J
Hej,

Som rubriken lyder. Är magnetitfilter något att lägga pengar på?

Förutsättningarna är en -60tals 1-plansvilla med källare. Vattenburen värme med vanliga radiatorer. Till detta en IVT kombimodul 200 luft/vatten.

Flyttade in i huset för 11 månader sen och har sen dess fått göra rent partikelfiltret två gånger efter larm från värmepumpen.
Filtret är då fullt av en rostbrun gegga.

Pratade med en IVT-tekniker som rekommenderade ett magnetitfilter som komplement till partikelfiltret.

Har han rätt eller vill bara tjäna pengar? 2500:- plus installation (han trodde dock att jag själv kunde installera det) D.v.s. gör filtret någon nytta eller jag kommer bara få två filter att rengöra lika ofta? Kan det ha någon negativ inverkan på värmesystemet?

Är där någon skillnad på olika magnetitfilter, eller fungerar det med det som Ahlsell har kampanj på idag? https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/ventiler-och-matinstrument/vvs-filter/filter/6212279/

Många frågor, men ogillar att lägga pengar på något jag inte har full koll på.

Ja är det så mycket gegga att cirkulationen inte fungerar är det ju ett problem. Annars gör ju befintlig rost att fortsatt rost minskar eller upphör. Skulle prova med magnetitfilter under en tid för att få ut värsta geggan ur systemet. Därefter prova att köra utan magnetitfiltret och se om problemet kommer tillbaka eller ej. Kanske går det att bara ta ur magnetstaven ur filtret då(?)

Hör med folket på www.varmepumpsforum.com

Jag har ett liknande magnetitfilter, men inga problem med radiatorvattnet. Det samlar dock upp en del skräp så jag tycker det var ett bra köp trots allt. Man kan också montera någon form av bomullsfilter som renar vattnet, någon på vpforumet hade installerat ett sådant.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
FG FG skrev:
Hör med folket på www.varmepumpsforum.com

Jag har ett liknande magnetitfilter, men inga problem med radiatorvattnet. Det samlar dock upp en del skräp så jag tycker det var ett bra köp trots allt. Man kan också montera någon form av bomullsfilter som renar vattnet, någon på vpforumet hade installerat ett sådant.
Funderade just på det där. Har 50-tals villa med gamla radiatorer och en begagnad hyfsat modern vedpanna.
Det som skulle vara känsligt för rostflagor mm är väl den moderna cirkulationspumpen, shuntventilen och laddomaten. Eftersom ett vanligt enkelt vattenfilter i plast inte klarar värmen så tänkte jag att helt enkelt göra en "bypass" med en 3-vägs kulventil som man endast kör genom filtret när vattnet är kallt i systemet. Skulle det funka?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.