Nu har jag bytt komponenter i en DC18RAT.
Än så länge funkar den bra.
Jag satte dit en 470uF 400V kondensator ifrån Elfa.
Jag öppnade en standard 220V DC18RAT laddare efter jag beställt komponenterna och den har bara 150uF 400V kondensator, så det var onödigt stort med 470uF. Även den lilla kondensatorn är i original 220v laddaren av 400v typ. Så jag ser ingen vits att köpa 450V som inte passar riktigt.

Allt funkade bra förutom att jag var tvungen att klippa lite i benen på Mosfeten ifrån Elfa som nämnts ovan. Jag fick också borra ett nytt hål i kylflänsen lite högre upp på grund av storleken.
Det blev lite tight mot en kondensator, så jag fick sätta en krympslang på ena benet till mosfeten.

Sista bilden på kondensatorn är ifrån en standard 220v laddare.

IMAG0410.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0408.jpg
Skapa konto
IMAG0413.jpg
Skapa konto
IMAG0412.jpg
Skapa konto
IMAG0406.jpg
Skapa konto

• Gilla
magnu
  • Laddar…
Testade att modda en T modell av laddaren. Allt verkade funka som det skulle. Laddade ett batteri men när jag laddade mitt andra batteri så small säkringen till vägguttaget. Skruvade upp laddaren och transistorn var brännhet och det var kylplattan också. Jag bytte transistorn till en 900 v 6,3A med isolerfilm.

Vad kan ha gått fel?

Testade med den gamla transistorn men den vill inte starta upp längre.

Har lött bort den keramiska säkringen. Den verkar död. Är det lönt att testa med en ny?

Redigerat:
Lyfter denna tråden då jag idag fick ett välkomnat paket på posten! En Makita borstlös borrskruvdragare samt en slagskruvdragare!:)

Medföljande laddare är av modellen DC18RC, är det någon som byggt om denna modell tidigare?
Den är invändigt gamska lik dem tidigare modellerna..

Nu är laddaren(DC18RC) modifierad! Bytte den stora kondensatorn, varistorn samt sladdstället och det fungerar prima!

Inköpslista ELFA

60-299-04 Varistor 320V
67-547-58 Elektrolytkondensator snap-in 220uF 400VDC
43-526-14 Apparatkabel Euro-hane 1,8m

Kan fixa lite bilder om någon är intresserad!

• 2014-03-26 22.16.15.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Göran Öman och 1 till
  • Laddar…
Hej. Var i New Mexico och jobbade och hamnade på en byggmarknad. Helt galna priser.... slutade med att jag gick ut därifrån med en Makita-sats på 1 borrmaskin, 1 skruvdragare,1 handklinga,1"feinsåg",1 lampa, 2 batterin och så förstås en sådan 110 volts laddare och kalaset gick på 2500 kr.
Har just beställt det som du sa man skulle byta Eddsson.
Funkar laddaren fortfarande för dig?

Är det någon vänlig mäniska som kan säga vad varistorn heter på dc18ra 110v?! orkar inte bygga om min så det får bli att ja laddar på toan i rakaparat uttaget så länge tills ja köpt en omvanlare!! stoppade in min i 230v så den poffade! eller någon jag kan sätta dit så den funkar igen! Tack!

Redigerat:
Eddsson skrev:
Nu är laddaren(DC18RC) modifierad! Bytte den stora kondensatorn, varistorn samt sladdstället och det fungerar prima!

Inköpslista ELFA

60-299-04 Varistor 320V

Kan fixa lite bilder om någon är intresserad!
Har precis fått hem en DC18RC laddare jag med, bytte du endast ut dessa komponenter rakt av och fick det att fungera?
Håller det? Mycket intressant!!! :)

Göran Öman skrev:
Hej. Var i New Mexico och jobbade och hamnade på en byggmarknad. Helt galna priser.... slutade med att jag gick ut därifrån med en Makita-sats på 1 borrmaskin, 1 skruvdragare,1 handklinga,1"feinsåg",1 lampa, 2 batterin och så förstås en sådan 110 volts laddare och kalaset gick på 2500 kr.
Har just beställt det som du sa man skulle byta Eddsson.
Funkar laddaren fortfarande för dig?
Funkar fortfarande, dock har jag inte testat att ladda flera batterier i följd utan vila (3ah batterierna räcker lääänge) men annars funkar den bra!

Jimmu skrev:
Har precis fått hem en DC18RC laddare jag med, bytte du endast ut dessa komponenter rakt av och fick det att fungera?
Håller det? Mycket intressant!!! :)
Jo det var det enda jag bytte! Man kanske skulle byta säkringen också egentligen.. men det gjorde inte jag.

• Gilla
Mpdicka och 1 till
  • Laddar…
Blev så exalterad så jag skruvade isär min laddare nu! Tänkte be en kompis som kan löda hjälpa mig, jag undrar dock vart varistorn sitter på DC18RC? Kan verkligen inte mycket om kretskort..

Eddsson skrev:
Funkar fortfarande, dock har jag inte testat att ladda flera batterier i följd utan vila (3ah batterierna räcker lääänge) men annars funkar den bra!

Jo det var det enda jag bytte! Man kanske skulle byta säkringen också egentligen.. men det gjorde inte jag.
Hej Eddsson,
Du erbjöd fler bilder, skulle du kunna skicka bilder på komponenterna lödda på plats..? Gärna baksidan också... Har själv köpt ett Makita combo-paket förra veckan i USA, måste fixa min laddare nu.
Tack!

Det är inte samma kretskort i DC18RA som i DC18RC.

Eddison, kan du ladda upp lite före och efter bilder på din moddning?

Redigerat:
Inga problem, hämtade ut mina komponenter i fredags.
Återkommer med bilder, anvisningar och artikel nr när den är modifierad :)

Beställde du samma komponenter som Eddison?

60-299-04 Varistor 320V

Nej, kondensatorer fanns inte på lager hos Elfa, så jag beställde följande från Conrad:

476048 Elko 220uf 400v 105grad
500580 Disk varistor S10K250
621508 Anslutningskabel Europamodell

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.