3 509 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Makita BTD140
Har fått tillfälle att köpa en Makita BTD140 till bra pris men blir lite fundersam på dess funktioner. Går det över huvud taget att montera ett borr i den maskinen eller är den bara gjord för bits??
Känns lite överkurs att ha en maskin som endast kan dra skruv?
Känns lite överkurs att ha en maskin som endast kan dra skruv?
Verktygstokig
· Norrbotten
· 891 inlägg
Eftersom den bara har slagläget vet jag inte om jag skulle vilja stoppa in en borr med bitsfäste (för det finns!). Dock är den underbar till att dra skruv med, känns ingenting i handleden (som med alla slagskruvdragare).
Du har inte en borrmaskin sen tidigare ? Annars kan jag rekommendera dig att köpa ett paket med borrmaskin + slagskruvdragare om du ska göra några större projekt, riktigt skönt att slippa byta mellan borr och bits på en maskin hela dagen.
Mvh
Du har inte en borrmaskin sen tidigare ? Annars kan jag rekommendera dig att köpa ett paket med borrmaskin + slagskruvdragare om du ska göra några större projekt, riktigt skönt att slippa byta mellan borr och bits på en maskin hela dagen.
Mvh
Du kan lätt hitta 2 till 6 mm borr med bitsfäste, det finns även glas/kakelborr och försänkarborr med bitsfäste, har alla de här och det funkar rätt bra, klarar 90% av alla mina borrarbeten med den maskinen tillsammans med bitsfästebegåvade borruppättningen.
Men för andra dimensioner använder jag en annan maskin med vanlig chuck.
Annars kan du alltid ha en sådan:
Kostar 69:- på Clas Ohlson, vet dock inte hur bra den är. Men Makita har liknande som är riktigt gediget.
Men för andra dimensioner använder jag en annan maskin med vanlig chuck.
Annars kan du alltid ha en sådan:
Kostar 69:- på Clas Ohlson, vet dock inte hur bra den är. Men Makita har liknande som är riktigt gediget.
Nej du kan inte ställa om slaget. Den slår inte hela tiden heller, den slår när kraft behövs.albinson skrev:
Så om du inte pressar för hårt och låter borren jobba själv kommer slagskruvdragaren inte slå.
Nu finns det nyare slagskruvdragare med lite extra. Jag köpte en Hitachi WH 14DBL, med fyra olika val på varvtal dvs. 0-500, 0-1200, 0-2000 och 0-2600, och med eller utan autostopp.
Med autostopp påslagen kan man skruva i gipsplattor och övrigt mjuka underlag utan att skruvarna går genom. Har skruvat en massa skruvar med atuostopp, det är helt otroligt, man behöver inte tänka på när man ska släppa... Vilken maskin!!!
Har även borrat mycket med maskinen, och det funkar hur bra som helst, allt från små och stora borrar. Det finns en borrchuck med 1/4 bitsfäste att köpa.
Det finns en motsvarande till hitachin, och det är makita btd144 (Dock vet jag inte om makitan har autostopp).
Med autostopp påslagen kan man skruva i gipsplattor och övrigt mjuka underlag utan att skruvarna går genom. Har skruvat en massa skruvar med atuostopp, det är helt otroligt, man behöver inte tänka på när man ska släppa... Vilken maskin!!!
Har även borrat mycket med maskinen, och det funkar hur bra som helst, allt från små och stora borrar. Det finns en borrchuck med 1/4 bitsfäste att köpa.
Det finns en motsvarande till hitachin, och det är makita btd144 (Dock vet jag inte om makitan har autostopp).
Den ser onekligen bra ut! Ser rätt balanserad ut, ska absolut tafsa på en om jag ser den någonstans!
Skulle lätt investera i en sådan om Hitachi hade bättre utbud i samma serie.
Men som ren slagskruvdragare& vanlig skruvdragare tycker jag att Makita, Hitachi och Panasonic lirar i egen division där inte ens Festool är i närheten. (Nu menar jag styrka/ergonomi/känslan och inte tillbehörer).
Skulle lätt investera i en sådan om Hitachi hade bättre utbud i samma serie.
Men som ren slagskruvdragare& vanlig skruvdragare tycker jag att Makita, Hitachi och Panasonic lirar i egen division där inte ens Festool är i närheten. (Nu menar jag styrka/ergonomi/känslan och inte tillbehörer).
Klicka här för att svara