Har börjat komma så långt med husbygget att en ny skruvdragare måste inhandlas, vi använder makitas skruvdragare på jobbet (gamla versionen med Ni-MH batterierna) men dom börjar dock också dö ut nu! har en makita här hemma men den har slutat fungera, men köpt utan garanti och det är för dyrt att laga den, inte lönt!

men hur som helst, har jag tittat på BDF modellerna 14,4V (BHP är för klumpiga) men tyvärr är det så litet utbud i 14,4V sortimentet, betydligt mer i 18V, och vad jag har förstått så går det inte att använda respektive batterier i varandra (?).
För man vill inte ha två olika uppsättningar batterier och laddare!

Någon som kan rekommendera 14,4V eller 18V maskinerna? samt någon modell?
Fördelen med 18V är att tex cirkelsågen drivs med de batterierna och tigersågen mm (om detta ska inhandlas förr eller senare)

Redigerat av moderator:
BDF452 må da være en flott modell? Sterk, lett og smidig :)

Skiller vel bare 100gram mellom BDF442 (14.4V) og BDF452 (18V) om det i det hele tatt er så mye. Også er det som du sier, mye større utvalg i 18V serien.

Helt klart 18V anser jag men om du ska köpa fler maskiner så varför inte kika på ett "kit" från början, betydligt billigare än att handla löst (typ 8-9k för et 5-pack)

Om du bara är ute efter en skruvdragare så hade jag nog satsat på 14,4V. Tycker de är lite mindre, lite lättare och lite smidigare än 18V-modellerna. Vill man utöka med fler batterimaskiner är det dock ett lite begränsat utbud i 14,4V.

Jag har en BDF440:a som jag har misshandlat rätt hårt i drygt tre år. En riktig kanonmaskin. Den enda nackdelen är att jag därmed inte har köpt fler Makita batterimaskiner just pga utbudet i 14,4V. Hade gärna haft en vinkelslip och gipsdragare... Visst, de finns i 14,4V men är inte lika lätta att fynda på nätet.

Vet inte, men...

Hade en DeWalt förut och bytte till en Hitachi... Vilket lyft... DS 140DFL. Vet att många kommer ha åsikter, men vilken maskin... Lätt att jobba med, smidig mm mm... Jag äe helnöjd... Ska i nästa skede inhandla en FeesTool sänksåg med skena/or. 55 eller 75, vi får se... Prylb*g..... JA !

har en arbetskamrat som också använder hitachi, och jag håller med dig caspar, det är en riktigt bra maskin... jag blev förvånad och folk brukar höja på ögonbrynen när dom hör hitachi.... 1700 ger man för allt på harald nyborg, skruvdragare, batterier och laddare i väska! men tyvärr är det bara makita i mina händer, dom sitter som handsken :)
men jag har en del maskiner, och alla maskiner är ju inte ultimata att ha med batterier, man har ju 99% alltid tillgång till ett vägguttag, jag är inte riktig fantast av tex cirkelsåg med batteri, suger ju krämen rejält ur den om man klyver en 45x120 tex.
så blir nog bara en skruvdragare, kanske två....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.