Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Makita bitssats. Fråga om innehåll.

1. K
    Husägare · Skåne · 2 738 inlägg

knipo

Husägare
    För väldigt länge sedan köpte jag en Makita bitssats. Har inte använt den, men hittade inte min bitshållare idag så jag plockade fram denna.
    Har länge undrat om en del av innehållet och ställer därför äntligen frågan här.
    Kanske kan tyckas vara dumma frågor för vissa, men jag har faktiskt ingen aning om hur det är tänkt att de skall användas.
    Så därför vänder jag mig till den samlade expertisen hör som kan förklara för en amatör som mig.
    Hittar inget artikelnummer någonstans, annars hade jag sökt på det.
    Jag bifogar en del bilder.

Här är själva satsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    C506A28E-6A90-4E4D-8091-C0E29AD0E687.jpeg

Om jag börjar uppifrån.

10A11D08-5050-4944-AAA9-1D828955911F.jpeg

En ”bitshållare” modell grov. Den gula manteln är såklart till för att låsa det som man sätter i.
    Vad använder man den till? Vad stoppar man i den? Ca 15mm.
    O vad är den lilla svarta piggen i änden på hållaren till? Den går inte att trycka in, helt fast.

0FD3199E-8004-42AC-A2C6-5BFB4FB723C2.jpeg

D4806897-9660-43A1-A624-BF9E24B68FEC.jpeg

A2382866-4467-416B-9856-6507883DD3EF.jpeg

Andra uppifrån.
    Bitshållare i ena änden o borr i andra änden.
    Bägge skruvas fast i verktyget med små skruvar. Sannolikt insex, men inget som följer med satsen.
    Borren ser ut att sitta i någon sorts skärande verktyg som även det går att skruva loss.
    Under den i bild är det ett rör med två extra borrar o två små extraskruvar.
    Fullständigt ologiskt verktyg för mig.

A78730AE-EF88-487E-806A-335DA3BF68DF.jpeg

Under det är det en bitshållare med ett rör som man kan dra ut så att bitsen försvinner långt in. Har testat att sätta dit de lite längre skruvbitsen i hållaren o dra ut röret, men de är för korta för att nå ut o syns inte om man drar ut röret.

77FDC5F1-B2F4-4AB4-8598-D5028F877E99.jpeg

34CD5ABF-28AD-4F80-8F78-12EE1C3B1CE0.jpeg

O det sista är den lilla stumpen till bitshållare som syns högst upp på i andra delen av lådan.
    Midjan, som är gummibelagd, går att föra både uppåt o nedåt. Man låser o frigör bitsen på det viset. Är det en rent ergonomisk design, eller har den en specialfunktion?

8C872EE6-83FA-43E2-8628-CE46EE398A88.jpeg

Som sagt, kanske dumma frågor på självklara funktioner. Men jag kan inte förstå deras användning.

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

2. K

knipo

Husägare
    O nu precis kom jag på att den med borren går att stoppa in i den stora ”bitshållaren”.:oops::rolleyes:
    Men vad är den till för?

3. plåtrickard
    Besserwisser · östergötland · 885 inlägg

plåtrickard

Besserwisser
    För att snabbt kunna byta mellan borr och bits..

4. Dheri
    Husägare · Värmland · 990 inlägg

Dheri

Husägare
    Delen med borren är utmärkt när du vill både förborra och försänka, den gör dessa två saker i samma moment. Om du använder den i hållaren kan du dessutom snabbt vända på den och skruva i skruven i hålet du just borrat. Insexskruven används när man vill ändra djupet på borret. Själv använder jag sällan hållaren då jag skruvar i skruven med slagskruvdragaren istället.

Den klumpiga bitshållaren tror jag helt enkelt är en klumpig bitshållare, jag har aldrig fastnat för den. Men den kanske kan vara bra om man vill kunna sikta genom att hålla i den under tiden man skruvar, varför man nu skulle vilja det....

Bitshållaren med röret har jag inte själv, men jag gissar att den är till för att hålla i skruven så den inte ramlar bort. (För den sitter väl så löst så den trycks in om man skruvar i en skruv?)

5. K

knipo

Husägare
    Tack för självklara svar!:)
    Klart det är tidsmässigt smart att bara kunna vända på samma verktyg. Jag kommer nog inte att slita ut den.

Den med röret. Bitsen sitter hyfsat hårt fast med magnet. Den faller definitivt inte bort, utan det krävs lite kraft att få loss den. O nej, bitsen trycks inte in.
    Röret dras bara över bitsen så är den 4-5 cm in.

6. Dheri
    Husägare · Värmland · 990 inlägg

Dheri

Husägare
    Jag menar inte bitset, utan att själva röret kan hjälpa till med att hålla skruven. Om den inte sitter kvar på bitset utan extra hjälp alltså.

7. K

knipo

Husägare
    Ok!
    Så kan det givetvis vara.(y)

8. HogeN
    Lösvirkesbyggare · Österbotten · 546 inlägg

HogeN

Lösvirkesbyggare
    stora hållaren för att snabbt svänga mellan borr och skruv..
    Bitshållaren med hylsan är för att dra ut hylsan när använder längre skruvar 100mm+ så dom hålls där
    den sista är väl bara om man vill hålla handen på den

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.