21 633 läst ·
161 svar
22k läst
161 svar
Mäklare utsatta för rån vid visningar
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 904 inlägg
Korrekt.mnils skrev:
Jag har inte sagt att det är rätt att ta ett föremål bara för att det ligger öppet/synligt eller lättillgängligt, men sedan tycker jag var och en har ett ansvar att skydda sig mot brott, och bär man omkring på en rolexklocka fullt synligt så är det lite som att gå runt med en stor skylt "Kom och råna mig".
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Tycker du tjejer har ett ansvar för att inte bli våldtagna med?S sebastiannielsen skrev:Korrekt.
Jag har inte sagt att det är rätt att ta ett föremål bara för att det ligger öppet/synligt eller lättillgängligt, men sedan tycker jag var och en har ett ansvar att skydda sig mot brott, och bär man omkring på en rolexklocka fullt synligt så är det lite som att gå runt med en stor skylt "Kom och råna mig".
I ditt samhälle är det alltså inte ok att visa symboler för status och framgång?
Självbyggare
· Göteborg
· 138 inlägg
V Vindens skrev:
Hur tänker du? Artikeln handlar om ett rån? Hur vet du att Rolexen inte ett arvegods?
Själv lyckades jag innan och under mina studier till mäklare spara ihop ett par 100.000 kr på diverse lager, admin och butiksjobb. Tog aldrig CSN-lån. Blev klar med studierna vid 21 och hade då en bra buffert. Tycker du att det känns rimligt att även pruta ner lönen för ett lagerjobb bara för att man lyckas vara ekonomisk och spara? Jag köpte ingen Rolex men hade en kontantinsats till en lägenhet. Säger detta endast i syfte för att föra fram en poäng. Förstår du hur skev du är i ditt inlägg?
Kontentan är att det behöver inte betyda något bara för att man har en Rolex.
Titta gärna på snittlönen för en mäklare så får du se att alla i branschen inte tjänar överdrivet mycket.
Det du egentligen säger är att tjejer får absolut inte gå i festklänning när hon är ute och festar, hon får ju skydda sig mot brott och klä sig i fristads pösiga arbetsbyxor och flanellskjorta till och från dansgolvet.S sebastiannielsen skrev:Korrekt.
Jag har inte sagt att det är rätt att ta ett föremål bara för att det ligger öppet/synligt eller lättillgängligt, men sedan tycker jag var och en har ett ansvar att skydda sig mot brott, och bär man omkring på en rolexklocka fullt synligt så är det lite som att gå runt med en stor skylt "Kom och råna mig".
Eller så skall de ha fotsida svart klädnad så fort de vågar sticka näsan utanför dörren. De stackars männen utan någon som helst impulskontroll kan ju bli frestade...Rkarlsson skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Helt fel!Rkarlsson skrev:
Hon måste även bära Fristads pösiga arbetsbyxor PÅ SJÄLVA DANSGOLVET parat med flanellskjortan. Annars kan någon bli frestad på dansgolvet......
Jag upphör aldrig att förvånas över hur skevt vissa ser på offer och förövare och att man kan ursäkta förövarna så som getts exempel på i inlägget du svarade på.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Självklart är det aldrig brottsoffrets fel utan alltid den kriminella som gör fel. Det ska vara ok att lägga sin splitter nya iPhone på bordet på krogen. Det ska vara ok att vifta med en stor bunt sedlar. Det ska vara ok att lägga handväskan med plånboken fullt synlig i kundvagnen när man är och handlar. Inget av det rekommenderar jag att man gör för att man vill skydda sig.
En liten anekdot:
För några år sedan arbetade jag till och från i mellanöstern. Första gången jag var i Ramallah (Västbanken) så fick jag skjuts av en person på företaget jag gjorde jobb för till mitt hotell och på vägen dit stannade vi i centrala Ramallah och tog en liten promenad. Jag frågade om det var lugnt att gå runt i staden för mig och han sa att det var riskfritt. Jag valde då att gå runt mer på egen hand och gå till hotellet som var hyfsat nära. Det var en fantastisk upplevelse att gå runt och se saker, marknaden etc. Jag talar inte arabiska (kan säga tack, men inget mer), men ville jag fråga om något så försökte jag med engelska och kunde inte personen engelska så stoppade de snabbt nästa person som kom gående för att se om de kunde engelska, så det löste sig väldigt smidigt.
Så till poängen, risken att bli rånad... Jag visste att man i Palestina inte har några egna pengar utan man handlar med Israeliska Shekels, US dollar och Libanesiska dinarer. Olika personer fick lön i olika valutor och vissa affärer ville ha Shekels, andra US-dollar och hyresvärden ville kanske ha betalt i Libanesiska dinar. Så det var ett konstant växlande mellan olika valutor. I en korsning så satt det en äldre man på trottoaren i vardera hörn och där kunde man växla pengar till en bättre kurs än hos banken, så det var dit folk gick. De satt med stora sedelbuntar framför sig på en filt och bredvid sig hade de en liten väska med mer pengar. Jag hade tagit ut kontanter i en bankomat (Israeliska Shekels), cirka 2000 kronor och det var väl ungefär lika mycket sedlar som det skulle varit i Sverige. Då förstod man lite när man tittade på ett gäng buntar, kanske 30-40 stycken, 2 cm tjocka styck att rånrisken var låg...
Slutsats: Dårar finns överallt, risken att råka ut för något finns överallt, högre risk på vissa ställen, lägre på andra, men de allra flesta människor är hyggliga och trevliga. Man kan inte gå runt och vara rädd för alla som är överrepresenterade i statistiken eller för alla grupper som påminner om gruppen som skadade en själv eller någon närstående, för då borde man inte framförallt vara rädd för invandrare (vilket många är) utan för män. "Jag blev rånad av några invandrare, alltså är jag rädd för invandrare" kan med nästan 100% säkerhet ersättas med "Jag blev rånad av några män, alltså är jag rädd för män", men så tänker man inte.
En liten anekdot:
För några år sedan arbetade jag till och från i mellanöstern. Första gången jag var i Ramallah (Västbanken) så fick jag skjuts av en person på företaget jag gjorde jobb för till mitt hotell och på vägen dit stannade vi i centrala Ramallah och tog en liten promenad. Jag frågade om det var lugnt att gå runt i staden för mig och han sa att det var riskfritt. Jag valde då att gå runt mer på egen hand och gå till hotellet som var hyfsat nära. Det var en fantastisk upplevelse att gå runt och se saker, marknaden etc. Jag talar inte arabiska (kan säga tack, men inget mer), men ville jag fråga om något så försökte jag med engelska och kunde inte personen engelska så stoppade de snabbt nästa person som kom gående för att se om de kunde engelska, så det löste sig väldigt smidigt.
Så till poängen, risken att bli rånad... Jag visste att man i Palestina inte har några egna pengar utan man handlar med Israeliska Shekels, US dollar och Libanesiska dinarer. Olika personer fick lön i olika valutor och vissa affärer ville ha Shekels, andra US-dollar och hyresvärden ville kanske ha betalt i Libanesiska dinar. Så det var ett konstant växlande mellan olika valutor. I en korsning så satt det en äldre man på trottoaren i vardera hörn och där kunde man växla pengar till en bättre kurs än hos banken, så det var dit folk gick. De satt med stora sedelbuntar framför sig på en filt och bredvid sig hade de en liten väska med mer pengar. Jag hade tagit ut kontanter i en bankomat (Israeliska Shekels), cirka 2000 kronor och det var väl ungefär lika mycket sedlar som det skulle varit i Sverige. Då förstod man lite när man tittade på ett gäng buntar, kanske 30-40 stycken, 2 cm tjocka styck att rånrisken var låg...
Slutsats: Dårar finns överallt, risken att råka ut för något finns överallt, högre risk på vissa ställen, lägre på andra, men de allra flesta människor är hyggliga och trevliga. Man kan inte gå runt och vara rädd för alla som är överrepresenterade i statistiken eller för alla grupper som påminner om gruppen som skadade en själv eller någon närstående, för då borde man inte framförallt vara rädd för invandrare (vilket många är) utan för män. "Jag blev rånad av några invandrare, alltså är jag rädd för invandrare" kan med nästan 100% säkerhet ersättas med "Jag blev rånad av några män, alltså är jag rädd för män", men så tänker man inte.
Du är verklighetsfrånvarande eller naiv om du inte inser att brottskapitalet idag är betydligt grövre och det är utspritt på ett helt annat sätt än någonsin. Samtidigt som respekten för övriga är raderad. Detta framförallt långt ned i åldrarna! Där ser du värst utveckling.L lat skrev:Att vår kriminalitet är en styggelse kan vi alla vara överens om, men som på så många andra forum så grasserar historielösheten även här.
Många försöker måla upp en idealbild av hur det var förr.
Då brukar jag hänvisa till tex
[länk]
Själv blev jag tonåring i brytningen mellan 60/70-talet med allt vad det betydde av droger och drogrelaterad kriminalitet.
Nä, det sköts inte, men knivar användes ganska flitigt.
Senare när Jugoslavien föll så fick vi "juggemaffian" och sprängningen av Fountainbleu
[länk]
Jag har senaste kvartalet blivit ropad efter av små invandrarungar när jag gått över stan själv sent. Ord som "Ey brooor kom hit vi skulle vilja snacka med dig lite..." och "Walla titta inte på mig" osv... Små skitungar på kanske 13-17 år.
Det hände inte förr. Kanske efter krogen av nån testosteronstinn påverkad snubbe som sökte bråk. Men inte av gäng av snorungar...
Noll respekt. Varför? Därför att de kan göra precis vad de vill utan konsekvenser.
Sverige börjar bli ett jäkla shit hole country. Har en nära vän som är från Valparaiso i Chile och han säger att det är värre här än där och funderar på att flytta dit med sina barn pga att han är orolig för att de ska fara illa här.
Störst problem är de s.k. barnen. Barn blir utsatta för grovt våld av andra barn. Många gånger riktat mot svenska barn specifikt.
Du kommer med svepande rasistiska påståenden och inget konkret för att lösa problemet. Detta är typiskt för rasistiska inlägg. Visst finns det invandrare som är kriminella och de kanske till och med är överrepresenterade i statistiken. Ska vi skicka ut ALLA invandrare då? Vi kanske, för att referera till Fairlane, utvisa alla män så kommer brottsligheten i princip att upphöra?! Varför inte förbjuda alkohol? Då skulle brottsligheten säkert mer än halveras. Det fungerade ju utmärkt under pandemin när polisen i princip inte hade några korgrelaterade våldsbrott. Det somliga inte förstår är att bara för att någon bryter på svenska så betyder inte det att man automatiskt är kriminell.P pennybridge skrev:Du är verklighetsfrånvarande eller naiv om du inte inser att brottskapitalet idag är betydligt grövre och det är utspritt på ett helt annat sätt än någonsin.
...
Jag har senaste kvartalet blivit ropad efter av små invandrarungar när jag gått över stan själv sent
...
Har en nära vän som är från Valparaiso i Chile och han säger att det är värre här än där
...
Många gånger riktat mot svenska barn specifikt.
Jag håller med om att det inte är trevligt med grupper av "ungar" som beter sig illa. Vi hade drygt 100 här på vår lilla gata för ett antal år sedan som hört talas om en fest i grannskapet. De flesta var minderåriga och flera kratigt berusade. Ett fåtal var invandrare. Det var dock lugnt och beskedligt när jag gick ut och pratade med dem. Sedan kom en 25-åring till platsen och skulle "styra upp det". Då fick jag gå emellan för att det inte skulle smälla på grund av honom, inte "ungarna". Han var svensk.
Nu gör jag som du och tar ett lösryckt exempel för att påvisa att jag har rätt. Jag tror att du inser att ett specifikt exempel inte är representativt. Debattera gärna men sluta med rasistiska påhopp! På 1800-talet var det svenskar som var invandrare i Amerikat...
/Fredrik
Slutade läsa när du började jiddra om rasism. PajasF fb35523 skrev:Du kommer med svepande rasistiska påståenden och inget konkret för att lösa problemet. Detta är typiskt för rasistiska inlägg. Visst finns det invandrare som är kriminella och de kanske till och med är överrepresenterade i statistiken. Ska vi skicka ut ALLA invandrare då? Vi kanske, för att referera till Fairlane, utvisa alla män så kommer brottsligheten i princip att upphöra?! Varför inte förbjuda alkohol? Då skulle brottsligheten säkert mer än halveras. Det fungerade ju utmärkt under pandemin när polisen i princip inte hade några korgrelaterade våldsbrott. Det somliga inte förstår är att bara för att någon bryter på svenska så betyder inte det att man automatiskt är kriminell.
Jag håller med om att det inte är trevligt med grupper av "ungar" som beter sig illa. Vi hade drygt 100 här på vår lilla gata för ett antal år sedan som hört talas om en fest i grannskapet. De flesta var minderåriga och flera kratigt berusade. Ett fåtal var invandrare. Det var dock lugnt och beskedligt när jag gick ut och pratade med dem. Sedan kom en 25-åring till platsen och skulle "styra upp det". Då fick jag gå emellan för att det inte skulle smälla på grund av honom, inte "ungarna". Han var svensk.
Nu gör jag som du och tar ett lösryckt exempel för att påvisa att jag har rätt. Jag tror att du inser att ett specifikt exempel inte är representativt. Debattera gärna men sluta med rasistiska påhopp! På 1800-talet var det svenskar som var invandrare i Amerikat...
/Fredrik
/ignore
De som resonerar så är knepiga. Och de som begår brott är ännu knepigare.A Anders_Nilsson skrev:Helt fel!
Hon måste även bära Fristads pösiga arbetsbyxor PÅ SJÄLVA DANSGOLVET parat med flanellskjortan. Annars kan någon bli frestad på dansgolvet......
Jag upphör aldrig att förvånas över hur skevt vissa ser på offer och förövare och att man kan ursäkta förövarna så som getts exempel på i inlägget du svarade på.
Vem som helst ska kunna gå med en rolex, köra bentley och bo i lyxvilla utan att bli rånad. Och blir de rånade skall de fan inte hånas av folk som inte ens har råd att köpa en klocka för 2000 kr :O
Vilket trams.. sluta kalla andra för rasister.F fb35523 skrev:Du kommer med svepande rasistiska påståenden och inget konkret för att lösa problemet. Detta är typiskt för rasistiska inlägg. Visst finns det invandrare som är kriminella och de kanske till och med är överrepresenterade i statistiken. Ska vi skicka ut ALLA invandrare då? Vi kanske, för att referera till Fairlane, utvisa alla män så kommer brottsligheten i princip att upphöra?! Varför inte förbjuda alkohol? Då skulle brottsligheten säkert mer än halveras. Det fungerade ju utmärkt under pandemin när polisen i princip inte hade några korgrelaterade våldsbrott. Det somliga inte förstår är att bara för att någon bryter på svenska så betyder inte det att man automatiskt är kriminell.
Jag håller med om att det inte är trevligt med grupper av "ungar" som beter sig illa. Vi hade drygt 100 här på vår lilla gata för ett antal år sedan som hört talas om en fest i grannskapet. De flesta var minderåriga och flera kratigt berusade. Ett fåtal var invandrare. Det var dock lugnt och beskedligt när jag gick ut och pratade med dem. Sedan kom en 25-åring till platsen och skulle "styra upp det". Då fick jag gå emellan för att det inte skulle smälla på grund av honom, inte "ungarna". Han var svensk.
Nu gör jag som du och tar ett lösryckt exempel för att påvisa att jag har rätt. Jag tror att du inser att ett specifikt exempel inte är representativt. Debattera gärna men sluta med rasistiska påhopp! På 1800-talet var det svenskar som var invandrare i Amerikat...
/Fredrik
invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken så det står härliga till.
Svenskar byggde upp Amerika på 1800-talet. De höll inte på med att begå våldtäkter och mord.
idag sa de på nyheterna att hälften av alla invandrare i Sverige har jobb.
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Du begår det klassiska vänstermisstaget att klumpa ihop alla i en grupp. Identitetspolitik kallas det visst. Om man inte gillar att vissa invandrare begår brott helt ohämmat så är man rasist.F fb35523 skrev:Du kommer med svepande rasistiska påståenden och inget konkret för att lösa problemet. Detta är typiskt för rasistiska inlägg. Visst finns det invandrare som är kriminella och de kanske till och med är överrepresenterade i statistiken. Ska vi skicka ut ALLA invandrare då? Vi kanske, för att referera till Fairlane, utvisa alla män så kommer brottsligheten i princip att upphöra?! Varför inte förbjuda alkohol? Då skulle brottsligheten säkert mer än halveras. Det fungerade ju utmärkt under pandemin när polisen i princip inte hade några korgrelaterade våldsbrott. Det somliga inte förstår är att bara för att någon bryter på svenska så betyder inte det att man automatiskt är kriminell.
Jag håller med om att det inte är trevligt med grupper av "ungar" som beter sig illa. Vi hade drygt 100 här på vår lilla gata för ett antal år sedan som hört talas om en fest i grannskapet. De flesta var minderåriga och flera kratigt berusade. Ett fåtal var invandrare. Det var dock lugnt och beskedligt när jag gick ut och pratade med dem. Sedan kom en 25-åring till platsen och skulle "styra upp det". Då fick jag gå emellan för att det inte skulle smälla på grund av honom, inte "ungarna". Han var svensk.
Nu gör jag som du och tar ett lösryckt exempel för att påvisa att jag har rätt. Jag tror att du inser att ett specifikt exempel inte är representativt. Debattera gärna men sluta med rasistiska påhopp! På 1800-talet var det svenskar som var invandrare i Amerikat...
/Fredrik
Nu är det så, vilket man vet om man bott i de där områden som ligger i topp på polisens listor, att de flesta i dessa områden är skötsamma laglydiga människor som vill leva ärligt.
Men så har du en klick med skräp som aldrig någonsin gjort annat än att hånskratta åt begrepp som att göra rätt för sig. När dessa uppgår till bara några få procent så gör de ett sådant avtryck i stadsbilden att hela området blir omöjligt att leva i. De som bor kvar är de som saknar möjlighet att flytta.
Men i Sverige är politiker LIVRÄDDA för att peka ut dessa individer eftersom de då kan uppfattas som rasister. Och dessa människor har ofta levt på det här sättet i generationer och lärt sig hur man rundar systemet. Polisen behöver få registrera folk efter familjetillhörighet eller annan grupptillhörighet och vi behöver rensa ut alla extra identiteter genom att kräva att samtliga samordningsnummer och personnummer skall verifieras med fingeravtryck och foto. Man behöver dessutom utvisa i betydligt högra grad även om personen "etablerat sig" genom att misslyckas med SFI.
Sedan har vi de etniskt svenska förbrytarna. Dessa har man oftast koll på och de kan inte utvisas men de kan sättas i förvaring. Under tiden i förvaring begår de inga brott. Förvaring kostar pengar men det är dags att sänka standarden rejält i förvaringsfaciliteterna.
Endast på detta sätt kan samhället återta kontrollen i de drabbade områdena. Jag föreslår att du studerar utvecklingen i Libanon under 70-talet så ser du hur ett land kan raseras från välmående till ruin på bara några år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Män är överrepresenterade i brottstatistiken så det står härliga till. Är du lika rädd för alla män som du är rädd för invandrare?Johan1975z skrev:
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Du gör dig medvetet löjlig. Vi talar om unga män med bakgrund runt mellanöstern i åldrarna 15-20 år som klär sig och bär symboler som talar om gängtillhörighet. Inte de som klär sig och beter sig normalt. Har fullt med folk från mellanöstern och afrika på jobbet utan att dessa utgör ett hot. Du vet mycket väl vad som avses.Fairlane skrev: