Hej.

Har precis fått hem min skruvautomat som jag skulle ha att skruva 22mm spånskivor med. Köpte även 55mm spånskruv av märket aerfast.
Nu till problemet, hur jag än bär mig åt så får jag inte ner skallen på skruven i skivan, den står upp ca 2-3 mm. Det verkar precis som att maskinen inte orkar. Den slirar liksom inte som den ska göra när skruven är i botten. Maskinen stannar liksom helt. Någon som har liknande problem eller vet vad det kan bero på? Maskinen ska ju klara 55mm skruv.
Det känns inte som att det är bra för maskinen heller att den stannar helt av att den inte orkar driva ner skruven mer? Eller?

Inget fel på batterierna och dom är fulladdade. Har även provat att skruva samma skruv i enkelgips, med samma resultat.

Det jag skruvat skivorna i är nya reglar om nån undrar ;)

och skruven som man ställer indrivningsdjupet på maskinen är ställd i maxläget.

Vad tror ni om det? Garantiärende eller sälja skiten? Eller gör jag något fel? Tycker att jag testat allt, även andra skruv.

Med vänlig hälsning,

Det var en tråkig erfarenhet:confused:
Jag skulle kunna förstå att den inte orkar dra 55 mm i golvspån möjligtvis men i gips osv borde detta inte vara ett problem:thumbdown:

Dagens 14v maskiner är tillräckligt starka för att dra en 5x55mm skruv i spånskiva så det måste vara nått tok med din maskin?

Rapportera hur det går:):)

Har du provat någon annat fabrikat på skruv? Det kan skilja i hur tungt det går att skruva i. Just 55mm skruv i trä går väldigt tungt för batterimaskinerna att dra i. För du har skruvat justeringsskruven åt rätt håll?

Nosen är inställd på 55 mm?

Den är rätt trött maskinen, har haft problem med 55mm i trä också. Gips fungerar den klockrent att köra (gipsskruv).

Tror det är en sådan jag har också - upplever att motorn är i klenaste laget.

Tycker dessutom att man saknar ett handtag för vänsterhanden.

Är nog den enda Makitaprylen som jag tycker känns lite billig men den funkar fint till 30 mm gips.

Tack för alla svar! :)

Ja nosen är inställd på 55mm, och ratten har jag skruvat på rätt håll. Man ser att bitset åker ut lite extra.

Har också prövat med skruv av annat fabrikat och samma längd med samma resultat.

Det är nog som ni säger att den är för klen helt enkelt, det känns verkligen så.

Har testat med kortare skruv typ 40-42 mm och det verkar fungera bättre.

Skickar jag in den så kommer dom säkert att hävda att det inte är något fel på den och jag åker på att betala frakt fram och tillbaka. :(

Just nu får jag efterdra alla skruvarna med en annan batterimaskin :(

Tar maskinen skada av att man driver i skruv så att motorn stoppar helt i botten? Det gör den nämligen på varenda skruv så länge jag inte skruvar justeringsratten låångt åt andra hållet, då lämnar den skruven typ 4 mm över spånskivan.

Kan ju också nämna att min lilla Bosch 10,8V maskin drar ner skruvarna utan större problem!

Du låter väl maskinen gå på max varv innan du skruvar?

eidlert skrev:
Du låter väl maskinen gå på max varv innan du skruvar?
Jajjemen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.