8 777 läst ·
34 svar
9k läst
34 svar
Mäklare smygfotograferade hus
Ja, fastighetsägaren kanske tog mäklaren på bar gärning och försökte polisanmäla men fick beskedet att det är tillåtet att fota andras hus. Då gick vederbörande vidare och anmälde mäklaren till mäklarsamfundet istället?
För ett par år sedan stannade en bil utanför vårt fritidshus och ut genom sidorutan kom en kamera med ett rejält objektiv och började fota huset. När jag gick ut och på väg ner till bilen så åkte den iväg. Några veckor senare träffade jag på en fastighetsägare i samma område som berättar att kompisar till honom gillade vårt terassräcke och ville bygga ett likadant och hade därför fotat vårt räcke. Kändes ju bra att få en förklaring på händelsen men varför inte bara knacka på dörren och säga som det är istället för att smyga omkring med en kamera. Men kan ju inte påstå att tanken på att anmäla för den händelsen dök upp i huvudet.
Skillnaden där är väl att det var i egenskap av privatpersoner som de gjorde det, inte i sin yrkesroll, finns liksom inget man kan anmäla dem för. Men jag hade tyckt det varit otroligt obehagligt ändå, med ett stort objektiv gör man ju kopplingen att de fotograferar in genom fönster eller så.M Myckling skrev:För ett par år sedan stannade en bil utanför vårt fritidshus och ut genom sidorutan kom en kamera med ett rejält objektiv och började fota huset. När jag gick ut och på väg ner till bilen så åkte den iväg. Några veckor senare träffade jag på en fastighetsägare i samma område som berättar att kompisar till honom gillade vårt terassräcke och ville bygga ett likadant och hade därför fotat vårt räcke. Kändes ju bra att få en förklaring på händelsen men varför inte bara knacka på dörren och säga som det är istället för att smyga omkring med en kamera. Men kan ju inte påstå att tanken på att anmäla för den händelsen dök upp i huvudet.
Inne på fastigheten är lika med hemfridsbrott !Fario skrev:
Det är aldrig förbjudet att fotografera ett hus (vissa skyddsobjekt kan vara undantagna) oavsett var du står någonstans.
Om du står inne på fastigheten kan ägaren förbjuda dig att fotografera men det måste ju meddelas innan. Via skylt eller uppmaning som exempel. Men det är alltså inte olagligt per automatik att fotografera inne på fastigheten om du inte förbjudits att göra så
Jag förutsätter att berörd fastighetsägare meddelat Google så att de blurrat hans hus på gatuvyerna?useless skrev:
Inkl på satellitbilderna?