9 176 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
Makadamm, avlopp, vatten- Vilken ordning är att föredra ??
På tal om böjar så tycker jag det är smidigt att använda så kallade "långböjar", det är en 90º (eller 88,5º för att vara exakt) som har mycket större radie än en vanlig 90 gradare.
For the record, makadam behöver du inte padda. Många gånger om får du inte padda det när det gäller husgrunder. Något geni som kommit på att du försämrar den kapillär brytande effekten genom att hamra på med en padda ovanpå makadamen.
Man slår loss lite stenmjöl som försämrar den kapillärbrytande verkan.
Frågan är väl hur mycket det gör i praktiken.
Men man kan ju vänta in ett regn också och låta stenmjölet sköljas ner, innan man börjar sätta kantelement och frigolit.
Frågan är väl hur mycket det gör i praktiken.
Men man kan ju vänta in ett regn också och låta stenmjölet sköljas ner, innan man börjar sätta kantelement och frigolit.
Nu blir jag fundersam. Jag har läst i vissa trådar att man använt tvättad 8-16 eller 4-8 MEN de flesta verkar inte bry sig om att köra med tvättad makadamm.
Hur har ni andra gjort, Tvättad makadamm eller vanlig ?
Är både svårare att få tag i tvättad och dyrare, så undrar om det verkligen är det vanligaste att använda?
Synpunkter önskas snarast då jag ska lägga makadamm för huset om 10 dagar
Garaget är redan fyllt, där blev det otvättad makadamm (har dock regnat 2 dagar nu så blir väl tvättad )
Hur har ni andra gjort, Tvättad makadamm eller vanlig ?
Är både svårare att få tag i tvättad och dyrare, så undrar om det verkligen är det vanligaste att använda?
Synpunkter önskas snarast då jag ska lägga makadamm för huset om 10 dagar
PS.
Läste något om att lägger man mer än 10cm makadamm (vilket jag ska göra 20cm) behöver den inte vara tvättad, någon som vet något om detta? Antar att det lilla damm som kan finnas inte drar upp mer än 10cm kanske.
Läste något om att lägger man mer än 10cm makadamm (vilket jag ska göra 20cm) behöver den inte vara tvättad, någon som vet något om detta? Antar att det lilla damm som kan finnas inte drar upp mer än 10cm kanske.
Ja precis, det beror även på tjockleken av makadamlagret.
Det som händer (ehhh, kan hända) är att det stiger vatten kapillärt i dammlagret på stenen. Så fukt tar sig uppåt till plattan.
Jag sket högaktningsfullt i tvättad makadam.
Efter makadamen så har jag ytterligare 30cm kapillärbrytande cellplast, som dessutom har en stigande temperaturgradient allt högre upp i cellplasten. Denna tempdiff ger ett ångtryck nedåt som därför skickar fukt nedåt.
Jag antar att jag kommer ha 100% rH men inget fritt vatten i gränsskiktet mellan sten och cellplast. Och detta förhållande skulle antagligen gälla vare sig med som utan tvättad sten.
Det som händer (ehhh, kan hända) är att det stiger vatten kapillärt i dammlagret på stenen. Så fukt tar sig uppåt till plattan.
Jag sket högaktningsfullt i tvättad makadam.
Efter makadamen så har jag ytterligare 30cm kapillärbrytande cellplast, som dessutom har en stigande temperaturgradient allt högre upp i cellplasten. Denna tempdiff ger ett ångtryck nedåt som därför skickar fukt nedåt.
Jag antar att jag kommer ha 100% rH men inget fritt vatten i gränsskiktet mellan sten och cellplast. Och detta förhållande skulle antagligen gälla vare sig med som utan tvättad sten.
En bra tips är att avsluta med att vattna också runt rör. Du kan bli riktigt förvånad hur mycket 0-8 som bara kan försvinna ute i tomma intet när man börjar vattna.Mikael_L skrev:Jag fyllde med stenmjöl runt alla vatten och elrör och fotpackade riktigt ordentligt. Sen fyllde vi med packningsbart materiel (med 0-fraktion i) och paddade eftersom.
Slutligen gick jag några varv extra över med 450-kg padda över stället. Jag ville försäkra mig att marken just där aldrig kommer sjunka något så stödet under kantbalken försvinner.
Och så drog jag även kallvatten (RiR) överst i detta grusskikt.
Drog också kallvatten i botten för att slippa stå och spola för att få fram kallvatten i kranen.
Grovt armeringsjärn och storsläggan går fint. Håll koll på var du har rör går bara. Vet vissa som slagit armeringsjärn genom dräneringen man lagt någon timme tidigare:banghead:Proton skrev:Ska till nästa helg väga in makadammen och sätta kanterna på garaget. Lite problem bara med profilerna då dom efter ena sidan ska ner genom gruset för parkeringen, inte lätt slå ner något i 3dm packad 0-32(skulle tänkt på få ner dom innan).
Kanske slår ner armeringsjärn och sätter en planka mellan dom....
Sätter ni alltid in höjden på profilerna, eller kan det räcka att mäta in underlaget och elementen med rotaions lasern? Dvs profilsnören för att få kanterna raka, ej för höjden..
Körde som sagt med balk och när jag satte ut huset körde jag helt utan profiler. Gick otroligt smidigt.
Men det är smidigt när man håller som nybörjare. Tycker det är smidigt med tråden mest för att få det rakt höjden litar jag inte så exakt på men för det grova är det bra, kollar alltid höjden med lasern.
Jag läste också en massa om tvättat hit och dit men det känns väldigt överdrivet anser jag och bara något som nån ska tjäna pengar på. Men bilda dig din egen uppfattning.Proton skrev:
Jag fixade profilerna med att dunka ner 25mm armeringsjärn 80cm med storsläggan. En 1tum4 på var sida och spände ihop dom med skruv i rätt höjd. Funka kanon 
Vad gäller makadamm blir det nu 8-16 2dm sen avjämning med 4-8 under L-stöden. Inte tvättad!!
Vad används bäst som profilsnöre? icke elastiskt murarsnöre (orange har jag sett), eller ska man ha någon typ av ståltråd typ 1,5mm? Blåser en del där jag håller på så får inte vara för fladdrigt
Vad gäller makadamm blir det nu 8-16 2dm sen avjämning med 4-8 under L-stöden. Inte tvättad!!
Vad används bäst som profilsnöre? icke elastiskt murarsnöre (orange har jag sett), eller ska man ha någon typ av ståltråd typ 1,5mm? Blåser en del där jag håller på så får inte vara för fladdrigt