Hej!  :D

Vi vill gärna slippa dörrhantag i köket.
Jag har läst att det finns "magnetpluppar" som man kan ha istället.
Man trycker in dörren och så öppnar den sig, fattar ni vad jag menar ?!  ;)

Var kan man köpa det?
Tror ni att dörrarna blir slitna om man får lov att trycka på dem?

Ha det gott!
/Anna   :D

Menar du dörrar till köksskåpen, så borde en välsorterad järnvarubutik kunna hjälpa dig.
Jag tror inte att dörrarna blir slitna, men däremot smutsiga (hand och fingeravtryck)

annash skrev:
Hej!  :D

Tror ni att dörrarna blir slitna om man får lov att trycka på dem?
Njaaa, kanske inte slitna av beröringen, inte i första taget iaf. men definitivt ständigt skitiga och troligtvis så består det största slitaget av ett evigt torkande på samma begränsade yta.
Det är ju läckert med handtagslöst men åtminstone i mitt kök så har luckorna en förmåga att få oförklarliga ::) fläckar trots knoppar.
Fast det är ju också beroende på om man har barn eller ej samt hur "pedantiska" vuxna som bor i hushållet samt vilken färg/material man väljer till själva luckan.

//Christina.

Man kanske kan sätta små pluppar i tex. rostfritt på utsidan som man trycker på... *funderar* Så blir det dkitigt på plupparna och så torkar man bara av dem. Fast då försvinner ju iofs hela vitsen med handtagslöst...  Och i alla fall min familj skulle definitivt lyckat sätta fläckarna utanför plupparna! ;D Men det skulle ju onekligen se lite cool ut! 8)

Hej.
Har själv funderat på denna id'e.
Har tittat runt på en massa ställen men inte hittat.
Det ska ju vara samma funktion som ofta finns på glasdörrar på stereo eller tv bänkar.
Men så i våras var jag ute och tittade på husvagnar och i dessa öppnade man skåpen så, och på deras tillbehörs avdelning hittade jag dessa magnet pluppar kostnad runt 40:- tror jag. Har ej anskaffat än då jag inte vet i nulägget hur många jag behöver.
Men åk till en Husvagns firma och kolla.
Micke

Tack för tipset på husvagnsaffärer :)

Jag har också kollat i järnaffärer, men utan träff :(

Hmmm det borde finnas på fler ställen tycker jag...

Ha det gott!
/Anna

Hemmakatten
På mitt förra badrumsskåp var det sådana dörrar. Med ett lätt tryck så öppnades dörren. Tyckte det var mycket bra. På insidan av dörren satt en magnet o när man tryckte på dörren så åkte en metalstång/fjäder ut som öppnade dörren. När man stängde så tryckte man bara till dörren så åkte stången/fjädern in igen. Mycket praktiskt. det var också mycket lättare att torka av dörrarna som var i spegelglas när det inte fanns något handtag i vägen. Så kolla även med badrumstillverkare.

Jag är också intresserad av handtagslösa skåpdörrar. Jag har hört att det är "italienskt" och finns i en affär på Söder. Nån som vet mer?

Clas Ohlson hade såna förut.... vet inte om de finns längre.

De är förpackade med magnetfjäder, gångjärn och handtag för ett traditionellt 80-tals stereorack.

Nu har jag ringt runt lite grand. Clas Ohlson hade inga och har inte haft det snaste året. Bauhaus har däremot. De kostar 43 kr och kallas fjädersnäpplås. Lundell och Zetterberg på Birger Jarlsgatan har också. Där kallas de för tryckregel och kostar 37 kr. I morgon ska jag handla de sistnämnda och om de inte fungerar till belåtenhet så återkommer jag på denna slinga i övermorgon.

Hallå!

Jag hittade faktiskt det jag sökte på Silvan. :D
2 st rejäla "magnetlås tryck" för 30 kr.

Jag ska prova och se om de fungerar som jag vill.
Återkomm gärna om tryckregel är ett alternativ.

Må så gott!
/Anna

Nu har jag försökt att sätta en tryckregel på en kökslucka. Det fungerade inte alls. Antagligen för att luckorna sitter på infällda gångjärn som gör att luckan inte ligger tätt mot skåpstommen när man öppnar dem. Jag är rädd att man måste ha gammaldags enkla gångjärn. Nån som vet?

väcker den här tråden till liv igen, för jag har själv samma problem med att hitta magnetlås. jag köpte ett badrumsskåp från westerbergs som hade jättebra magnetsnäpplås (eller vad man ska kalla dem). jag tog kontakt med westerbergs och försökte få köpa enbart låsen och fick till svar att man kunde få dem som reservdel om det man hade gick sönder. jag bad dem skicka 10 st mot betalning och fick till svar "att detta kunde man inte utnyttja"! vadå utnyttja sa jag och förklarade hur svårt det är att hitta bra sådana här magnetlås och jag var villig att betala för dem. det blev kalla handen. då bad jag om namnet till deras leverantör om de inte tillverkar dem själva, men det fick jag inte. man undrar ju hur de resonerar när de inte vill sälja produkter. jag försökte även få k-rauta att beställa reservdelar, men då sa westerbergs att de bara levererade direkt till kunden. så det sket sig det också. j-lit konstig attityd tycker jag...

är det någon som har hittat sådan lås som fungerar bra och var fick ni tag i dem? har varit på bauhaus men de hade inga när jag var där senast...

F

Om du är efter vad jag tror så skall du kolla in Theofils Beslags hemsida http://www.theofils.se/

Sök efter skåpsnäppare och kolla in 188 eller 180. Borde vara vad du söker efter. Finns även ritning på prylen så att du kan måtta innan köp.

//edit
Många återförsäljare köper av Theofils då dom är nästan som en grossist. Man kan spara plenty pengar genom att köpa direkt av T.

Jag sparade ~400:- genom att köpa gångjärn från Blum via Theofils istället för direkt i en järnhandel.

//edit igen :)
Glömde... det blev alltså cirkus 35-40% billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.