55 448 läst ·
165 svar
55k läst
165 svar
makita laddare dc18ra 110v till 230v
Vad innebar tyskens koppling egentligen, kan inte se klippet, gjorde han inga ändringar inuti laddaren?
Hur gjorde du mattiasp, tog du inte bort befintlig 200V kondensator och VDR?
Om inte så kan man i princip bara misslyckas.
Men en yttre trafo fungerar naturligtvis alltid.
Hur gjorde du mattiasp, tog du inte bort befintlig 200V kondensator och VDR?
Om inte så kan man i princip bara misslyckas.
Men en yttre trafo fungerar naturligtvis alltid.
Det man gör i Norge är att byta de komponenter som inte är utförda för 230VAC, de delar som berörs är kondensatorn som i original är dimensionerad för > 1.4x115VDC, och VDR som är överspänningsskydd tänkt för 115VAC.
Byter man inte ut de här delarna kommer de snabbt överhettas och kan tom explodera.
Ofta är det tillräckligt med denna enkla modifiering när det gäller switchade nätdon.
Kondensatorn är i sammanhanget bara ett energilager som man plockar ström ur allt efter belastningen.
Byter man inte ut de här delarna kommer de snabbt överhettas och kan tom explodera.
Ofta är det tillräckligt med denna enkla modifiering när det gäller switchade nätdon.
Kondensatorn är i sammanhanget bara ett energilager som man plockar ström ur allt efter belastningen.
Tänkte uppdatera lite.
Jag har nu provat att modifiera en importerad DeWalt laddare. Jag hittade ingen VDR, men bytte kondensatorn mot en med högre spänning. (400V)
När man sätter i sladden lyser den röda dioden ca 0,5 s, precis som på min svenskköpta laddare. Om man nu mäter på batteristiften (utan batteri i) så ligger där en likspänning på ~50V. (även det precis som på den svenska). Men när man sätter i ett batteri sjunker denna spänning till batteriets, och ingenting mer händer.
Kan tillägga att spänningen efter själva nätdelen i laddaren är en hyfsat snyggt glättad likspänning på ca 50V (mätt med oscilloskop).
När jag mäter på lite olika ställen i laddaren, nära styrkretsen, har jag ca 5V DC innan jag sätter i batteri, men denna spänning försvinner (eller blir märklig) när man sätter i ett batteri.
Någon som har några teorier? Gav mer eller mindre upp efter att inte ha kommit någon vart i felsökningen. Själva nätdelen går nästan att förstå efter lite klurande, men att ge sig in i styrkretsen känns mindre lockande. Om någon är intresserad kan jag lägga upp bilder på laddarens innanmäte etc.
//nomis
Jag har nu provat att modifiera en importerad DeWalt laddare. Jag hittade ingen VDR, men bytte kondensatorn mot en med högre spänning. (400V)
När man sätter i sladden lyser den röda dioden ca 0,5 s, precis som på min svenskköpta laddare. Om man nu mäter på batteristiften (utan batteri i) så ligger där en likspänning på ~50V. (även det precis som på den svenska). Men när man sätter i ett batteri sjunker denna spänning till batteriets, och ingenting mer händer.
Kan tillägga att spänningen efter själva nätdelen i laddaren är en hyfsat snyggt glättad likspänning på ca 50V (mätt med oscilloskop).
När jag mäter på lite olika ställen i laddaren, nära styrkretsen, har jag ca 5V DC innan jag sätter i batteri, men denna spänning försvinner (eller blir märklig) när man sätter i ett batteri.
Någon som har några teorier? Gav mer eller mindre upp efter att inte ha kommit någon vart i felsökningen. Själva nätdelen går nästan att förstå efter lite klurande, men att ge sig in i styrkretsen känns mindre lockande. Om någon är intresserad kan jag lägga upp bilder på laddarens innanmäte etc.
//nomis
Efter alla spekulationer och praktiska försök i detta ämne kände jag mig tvungen att undersöka hur det verkligen låg till. Eftersom jag har två stycken Makita DC1414T, en för 230V och en för 120V är det tämligen enkelt att jämföra.
Först en enkel beskrivning av 230V-laddaren:
Nätspänningen kommer in genom en säkring direkt till en drossel. Efter säkringen sitter en VDR för att skydda mot överspänning.
Efter drosseln har man alltså en växelspänning á 230V.
denna likriktas och glättas till ca 320VDC mha fyra dioder och en konding på 270µF.
Med hjälp av en spänningsdelare med tre effektmotstånd erhålls en lägre likspänning till en switchkrets som glättas ytterligare av två kondensatorer på 10µF 25V.
Kretsen styr en switchtransistor monterad på en kylfläns som switchar 320VDC till en switchtransformator. På både primär och sekundärsidan av denna trafo finns ett antal kondensatorer för att jämna ut spänningen.
Switchtrafon har tre sekundärlindningar som förutom laddningsspänningen också ger 3V och 5V för att styra laddkretsen.
Vad är det nu för skillnader på 120V-varianten jämfört med denna laddare?
VDR har givetvis en annan spänning.
Drosseln har en grövre tråd och färre antal varv. Kanske spelar det ingen stor roll, eller också ger det upphov till störningar som förhindrar switchfunktionen från att fungera ordentligt.
Dioderna har högre märkström men lägre märkspänning, risk för överslag men inte speciellt troligt.
Kondensatorn har högre kapacitans och lägre märkspänning.
Effektmotstånden har helt andra värden.
Switchtransistorn är en annan variant som klarar lägre spänning och högre ström.
Switchtransformatorn har en annan primärlindning.
Istället för två seriekopplade kondensatorer på varje sida om transformatorn sitter det en större.
Vad skulle hända om man bara byter ut VDR och kondensatorer?
Switchkretsen blir omedelbart förstörd pga dubbla matningsspänningen.
Om man byter effektmotstånden också?
Det kanske fungerar en stund tills switchtransistorn går sönder pga för hög spänning eller switchtransformatorn överhettas och brinner av.
Vad behöver man göra för att konvertera laddaren så den fungerar på 230V?
Byt drosseln, transformatorn, switchtransistorn, vdr, ett gäng motstånd och kondingar.
Det som är svårt att få tag på är troligen drosseln och switchtransformatorn, dom är märkta 0R6A273 5CC respektive TO-5562. Om någon får tag på dessa kan jag vara vänlig och ange värden på resten av komponenterna, troligen kostar det mer att köpa dom i enpack än en komplett laddare...
Först en enkel beskrivning av 230V-laddaren:
Nätspänningen kommer in genom en säkring direkt till en drossel. Efter säkringen sitter en VDR för att skydda mot överspänning.
Efter drosseln har man alltså en växelspänning á 230V.
denna likriktas och glättas till ca 320VDC mha fyra dioder och en konding på 270µF.
Med hjälp av en spänningsdelare med tre effektmotstånd erhålls en lägre likspänning till en switchkrets som glättas ytterligare av två kondensatorer på 10µF 25V.
Kretsen styr en switchtransistor monterad på en kylfläns som switchar 320VDC till en switchtransformator. På både primär och sekundärsidan av denna trafo finns ett antal kondensatorer för att jämna ut spänningen.
Switchtrafon har tre sekundärlindningar som förutom laddningsspänningen också ger 3V och 5V för att styra laddkretsen.
Vad är det nu för skillnader på 120V-varianten jämfört med denna laddare?
VDR har givetvis en annan spänning.
Drosseln har en grövre tråd och färre antal varv. Kanske spelar det ingen stor roll, eller också ger det upphov till störningar som förhindrar switchfunktionen från att fungera ordentligt.
Dioderna har högre märkström men lägre märkspänning, risk för överslag men inte speciellt troligt.
Kondensatorn har högre kapacitans och lägre märkspänning.
Effektmotstånden har helt andra värden.
Switchtransistorn är en annan variant som klarar lägre spänning och högre ström.
Switchtransformatorn har en annan primärlindning.
Istället för två seriekopplade kondensatorer på varje sida om transformatorn sitter det en större.
Vad skulle hända om man bara byter ut VDR och kondensatorer?
Switchkretsen blir omedelbart förstörd pga dubbla matningsspänningen.
Om man byter effektmotstånden också?
Det kanske fungerar en stund tills switchtransistorn går sönder pga för hög spänning eller switchtransformatorn överhettas och brinner av.
Vad behöver man göra för att konvertera laddaren så den fungerar på 230V?
Byt drosseln, transformatorn, switchtransistorn, vdr, ett gäng motstånd och kondingar.
Det som är svårt att få tag på är troligen drosseln och switchtransformatorn, dom är märkta 0R6A273 5CC respektive TO-5562. Om någon får tag på dessa kan jag vara vänlig och ange värden på resten av komponenterna, troligen kostar det mer att köpa dom i enpack än en komplett laddare...
Redigerat:
Intressant. Ungefär så trodde man ju spontant att det borde vara med olika modeller av laddare (att mycket skiljer).
Det som drog igång det hela var att norrmännen på byggebolig.no lyckades genom att endast byta VDR och kondensator.
Det som ingen har sett är naturligtvis hur länge det fungerar.
Här är länken till den norska sidan:
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=5572.msg49022
Ser nu att de använder DC18 RA S, vilket kanske kan göra skillnad.
Det som drog igång det hela var att norrmännen på byggebolig.no lyckades genom att endast byta VDR och kondensator.
Det som ingen har sett är naturligtvis hur länge det fungerar.
Här är länken till den norska sidan:
http://www.byggebolig.no/index.php?topic=5572.msg49022
Ser nu att de använder DC18 RA S, vilket kanske kan göra skillnad.
Redigerat:
mrfrenzy> Har de verkligen en fulltrafo inbyggd före övrig elektronik?
Då kunde man ju byta den till en med omsättning 2:1, men det finns väl inte plats för annat utförande än originalet.
Hur stort är max strömuttag på en sådan laddare?
nomis> Har DW-laddaren ingen trafo likt Makita:n.
Då kunde man ju byta den till en med omsättning 2:1, men det finns väl inte plats för annat utförande än originalet.
Hur stort är max strömuttag på en sådan laddare?
nomis> Har DW-laddaren ingen trafo likt Makita:n.
edit: efter att ha läst GK100's fundering ovan så blev jag lite fundersam, hur ska en fulltrafo kunna få plats under skalet?
Ny isärmontering och mätning: Givetvis är det ingen fulltrafo utan bara två drosslar monterade på en kärna av något slag. Det är dock dubbelt så grov tråd och färre antal varv på 110V-versionen.
Jag bara förutsatte att det var en fulltrafo eftersom man inte såg anslutningarna så noga under limmet och det såg ut som primär och sekundär...
Ny isärmontering och mätning: Givetvis är det ingen fulltrafo utan bara två drosslar monterade på en kärna av något slag. Det är dock dubbelt så grov tråd och färre antal varv på 110V-versionen.
Jag bara förutsatte att det var en fulltrafo eftersom man inte såg anslutningarna så noga under limmet och det såg ut som primär och sekundär...
Redigerat:
Det sitter på inkommande spänning något som skulle kunna likna en trafo, men den är väldigt liten. Tror att det är en avstörning av något slag (RC-filter?)GK100 skrev:
Problemet med min laddare tror jag inte låg här, eftersom spänningen ut från kraftdelen är OK, även med batteri i. Jag tror det hänger på spänningsmatningen till styrelektroniken, som troligen sker senare i kretsen.
Denna som många andra trådar verkar oavslutade så här kommer lite mera information.
http://folk.uio.no/rickyh/DC18RA/
Ska testa detta tänkte jag hör av mig om hur det går.
/T
http://folk.uio.no/rickyh/DC18RA/
Ska testa detta tänkte jag hör av mig om hur det går.
/T
Den här gamla tråden ja, kom just på att jag hittade denna sidan för ett tag sen: http://www.schneordesign.com/Avi/Makita/makita_mod1.htm där de anger ett artikelnummer 630516A7 för laddaren, min DC18RA T heter 630516-7 är det på den länkade sidan angivna numret en DC18RA S eller en DC18RA T, eller en annan revision av DC18RA T?
EDIT: vid närmare titt på den norska sidan så ser ju inte alls PCB:n likadan ut, man kanske skulle slita isär sin laddare och kolla. Vad som verkar skilja de olika ombyggnadsmetoderna är att det byts en konding på den norska laddaren och två på den jag hittade.
EDIT2: Plockade isär laddaren, den ser precis ut som den i "min" ombyggnadsbeskrivning, värdena på de utbytsbenägna detaljerna stämmer, till och med numren på kretskortet nere till vänster verkar stämma såvitt jag kan se. Får jag tag i komponenterna så kanske jag provar att bygga om den.
EDIT: vid närmare titt på den norska sidan så ser ju inte alls PCB:n likadan ut, man kanske skulle slita isär sin laddare och kolla. Vad som verkar skilja de olika ombyggnadsmetoderna är att det byts en konding på den norska laddaren och två på den jag hittade.
EDIT2: Plockade isär laddaren, den ser precis ut som den i "min" ombyggnadsbeskrivning, värdena på de utbytsbenägna detaljerna stämmer, till och med numren på kretskortet nere till vänster verkar stämma såvitt jag kan se. Får jag tag i komponenterna så kanske jag provar att bygga om den.
Redigerat:
Nä, jag lägger ner projektet, nästan 250kr för komponenterna från ELFA med moms och frakt känns som en onödig utgift när man har mellantrafo, men jag hoppas informationen kommer någon annan till godo.
Var där och handlade idag 
Här är handlingslistan:
1 67-547-58 Ellytkond LP 220uF/400V 57,70 Kr
2 67-035-24 Rad ellyt 22uF/450V 3m 14,61 Kr
3 60-299-53 Varistor VDR S14K250 8,47 Kr
Totalt: 80,78 + moms = 101 kr.
Det tyckte inte jag var hela världen.
Finns säkert nån elektronikfirma i närheten du kan köpa av ist för elfa.
/T
Här är handlingslistan:
1 67-547-58 Ellytkond LP 220uF/400V 57,70 Kr
2 67-035-24 Rad ellyt 22uF/450V 3m 14,61 Kr
3 60-299-53 Varistor VDR S14K250 8,47 Kr
Totalt: 80,78 + moms = 101 kr.
Det tyckte inte jag var hela världen.
Finns säkert nån elektronikfirma i närheten du kan köpa av ist för elfa.
/T