Jag drar mina bultar på känn, aldrig tappat ett hjul eller varit ens i närheten av att tappa ett. I våras körde jag mest på skojs skull med momentnyckel efteråt för att se hur "off" man var på känslan, nyckeln klickade mellan 110-115nm, någon var lite högre, typ 118-119nm, men ingen lägre än 110. Dom ska f.ö. dras med 120nm.
Man har uppenbarligen fått hyffsat bra känsla med åren efter X antal hjulbyten :p

MultiMan
Slutdrar alltid hjulbultar med långt skaft för hand eller momentnyckel, beroende på hur känslig fälgen är. Har aldrig tappat ett hjul och tänker inte börja med det heller. Momentnyckel är egentligen överkurs då jag tidigt lärde mig känsla för gängor genom bl a klena M6 på topplock till de Puch-moppar jag körde i ungdomen. Väldigt smalt område mellan sönderdragen gänga och läckage från topplockspackningen.

MultiMan

• Gilla
Lindgrenski
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
och om någon vecka kommer han släppa video nr2 i denna serie på youtube när han plockar isär den andra 152:an man ser i början av denna video, ung samma fel på den, verkar tyvärr som att Makita numer har ett par modeller som tagit ”engineered to a price point” lite för långt...

[bild]
[bild]

Peppar peppar så rullar min 18v samling på med bra humör men så är de 3-12 år gamla och detta verkar vad jag förstår ffa beröra nyare maskiner...
Nytt från AVE!

• Gilla
ullberg
  • Laddar…
Härryda2015 Härryda2015 skrev:
Nytt från AVE!

[media]
”Other Japanese brand - Cryobi” :rofl:

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Nytt från AVE!

[media]
Specialmodell med inbyggd röksignal. Perfekt till Halloween!

• Haha
Härryda2015
  • Laddar…
ullberg
Nytt från AVE!

[media]
Jaja, det tog visst inte en vecka utan snarare två innan den kom ut - hur som helst trist att de släppt ett par modeller som är ”under par”

/U

• Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
dalle76 dalle76 skrev:
Ja.
Jag skall inte kaksa men min kap från gamla ”coop bygg” fōr 179.- har klarat sig tills nu.. säkert 20 år gammal pjäs som inte förrän nu som kontakten börjar kärva

• Haha
postkontrollen
  • Laddar…
Köpte nyligen häcksaxen från Makita. När jag väl körde den insåg jag att höger, (eller om man så vill vänster), pekfinger måste vara på den lilla avtryckaren i det bakre handtaget, samtidigt som man håller hantaget där fram.

Efter fem minuter gick det inte längre. För att överhuvudtaget kunna använda maskinen fick jag binda ett snöre runt handtaget för att hålla den inne. Av och på sker nu med det främre handtaget.

Otroligt dålig design, vilket får mig att fundera om jag verkligen ska fortsätta köpa deras 18V-produkter.

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Köpte nyligen häcksaxen från Makita. När jag väl körde den insåg jag att höger, (eller om man så vill vänster), pekfinger måste vara på den lilla avtryckaren i det bakre handtaget, samtidigt som man håller hantaget där fram.

Efter fem minuter gick det inte längre. För att överhuvudtaget kunna använda maskinen fick jag binda ett snöre runt handtaget för att hålla den inne. Av och på sker nu med det främre handtaget.

Otroligt dålig design, vilket får mig att fundera om jag verkligen ska fortsätta köpa deras 18V-produkter.
Vilken modell är det? Jag har köpt en DUH602, men den har inte kommit än.. Den ska ha ett vridbart bakre handtag som verkade smidigt...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilken modell är det? Jag har köpt en DUH602, men den har inte kommit än.. Den ska ha ett vridbart bakre handtag som verkade smidigt...
Modellen är DUH523. Surfar man fram en bild ser man den lilla avtryckaren, men det är klart att de allra flesta, inklusive mig, inser inte hur dålig den lösningen är.

B Byggfuskarn skrev:

Jag har en sax från makita, minns inte modell. Men har iaf två små knappar man måste trycka in för att kunna använda den. Säkerhetsknappar typ. Men det är bara för att ”starta” sen kan man släppa den knappen medans man kör.

B Byggfuskarn skrev:
Modellen är DUH523. Surfar man fram en bild ser man den lilla avtryckaren, men det är klart att de allra flesta, inklusive mig, inser inte hur dålig den lösningen är.
Nu är jag rätt ny på Makitas batterisystem, jag har kört AEG, men efter att ha försökt använda deras 6-års garanti på en 3 år gammal maskin och blivit totalt ignorerad så ska jag byta.. Har redan skruvdragare och gräsklippare, och nu är det häcksax och sänksåg på ingång...

Min känsla är dock att Makita kör allt under samma märke, medan TTI kallar de lite enklare maskinerna AEG och de "bättre" Milwaukee... Bosch har blå och grön serie etc..

Min känsla är dock att Makita kör allt under samma märke, medan TTI kallar de lite enklare maskinerna AEG och de "bättre" Milwaukee... Bosch har blå och grön serie etc..
Jag ser både för och nackdelar med det. Man får kanske göra lite mer research innan man köper nåt. Å andra sidan kan man köpa billigare maskiner till de produkter man inte är sugen på att punga ut för en proffsmaskin, men ändå slippa två batterisystem. Ska erkänna att jag inte vet om AEG och Milwaukee är kompatibla med varandra, men bosch blå och grön ju iaf inte det.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rickard.
Jag tycker det är positivt med ett märke som ärligt konkurrerar med alla utan att behöva vara rädd att trampa någon "storebror" på tårna.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.