som bestämmer, inte mäklaren.

Om man inte klarar av att kolla hur säljaren vill ha försäljningen, klarar man nog inte av huset heller.

Är det månne ett curling fenomen vi ser här från TS? (eg från Doldafelhysteritråden)
Världen är ju inte så enkel och tillrättalagd som den kanske har uppfattats som tidigare......

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Jag tror det är så enkelt att mäklaren och säljaren uppfattar TS som oseriös och därför väljer att inte publicera budet..

• Gilla
byggankan
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Är det månne ett curling fenomen vi ser här från TS? (eg från Doldafelhysteritråden)
Världen är ju inte så enkel och tillrättalagd som den kanske har uppfattats som tidigare......
Tror det finns en släng av det. Elementär källkritik ger vid handen att mäklare inte bör litas på av dig som köpare.

E
Jag har köpt och sålt ett antal hus så jag kan det här och det finns inga bud på det huset som är för dyrt, har sett ett flertal liknade som är trögsålda och mitt eget som är det sjätte jag köpt, prutade jag en halv miljon på från 3,2.

Är det inte ganska uppenbart? Säljaren vill ha minst 4,6 och säljer inte under det. Om ngn sen bjuder under 4,6 så är budet inte antaget och det finns ingen anledning att diskutera.

Sen kan ju säljaren sänka acceptpris efter en tid. Säg att du bjuder 4,4 och säljaren bestämmer sig för att han är tvungen att ta detta "skambud" (enligt honom). Då kommer ju mäklaren självklart att kontakta övriga eventuella intressenter och se om de vill bjuda emot.

Summerat: Ett för lågt bud tackar ju säljaren nej till, och då finns det ingen anledning att presentera det för övriga.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Egnahemsägare skrev:
Mäklarna lägger ut budlistor på inkomna bud, som vid en nätauktion och det kommer nu om man börjar på minst 4,6 så det är inte rättvisande information för köpare att ta ställning till.

Det har ett marknadsvärde på kanske 3,8 nu men vi är beredda att ge mer. Nu har det ett skampris på spekulation.
Du är ju också en del av marknaden, så om du är beredd att ge mer än 3.8 är marknadsvärdet bevisligen högre än så.

• Gilla
weezer och 1 till
  • Laddar…
Egnahemsägare skrev:
Jag har köpt och sålt ett antal hus så jag kan det här och det finns inga bud på det huset som är för dyrt, har sett ett flertal liknade som är trögsålda och mitt eget som är det sjätte jag köpt, prutade jag en halv miljon på från 3,2.
Att utgå från hur det var vid tidigare köp är som att försöka styra en bil genom att titta i backspegeln. Marknaden beter sig annorlunda nu av många skäl, bla att accepterat pris har införts och/eller att folk säljer sin nuvarande bostad innan de köper något nytt osv...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.