Ja, fastighetsägaren kanske tog mäklaren på bar gärning och försökte polisanmäla men fick beskedet att det är tillåtet att fota andras hus. Då gick vederbörande vidare och anmälde mäklaren till mäklarsamfundet istället?
 
Om mäklaren gått runt på tomten o fotat kan det vara frågan om hemfridsbrott.
 
K Keld skrev:
Om mäklaren gått runt på tomten o fotat kan det vara frågan om hemfridsbrott.
Precis. Men inte för fotograferandet utan för att man är på tomten.
 
  • Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Precis. Men inte för fotograferandet utan för att man är på tomten.
Rätt: Men att mäklaren fotar "bevisar" hemfridsbrottet. Då menar jag att mäklaren visar att den inte har något legitimt ärende på tomten som tex dörrförsäljning.
 
K Keld skrev:
Om mäklaren gått runt på tomten o fotat kan det vara frågan om hemfridsbrott.
Fast mäklaren har inte dömts för något brott.
 
För ett par år sedan stannade en bil utanför vårt fritidshus och ut genom sidorutan kom en kamera med ett rejält objektiv och började fota huset. När jag gick ut och på väg ner till bilen så åkte den iväg. Några veckor senare träffade jag på en fastighetsägare i samma område som berättar att kompisar till honom gillade vårt terassräcke och ville bygga ett likadant och hade därför fotat vårt räcke. Kändes ju bra att få en förklaring på händelsen men varför inte bara knacka på dörren och säga som det är istället för att smyga omkring med en kamera. Men kan ju inte påstå att tanken på att anmäla för den händelsen dök upp i huvudet.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
M Myckling skrev:
För ett par år sedan stannade en bil utanför vårt fritidshus och ut genom sidorutan kom en kamera med ett rejält objektiv och började fota huset. När jag gick ut och på väg ner till bilen så åkte den iväg. Några veckor senare träffade jag på en fastighetsägare i samma område som berättar att kompisar till honom gillade vårt terassräcke och ville bygga ett likadant och hade därför fotat vårt räcke. Kändes ju bra att få en förklaring på händelsen men varför inte bara knacka på dörren och säga som det är istället för att smyga omkring med en kamera. Men kan ju inte påstå att tanken på att anmäla för den händelsen dök upp i huvudet.
Skillnaden där är väl att det var i egenskap av privatpersoner som de gjorde det, inte i sin yrkesroll, finns liksom inget man kan anmäla dem för. Men jag hade tyckt det varit otroligt obehagligt ändå, med ett stort objektiv gör man ju kopplingen att de fotograferar in genom fönster eller så.
 
P
Fario Fario skrev:
Det är aldrig förbjudet att fotografera ett hus (vissa skyddsobjekt kan vara undantagna) oavsett var du står någonstans.
Om du står inne på fastigheten kan ägaren förbjuda dig att fotografera men det måste ju meddelas innan. Via skylt eller uppmaning som exempel. Men det är alltså inte olagligt per automatik att fotografera inne på fastigheten om du inte förbjudits att göra så
Inne på fastigheten är lika med hemfridsbrott !
 
Var mäklaren inne på tomten?
 
  • Älska
helder
  • Laddar…
Det står inget där om hur nära huset mäklaren har varit.

"Mäklaren menar å sin sida att han bara tog några bilder med mobilkameran och anser inte att han har agerat oaktsamt mot ägaren."
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det står inget där om hur nära huset mäklaren har varit.

"Mäklaren menar å sin sida att han bara tog några bilder med mobilkameran och anser inte att han har agerat oaktsamt mot ägaren."
Jag förutsätter att berörd fastighetsägare meddelat Google så att de blurrat hans hus på gatuvyerna?
Inkl på satellitbilderna?
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl fastighetens andra ägare tillika exet som begärt värderingen... Då blir det kanske lite salt i såret när mäklaren står o fotar...
 
  • Haha
helder
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Precis. Men inte för fotograferandet utan för att man är på tomten.
jodå, faktiskt olagligt att fotografera privata hus från fastigheten utan ägarens tillstånd, inte bara för hemfridsbrottet. Man får fotografera från allmän plats hur mycket man vill, men från fastigheten? Nej.
 
Har du någon källa på det? Allmän plats är ju också någons fastighet. Menar du att man bara får fotografera saker som är på en annan fastighet än den man står på?
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.