137 235 läst ·
406 svar
137k läst
406 svar
Makita, vad är det för dynga numera?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
De flesta någorlunda moderna maskiner har den här typen av system.Johannes Carlsson skrev:
Typ om jag greppar ordentligt tag med näven om chucken på min lille Milwaukee M12 FDD skruvdragare och matar på fullt så bara lägger den ner om momentet är alltför långt över spec. Bra att de har viss självbevarelsedrift tycker jag.
Det är ju det som är poängen, en normal hemanvändare kanske tycker det är bra men en som verkligen använder maskinen kommer bli galen, försök borra 110mm hål i reglar med en maskin som stänger av sig så fort man går över gränsen. Eller borra 30mm hål igenom en timmervägg.Johannes Carlsson skrev:
Jag har två Makita borrmaskiner, en gammal med kol och en ny borstlös, den gamla kör man tills den ryker lite och så länge man inte går över gränsen verkar det inte vara några större problem, den nya vill man kasta i soptunnan varje gång den stannar för att "skydda" motorn mot överhettning.
Visst kan man växla ned till 1'ans växel också, men tid är också viktigt.
Kan rekommendera Panasonic skruvdragare. Riktigt bra. Något lite dyrare än de vanligaste märkena men billigare än Hilti. Hög kvalité på deras skruvdragare. Är i te helt säker men är det inte Panasonic som gör hiltis skruvdragare? Någon som vet?
Jag är nöjd med min Makita 3070, AF505 samt AF600. Ja, alla makita i övrigt jag lagt händerna på har varit bra.
När det kommer till dragare så älskar jag Festool CSX, PDC, TID. Orsaken är de har servodrift, de jagar en rotationshastighet med pulståg, lastas de hårdare så ökar de effekten, så smygdragning är unikt med dessa.
När det kommer till dragare så älskar jag Festool CSX, PDC, TID. Orsaken är de har servodrift, de jagar en rotationshastighet med pulståg, lastas de hårdare så ökar de effekten, så smygdragning är unikt med dessa.
Kör också ryobi. alla hantverkare jag mött säger att det är skit så frågar man har du prövat någon? det har dom aldrig gjort. min bror är makita kille men blev positivt överraskad av mina ryobi "skräp grejjer". han fick använda min ryobi vinkelslip den billigaste varianten och han sa: "fan va bra den här var då, den kan inte varit billig, den är fan bättre än min makita" jag sa att det var deras billigaste snik maskin, då muttrade han något om överprisade skit sakerBo Dahlbom skrev:
Ryobi är en av få tillverkare som håller samma batteri standard länge utan att byta efter några år. du kan rota fram din 20 år gamla ryobi maskin och köpa nytt batteri och använda direkt.
Dom har även väldigt många saker som mygg jagare och camping lampor som jag använt många gånger, för att inte tala om deras "flood light" som ibland varit oumbärlig.
Men en riktig vinnare jag har som nu efter ca 15 år börjar bli lite trött(batteriet) är endå julas billigaste skruv dragare, en klumpig meec men för 150kr var den nu såhär i efterhand ett riktigt klipp med tanke hur mycket jag använt den. fungerar än även om batteriet måste bytas, en av de få "chuckar" som kan hålla i hårfina borrar
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Så med en hydraulisk slipper man hörselskydden men måste ha skydd med en mekanisk?
Måste och måste, beror väl på hur känslig du är. Men dom smattrar på rätt duktigt iaf. Men som allt ljud kan det antingen förstärkas eller minskas beroende på omgivningen. Ett rum där det ekar lagom mycket gör ju ljudet betydligt värre än t ex ute.
har ja inte helt fel nu köpte black o decker upp dewalt, och även stanley ingår i koncernen, likasom milwaukee ryobi och aeg tillhör samma koncernM MagHam skrev:Olika erfarenheter... och även solen (läs Bosch) har säkert sina fläckar.
Nu har jag bara en grön skruvdragare Bosch Easydrill 12.2 men den har hållit ganska bra tycker jag.
För tyngre jobb med att skruva, borra, blanda åker den Blå nätanslutna GSB 21-2 fram. Den kan man blanda flytspackel med en hel dag om man vill.
När det gäller DeWalt är jag lite kluven. Har en spikpistol från dom och den funka bra. Men det faktum att DeWalt är en del av Black&Decker ger mig rysningar ända ut i tårna.