Mäklare får erinran efter att ha smygfotograferat ett hus.
Du kan läsa artikeln här: Mäklare smygfotograferade hus
6 532 läst · 34 svar
7k läst
34 svar
Mäklare smygfotograferade hus
Sida 1 av 3
-
På konsumentens sida · 2 303 inlägg 3 okt 2019 10:07
-
Medlem · 561 inlägg 3 okt 2019 10:513 okt 2019 10:51 #3
Men, vad märkligt. Det framgår av artikeln att mäklaren inte gjort intrång på fastigheten och inte heller publicerat bilderna. Vad jag vet är det inte olaglgt att ta en bild på någons hus från gatan.
- Laddar…
-
3 okt 2019 11:44 #4
Mycket märklig historia, där en hel del information verkar saknas.
Vad är det för tredjepart som har intresse av värderingen?
Det känns verkligen som att vi inte har hela bilden här.- Laddar…
-
3 okt 2019 11:53 #5
Utan istället handlar det om att de vill stävja sådant som inte är god mäklarsed, även om det man gjort är legalt kan man ju ha striktare krav än att bara hålla sig inom lagens råmärken på yrkeskåren fastighetsmäklare.- Laddar…
-
3 okt 2019 12:37 #6
Vad utifrån betyder här, vet man inte. Det kan var tomten eller kanske huset som menas, och det är en stor skillnad.- Laddar…
-
Medlem · 561 inlägg 3 okt 2019 13:003 okt 2019 13:00 #7
-
3 okt 2019 13:04 #8
Det är aldrig förbjudet att fotografera ett hus (vissa skyddsobjekt kan vara undantagna) oavsett var du står någonstans.
Om du står inne på fastigheten kan ägaren förbjuda dig att fotografera men det måste ju meddelas innan. Via skylt eller uppmaning som exempel. Men det är alltså inte olagligt per automatik att fotografera inne på fastigheten om du inte förbjudits att göra så- Laddar…
-
3 okt 2019 13:14 #9
Om jag har förstått scenariot rätt så har någon blivit intresserad av en sommarstuga (som inte är till salu) och gett en mäklare i uppdrag att ta fram ett värde på den för att eventuellt kontakta fastighetsägaren och erbjuda sig att köpa den?
Jag förstår dock inte problemet - Fastighetsägaren verkar ha blivit kränkt av att någon är intresserad av att köpa huset? Om mäklaren stått på plats och tittat på huset under tiden han begrundade värdet så hade det varit OK, men inte att ta en bild och sätta sig på kontoret och titta på den?- Laddar…
-
3 okt 2019 13:16 #10
Som minnesstöd tog han då bilder på alla objekt.
Man kan ju undra hur klaganden fick vetskap om fotograferingen (han har ju inte sätt bilderna). Kan det vara att han videoövervakar sin fastighet och eventuellt råkade filma vägen utanför?- Laddar…
-
3 okt 2019 13:33 #11
Enligt en annan artikel, kan man förstå att mäklaren varit inne på fastigheten o fotat vilket inte är OK.
https://maklarvarlden.se/2019/10/maklare-far-eninran-for-smygfotografering/
Han kanske har kravlat omkring o tagit bilder på stuprör, dörrhandtag o andra saker som tycktes intressanta just då.- Laddar…
-
3 okt 2019 13:42 #12
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fastighetsmäklarinspektionen -
3 okt 2019 13:47 #14
- Laddar…
-
3 okt 2019 13:54 #15
Om nån ståt på min tomt o fotat mitt hus hade jag ovänligen o bestämt bett denna att omedelbart avlägsna sig o fortsätta sitt fotande från allmän plats. Han har inte på min tomt att göra, med eller utan kamera.