wildeside
Lägger du inte duk i botten när du har lerjord under så kommer stenmaterialet vandra nedåt och leran uppåt, vilken kommer bli en yta med lerjord med lite sten/grus i.

• Gilla
Jakobk och 1 till
  • Laddar…
B
Ska du bara ha det tillfälligt i några år, skulle jag skippat duken och lagt på 0-18 väggrus.

Om x antal år så gräver du bort massorna till erforderligt djup och bygger upp ytan ordentligt. Skippar du duk nu, så slipper du bråka med den lite senare. Jag har stått och separerat trasig duk, från grus och lera nu i höst, det är inte kul.

• Gilla
Prodigys och 2 till
  • Laddar…
T Tagsi skrev:
Jag hade beställt ett lass med makadam 8/16, lagom stora stenar och utan noll fraktion. Hyfsat billigt och någorlunda lättarbetat.
Tack!

Ja det var det som är det som tanken. Med eller utan duk är frågan nu. Skulle gärna vilja att det höll i 5-8år eller nåt liknande innan vi har råd att göra om uppfarten ordentligt.

Duk har jag förstått är rätt jobbigt, framförallt när det bara är 5cm grus vi har plats med för att kunna öppna garage och groventré. Både att det kanske åker runt lite mer men också att den börjar synas med tiden.

Men vi har inte lust att behöva fylla på mer grus varje eller vartannat åt heller för att hålla borta leran/marken/jorden som är där nu. Lite som pest eller kolera hehe 🙃. Frågan vilket alternativ som blir bäst.

A Auusi skrev:
Tack!

Ja det var det som är det som tanken. Med eller utan duk är frågan nu. Skulle gärna vilja att det höll i 5-8år eller nåt liknande innan vi har råd att göra om uppfarten ordentligt.

Duk har jag förstått är rätt jobbigt, framförallt när det bara är 5cm grus vi har plats med för att kunna öppna garage och groventré. Både att det kanske åker runt lite mer men också att den börjar synas med tiden.

Men vi har inte lust att behöva fylla på mer grus varje eller vartannat åt heller för att hålla borta leran/marken/jorden som är där nu. Lite som pest eller kolera hehe 🙃. Frågan vilket alternativ som blir bäst.
Pest, dvs utan duk är billigast både nu och den dagen det ska grävas i ytan.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Ska du bara ha det tillfälligt i några år, skulle jag skippat duken och lagt på 0-18 väggrus.

Om x antal år så gräver du bort massorna till erforderligt djup och bygger upp ytan ordentligt. Skippar du duk nu, så slipper du bråka med den lite senare. Jag har stått och separerat trasig duk, från grus och lera nu i höst, det är inte kul.
Ja det låter ju inte kul och inte så snyggt när duken sticker upp heller vilket jag förstått att den gör med tiden.

Men vi vill ju inte heller stå här om ett eller ett par år behöva göra om det hela. 5-10 år är dock ok 😄.

F fribygg skrev:
Pest, dvs utan duk är billigast både nu och den dagen det ska grävas i ytan.
Tack! Lutar lite åt det nu faktiskt! Alla delar är ju inte lika leriga heller så kanske inte blandas så mkt överallt.

wildeside wildeside skrev:
Lägger du inte duk i botten när du har lerjord under så kommer stenmaterialet vandra nedåt och leran uppåt, vilken kommer bli en yta med lerjord med lite sten/grus i.
Tack för svar! Ja det är det som oroar oss. Men tyvärr har vi i get alternativ att gräva upp och göra ”på riktigt” så frågan är om det kan hålla tillräckligt många år tills man sparat ihop lite igen.

Alternativt om vi beställer 8,5 eller kanske 9 ton ist för 8 ton som vi tänkt för ytan på ca 22x6m. Så kan vi lägga lite tjockare lager där vi inte behöver öppna dörrar, som man kan ta ifrån när det börjar sjunka på ställena där vi går mest. Kanske ett alternativ?

A Auusi skrev:
Tack för svar! Ja det är det som oroar oss. Men tyvärr har vi i get alternativ att gräva upp och göra ”på riktigt” så frågan är om det kan hålla tillräckligt många år tills man sparat ihop lite igen.

Alternativt om vi beställer 8,5 eller kanske 9 ton ist för 8 ton som vi tänkt för ytan på ca 22x6m. Så kan vi lägga lite tjockare lager där vi inte behöver öppna dörrar, som man kan ta ifrån när det börjar sjunka på ställena där vi går mest. Kanske ett alternativ?
Gruset är billigt, transporten ofta dyrare, ta full bil

• Gilla
Auusi och 1 till
  • Laddar…
Ska du bara ha 5cm så lägg 8-16 bara utan duk. Lätt att kratta till, duken kommer bara fastna i krattan och sticka fram.

Padda 8-16 så sätter det sig och blir hårt ner i leran. Men klart mindre kladd utan nollfraktion!

• Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska du bara ha 5cm så lägg 8-16 bara utan duk. Lätt att kratta till, duken kommer bara fastna i krattan och sticka fram.

Padda 8-16 så sätter det sig och blir hårt ner i leran. Men klart mindre kladd utan nollfraktion!
Tack! Ja det lutar åt det nu och att vi köper nåt kanske 8,5-9 ton istället för 8ton som planerat till ca 22x6m så får man ha lite tjockare med sten som man kan dra ut där vi går och parkerar lite mer om det blandar sig med underlaget med tiden.

B BSOD skrev:

Norrtull Norrtull skrev:
Har du så mycket lera? Jag har iofs inte speciellt mycket jord/lera men visst sjunker det ner lite under hösten och allt regn. Har dock lite mera påfyllnadsgrus lägligt liggandes vid uppfarten. Detta till barnens stora lycka, klättra runt i och hämta grus till div små projekt dom utför löpande. Frun tycker väl grushögen är si o sådär, men än så länge får det ligga på sin plats. Har kanske en sträcka av 35-40meter med ca 15cm grus på. Jag va rädd för att det skulle rinna ner, men 0-16 sitter som berget efter några turer med div fordon.

Har väl kastat ut 3-4st ekeby kärror grus på 3år som påfyllning.
Ja det låter som ett bra alternativ. Det är mer lerigt på vissa ställen, sedan lite mer stenigt på andra delar.

Ditt förslag att beställa lite extra låter bra. Så om vi beställer 8,5 eller kanske 9 ton ist för 8 ton som vi tänkt för ytan på ca 22x6m. Så kan vi lägga lite tjockare lager där vi inte behöver öppna dörrar, som man kan ta ifrån när det börjar sjunka på ställena där vi går mest. Kanske ett alternativ?

• Gilla
Norrtull
  • Laddar…
Jag tycker det låter vettigt. Det kommer troligtvis inte sätta sig märkbart så lägg bara ut det jämt, makadammet kommer puttas runt lite när ni kör och går i det så ni kommer få kratta lite då och då.

16-32 ligger still mer än 8-16, fast är ju lite grövre att gå på. Jag har på några ställen 16-32 med 4-8 på, blir lite låsande effekt fast utan blöt 0-fraktion

• Gilla
Auusi
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det låter vettigt. Det kommer troligtvis inte sätta sig märkbart så lägg bara ut det jämt, makadammet kommer puttas runt lite när ni kör och går i det så ni kommer få kratta lite då och då.

16-32 ligger still mer än 8-16, fast är ju lite grövre att gå på. Jag har på några ställen 16-32 med 4-8 på, blir lite låsande effekt fast utan blöt 0-fraktion
Tack snälla! 🙏🏼

Ja tror vi chansar på 8-16 ändå och ett större lass.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Ett safe val, 8-16 är ju nästan som gårdsgrus så det kommer kännas som en helt ok och klok uppfart

Ta ett fullt lass vilket är ca 13 ton. Borde bli ca 7cm så får du några skottkärror över att spara för påfyllning. 4 ton till kostar kanske 5-600kr… en ny frakt senare ligger kanske på 1500kr beroende på avstånd till bergtäkt.

Ska man lägga markduk under behövs mycket tjockare skikt uppepå för att det ska ligga still, kanske 15-20cm

• Gilla
Jakobk och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.