137 235 läst ·
406 svar
137k läst
406 svar
Makita, vad är det för dynga numera?
Japp det höll (var i mälaren så det var sötvatten) men jag har fler makita batterier som packat ihop än jag orkar räkna. Det verkar vara så att överbelastningsskyddet/utladdningsskyddet/värmeskyddet får slå ifrån max tre ggr innan kretsen stänger för gott. Dessutom så ligger den och drar från cell 1 hela tiden så det är flera som packat för de legat för länge på hyllan.E el-maco skrev:
Har tänkt att jag ska sätta i ny krets och nya celler man har inte orkat...
Jag måste ha haft en jävla tur då. För jag har genom åren köpt på mig en jäkla massa verktyg/maskiner från Makita, och alla har fungerat helt klanderfritt. Till och med min gamla 10,8 V HP330DWJ inköpt 2013 fungerar fortfarande lika bra som när den var ny. Visst batteriet har tappat lite av sin kapacitet, men det är allt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag får kanske lägga ett ord också om min gamla DF330D från 2012 som har använts mycket flitigt och inte speciellt snällt. Har mycket sällan behövt använda en kraftigare maskin.
Den har bl.a badat i lervälling, då den blixtrade och slutade fungera. Efter isärtagning och bad i rent vatten fungerar den fint igen.
Enda missödet var att rulla upp 3 km stängseltråd på en bobin. Maskinen blev glödhet och batteriet lade sig på rygg, men maskinen fungerar fortfarande.
Dess broder TD090D drar jag hjulmuttrar med, och jag skruvade ihop en hel carport med 6x100 med den,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den har bl.a badat i lervälling, då den blixtrade och slutade fungera. Efter isärtagning och bad i rent vatten fungerar den fint igen.
Enda missödet var att rulla upp 3 km stängseltråd på en bobin. Maskinen blev glödhet och batteriet lade sig på rygg, men maskinen fungerar fortfarande.
Dess broder TD090D drar jag hjulmuttrar med, och jag skruvade ihop en hel carport med 6x100 med den,
Allvetare
· Västra Götalands
· 849 inlägg
AvE gör en obduktion av sin Makita som började ryka.
Det är lite i minsta laget att dra hjulmuttrar (M14) med 90Nm som TD090 ger när man knackat riktigt länge. Bör väl dras till runt 120-130Nm med ett absolut minimum på 100Nm.Bo.Siltberg skrev:
Jag får kanske lägga ett ord också om min gamla DF330D från 2012 som har använts mycket flitigt och inte speciellt snällt. Har mycket sällan behövt använda en kraftigare maskin.
[bild]
Den har bl.a badat i lervälling, då den blixtrade och slutade fungera. Efter isärtagning och bad i rent vatten fungerar den fint igen.
Enda missödet var att rulla upp 3 km stängseltråd på en bobin. Maskinen blev glödhet och batteriet lade sig på rygg, men maskinen fungerar fortfarande.
Dess broder TD090D drar jag hjulmuttrar med, och jag skruvade ihop en hel carport med 6x100 med den,
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ska man pyssla med att byta hjul på bilar så är 300 Nm lossdragningsmoment någon slags minimum tror jag för att klara de flesta hjulskruvarna, sedan brukar jag efterdra manuellt vid åtdragning men kring 100-130 Nm om man drar med maskinen.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
och om någon vecka kommer han släppa video nr2 i denna serie på youtube när han plockar isär den andra 152:an man ser i början av denna video, ung samma fel på den, verkar tyvärr som att Makita numer har ett par modeller som tagit ”engineered to a price point” lite för långt...Härryda2015 skrev:
Peppar peppar så rullar min 18v samling på med bra humör men så är de 3-12 år gamla och detta verkar vad jag förstår ffa beröra nyare maskiner...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Intelligent av dig att inse att jag överdrev där, dock utan att jag nämnde momentet med själva lossningen och sista åtdragning.F fsn skrev:
Lossningen förstår jag att du inte klarar med den maskinen men ville bara göra klart att det är lite för lågt moment för att spänna. Du behöver inte idiotförklara mig eller insinuera att jag drygade mig för det om det nu var det du menade.... för jag misstänker att su inte alls tyckte att det var intelligent.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Hade ingen aning om att den inte klarade av att spänna
Jag efterdrar alltid med min momentnyckel.
Mer Off Topic:
Brukar dra hjulbultarna på mina personbilar med 105 Nm och släpkärrorna med 90 Nm
Lite i underkant på bilarna ser jag i manualen. Men har aldrig någonsin haft hjulsläpp. Övertygad om att det är ett större problem med folk som överdrar skruvförband.
Brukar dra hjulbultarna på mina personbilar med 105 Nm och släpkärrorna med 90 Nm
Lite i underkant på bilarna ser jag i manualen. Men har aldrig någonsin haft hjulsläpp. Övertygad om att det är ett större problem med folk som överdrar skruvförband.
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Föreslår att vi droppar idén om att köra hjulskruvar med maskiner som inte klarar lossdragningsmoment på säg 250-350 Nm åtminstone.
Att man kan dra fast med typ 100 Nm... extremt ointressant.
Att man kan dra fast med typ 100 Nm... extremt ointressant.
jag har tappat hjul två gånger, en gång på dåligt draget och en gång på sabotage då 4 bilar på gatan tappade hjulet. Då skruvade dom bort alla bultar utom 1 som efter ett tag gick av utan att skruva ut sig innan. Alltså inget vobbel i hjulet innan utan de bara ramlar av. Speciell upplevelse i 90km/h att tappa vänster framhjul.M MagHam skrev:
