Mitt vattenburet värmesystem (Nibe Fighter) behöver lite omsorg, övertrycksventilen har börjat droppa. Försökte spola det, ut kommer en del brunt vatten, men droppar fortfarande. Vill inte trycka i färskt vatten hela tiden. Rörfirman menar (i telefon) att det är troligen expansionskärlet som är kass. Kan det vara det? Det droppar ju med en gång och inte när pumpen arbetar.
Sedan undrar jag om jag ska spola systemet Han tyckte inte det skulle vara bra för allt det syresatta vatten. Men det finns ju ingen avspärrningsventil före övertrycksventilen så dom måste ju tömma i alla fall.
Och så vill jag ha ett smutsfilter inbyggt, finns inget. Han ville sätta i ett magnetitfilter (dyrt) men är det viktigt? Räcker inte ett vanligt smutsfilter?
Tack för råd!

Om du sätter dit ett magnetit filter så försök att få en BoilerMag
Det verkar vara det magnetit filter som har starkast magnet (och därmed tar mest magnetit)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag satte in detta för ett år sedan https://flamcogroup.com/se/catalog/...flamco-xstream-vent-clean/groups/g+c+p+a+view
Kostade under 2000:- och det har även avluftning, utan avluftning hittar du det för under 1500:-, så dyrt vet jag inte (beställ från Tyskland eller Polen).
Om det behövs kan man fundera på.
Jag valde ett överdimensionerat, så att inte flödet stryps, och har kört hela flödet(ej eco-läge) genom.
Jag har satt mitt efter smutsfiltret och förra veckan hade det gått ca 1år och jag tömde/rengjorde filtren. I mitt fall hade smutsfiltret som sitter innan tagit all skit och det fanns inget i magnetfiltret.

Angående droppandet, så är trycket lika högt oavsett om pumpen går eller ej.
Se till att få en manometer/tryckmätare installerad om du ej har det.

S sblixten skrev:
Angående droppandet, så är trycket lika högt oavsett om pumpen går eller ej.
Se till att få en manometer/tryckmätare installerad om du ej har det.
Det finns ett manometer. Han menar nog att om VP går och vattnet blir varmare och expkärlet är kass/stumt då trycks vatten ut mer.
Jag tror att han ville sälja mer.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns ett manometer. Han menar nog att om VP går och vattnet blir varmare och expkärlet är kass/stumt då trycks vatten ut mer.
Jag tror att han ville sälja mer.
Om det skulle vara så, så kan du ju se på manometern att trycket ökar?

H
Köp BoilerMag magnititfilter. Ett vanligt smutsfilter tar bara skräp inte magnititen som finns i ett radiatorsystem. Ett magnititfilter är en bra försäkring som förlänger livslängden på din värmepump.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Köp BoilerMag magnititfilter. Ett vanligt smutsfilter tar bara skräp inte magnititen som finns i ett radiatorsystem. Ett magnititfilter är en bra försäkring som förlänger livslängden på din värmepump.
Är du säker på det. När jag rengjorde mitt smutsfilter fick jag uppfattningen att det även tar magnetiten.

S sblixten skrev:
Är du säker på det. När jag rengjorde mitt smutsfilter fick jag uppfattningen att det även tar magnetiten.
Killgissning:
Det beror väl på storleken på magnetit partiklarna ??
Större partiklar fastnar medan mindre åker vidare?

M MrDizzy skrev:
Killgissning:
Det beror väl på storleken på magnetit partiklarna ??
Större partiklar fastnar medan mindre åker vidare?
Jag uppfattade det som att små partiklarna fastnar i/på filtret. Filtret var svart och fick rengöras.
Det var inga synliga partiklar, som gick att se med blotta ögat, i filtret.
Magnetfiltret som sitter direkt efter var tomt.
Jag uppfattade detta som att filtret hade tagit även magnetiten, men det kanske är en felaktig slutsats?

S sblixten skrev:
Jag uppfattade det som att små partiklarna fastnar i/på filtret. Filtret var svart och fick rengöras.
Det var inga synliga partiklar, som gick att se med blotta ögat, i filtret.
Magnetfiltret som sitter direkt efter var tomt.
Jag uppfattade detta som att filtret hade tagit även magnetiten, men det kanske är en felaktig slutsats?
Ingen aning ... men vad har du för magnetit filter ... om man kollar på länkarna ovan så vissa magnetit filter ser inte ut att plocka mycket oavsett

M MrDizzy skrev:
Ingen aning ... men vad har du för magnetit filter ... om man kollar på länkarna ovan så vissa magnetit filter ser inte ut att plocka mycket oavsett
Jag har kollat länkarna och det enda de testar där är hur stark magneten är, inte hur mycket magnetit som fångas upp vid verklig användning.
Jag finner det underligt att det inte finns några funktionstester, då det borde vara enkelt att genomföra.
Därför vet jag inte hur stor tilltro jag ska ge dessa tester.
Det måste dock vara fler parametrar än styrkan på magneten som avgör hur effektiva de är.
Mitt filter är ett Flamco XStream Vent-Clean och jag vet att jag har en del magnetit i systemet.
Jag har svårt att se att mitt filter inte skulle fungera alls och släppa igenom all magnetit, men jag vet inte.
Jag kan bara redogöra för mina erfarenheter.
Skulle verkligen uppskatta om någon har mer faktabaserad info i ämnet.

mjo verkliga tester vore ju bäst, men ju starkare magnet ju mer fastnar. Ren fysik.
Sen är det flöde förbi area på magneten med.
också ren fysik.

Och kollar man då på de magneter och hur magnetit filtren är gjorda så har jag personligen svårt att se hur de andra filtren skulle vara bättre.
Ska väl tilläggas här att flamenco magneten i de testerna jag länkat till verkar vara till en annan flamco produkt ( Flamco clean smart om jag sett rätt på själva magneten ) än den du har
Den du har är magneten på 13200 gauss och boilermag ligger på samma.
Ska man upp i den kraften på magneter blir de större än den flamco som är i testerna ovan.

Edit:
Så ditt magnetit filter verkar vara av samma klass som boilermag. (y)

M MrDizzy skrev:
mjo verkliga tester vore ju bäst, men ju starkare magnet ju mer fastnar. Ren fysik.
Sen är det flöde förbi area på magneten med.
också ren fysik.

Och kollar man då på de magneter och hur magnetit filtren är gjorda så har jag personligen svårt att se hur de andra filtren skulle vara bättre.
Ska väl tilläggas här att flamenco magneten i de testerna jag länkat till verkar vara till en annan flamco produkt ( Flamco clean smart om jag sett rätt på själva magneten ) än den du har
Den du har är magneten på 13200 gauss och boilermag ligger på samma.
Ska man upp i den kraften på magneter blir de större än den flamco som är i testerna ovan.

Edit:
Så ditt magnetit filter verkar vara av samma klass som boilermag. (y)
Tackar för infon om styrkan hos magneten på mitt filter.
Det som ändå stör mig är att mitt filter inte fångat någonting på 1 år.
Som jag ser det kan detta bero på tre olika anledningar.
1. Det fungerar ej.
2. Filtret som sitter precis innan har tagit all magnetit.
3.Ingen magnetit har passerat något av filtren.
Det stör mig att jag inte vet vilket alternativ som är korrekt. Jag gissar på nummer två, men skulle gärna vilja veta, speciellt om det skulle visa sig att nummer ett är det korrekta.

S sblixten skrev:
Tackar för infon om styrkan hos magneten på mitt filter.
Det som ändå stör mig är att mitt filter inte fångat någonting på 1 år.
Som jag ser det kan detta bero på tre olika anledningar.
1. Det fungerar ej.
2. Filtret som sitter precis innan har tagit all magnetit.
3.Ingen magnetit har passerat något av filtren.
Det stör mig att jag inte vet vilket alternativ som är korrekt. Jag gissar på nummer två, men skulle gärna vilja veta, speciellt om det skulle visa sig att nummer ett är det korrekta.
Med styrkan på den magnet som sitter i ditt magnetit filter skulle jag utesluta 1.

Kvar har du 2 och 3.

Bara för att så jag jag nyss ned och kollade av mitt magnetit filter.
Det var inte mycket i det , fastän det var ett år sen jag rensade sist.
Vattnet var helt klart och ingen missfärgning.

Bakgrund.
Original värmesystem = oljepanna
Föregående ägare satte in en Luft/Vatten för 13 år sen.
Fick fylla på vatten i oljepannan för radiatorsystemet minst 1 gång per månad för att hålla trycket i radiatorsystemet.
Jag bytte pannan mot en 500L acktank med både varmvattenslinga och solslinga förra hösten.
Stoppade in mitt magnetitfilter (Boilermag) samtidigt.
Vattnet som var i systemet var rostfärgat och magnetitfilteret tog massor bara första veckan och tömde det två ggr till under förra hösten.
Bytte till ny Luft/Vatten i somras och tömde även då AckTanken på allt vatten.
(Rensade ej magnetitfiltret, glömdes bort)
Nu har nuvarande uppsättning snurrat i 4 månader.
Ingen missfärgning på vattnet, ytterst lite magnetit.

Så det stärker min misstanke om att den gamla oljepannan var trasig.
Nu då pannan är borta och hela systemet genomsköljt hela förra året så har det mesta av all skit i systemet försvunnit.

Så om det varit något liknande i ditt system, och det är sedan länge bortbytt och du stoppat dit filter så rensar ju dessa bort det som finns och kvar är ett rent och trevligt system

PS anledningen till att jag valde att byta pannan mot AckTank fastän jag kör med Luft/Vatten är solslingorna.
Ska nu i vår sätta upp solvärmepaneler som värmer AckTanken och då behöver inte Luft/Vatten VP gå över huvud taget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.