Hej,

Är nöjd med Makita 18V men blir alldeles snurrig när jag funderar på att komplettera med en cirkelsåg & en kap/gersåg för renoveringsbehov av huset. Är högerhänt och ser att det finns olika utföranden när det gäller vilken sida motorn sitter på.

Skena vill jag ha till cirkelsågen men tycker att steget till en sänksåg kostar mer än mitt troliga behov. Behöver även komplettera med en bra kap/gersåg för samma batterier.

Vissa verkar köra dubbla batterier och det är ju möjligt för jag har dubbla upp till 2x 5Ah.

Hur väljer man bland alla modeller och vad är viktigt kontra onödigt?

Mvh

TMC

Redigerat:
T
För cirkelsåg så finns det ett par saker som iaf jag tycker är viktiga:
- sågdjup på drygt 45 mm vid 45 graders lutning (gera en regel)
- lätt att ställa in mindre sågdjup och säker låsning (utan verktyg)
- finns ett bra anhåll för att såga remsor längs en kant med säker låsning
- klyvkniv

även trevligt om den har:
- mjukstart
- port för anslutning till dammsugare
- kan användas med linjal/skena

Det är smidigt om den är batteridriven men i mitt fall inget stort problem om den inte är det för husrenovering, på landet däremot skulle det vara en klar fördel.

När det gäller kap- och gersåg så har jag oftast den uppställd på ett och samma ställe under längre tid så batteridrift är inget "krav" eller ens önskvärt.
Här finns ett par önskemål också:
- samma krav på sågdjup vid 45 graders lutning som för cirkelsåg
- finnas möjlighet att ställa sågdjup om man vill spåra något
- gärna möjlighet att luta 47-48 grader åt båda håll (och inte bara åt ena hållet)
- fasta, justerbara lägen för 15/22,5/30/45 grader till höger och vänster
- mjukstart
- laser som visar snittets läge (som går att laga...)
- justerbart anhåll
- sågkapacitet på regel upp till 220mm brett vid 90 grader

Min nuvarande kap-och gersåg uppfyller inte riktigt alla de här kraven men det är svårt att motivera att köpa en ny när den jag har "funkar" men skulle jag köpa en idag så skulle jag absolut titta på de här sakerna.
Vikten är för mig ingen faktor eftersom jag flyttar den så sällan men ska man flytta runt den mycket så kan det vara bra att kolla på det, en 30 kg såg är inte rolig att kånka runt på men en 15 kg såg som är för sladdrig i utdragsskenor och inte ger precision är sämre :)

• Gilla
TMC
  • Laddar…
T Testarn skrev:
För cirkelsåg så finns det ett par saker som iaf jag tycker är viktiga:
- sågdjup på drygt 45 mm vid 45 graders lutning (gera en regel)
- lätt att ställa in mindre sågdjup och säker låsning (utan verktyg)
- finns ett bra anhåll för att såga remsor längs en kant med säker låsning
- klyvkniv

även trevligt om den har:
- mjukstart
- port för anslutning till dammsugare
- kan användas med linjal/skena

Det är smidigt om den är batteridriven men i mitt fall inget stort problem om den inte är det för husrenovering, på landet däremot skulle det vara en klar fördel.

När det gäller kap- och gersåg så har jag oftast den uppställd på ett och samma ställe under längre tid så batteridrift är inget "krav" eller ens önskvärt.
Här finns ett par önskemål också:
- samma krav på sågdjup vid 45 graders lutning som för cirkelsåg
- finnas möjlighet att ställa sågdjup om man vill spåra något
- gärna möjlighet att luta 47-48 grader åt båda håll (och inte bara åt ena hållet)
- fasta, justerbara lägen för 15/22,5/30/45 grader till höger och vänster
- mjukstart
- laser som visar snittets läge (som går att laga...)
- justerbart anhåll
- sågkapacitet på regel upp till 220mm brett vid 90 grader

Min nuvarande kap-och gersåg uppfyller inte riktigt alla de här kraven men det är svårt att motivera att köpa en ny när den jag har "funkar" men skulle jag köpa en idag så skulle jag absolut titta på de här sakerna.
Vikten är för mig ingen faktor eftersom jag flyttar den så sällan men ska man flytta runt den mycket så kan det vara bra att kolla på det, en 30 kg såg är inte rolig att kånka runt på men en 15 kg såg som är för sladdrig i utdragsskenor och inte ger precision är sämre :)
Tack för väldigt många bra inputs!

//TMC

• Gilla
Testarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.