M
ok! jag har tittat på mafell 092584, 48 tänder samt bosch optiline wood 2 608 641 172-879, 48 tänder

stombredd 1.25mm för båda
mafell klingan aningens större diameter

jag kan inte med någon större säkerhet mäta tandbredden, dvs den blivande bredden på sågsnittet.

Tändernas lutning är väldigt olika. Mafell klingorna har mera tillbaka lutande tänder i förhållande till rotationsriktningen jämfört med bosch klingorna. Mer tänder,större skillnad.

MathiasFr skrev:
ok! jag har tittat på mafell 092584, 48 tänder samt bosch optiline wood 2 608 641 172-879, 48 tänder
Tack för det! Ska nog funka.

Har skickat mail till www.mtmc.co.uk för att se att allt finns på lager. Sen blir det beställning :wow:

M
ok! ett tips i fall de inte har alla artiklar hemma vilket var mitt fall. De lyckades inte sköta det och jag följde inte upp i början med resultat att ingenting hände förräns jag började trycka på. Efter att ha väntat "för länge" tog jag kontakt med dom och fick flera förklaringar. Några av dessa förklaringar kunde jag följa upp och det var uppenbara osanningar.

MathiasFr skrev:
ok! ett tips i fall de inte har alla artiklar hemma vilket var mitt fall. De lyckades inte sköta det och jag följde inte upp i början med resultat att ingenting hände förräns jag började trycka på. Efter att ha väntat "för länge" tog jag kontakt med dom och fick flera förklaringar. Några av dessa förklaringar kunde jag följa upp och det var uppenbara osanningar.
Tur att jag mailade först då. Har inte fått svar än så jag håller tummarna för att det viktiga finns (MAFELL). La till lite annat smågodis men det kan man ju vara utan så länge.

Fick svar nu:

We would have to order a few of these parts is, delivery would be 3-4 working days,

Hmmm, tror jag lägger ordern under helgen och litar på att grejerna kommer. :S

M
H skrev:
Fick svar nu:

We would have to order a few of these parts is, delivery would be 3-4 working days,

Hmmm, tror jag lägger ordern under helgen och litar på att grejerna kommer. :S
Det fungerade inte bra för mig. Mitt råd är kontakta dom efter säg de 3-4 dagarna plus 1-2 dagar och tex fråga efter tracking numret för förändelsen.

MathiasFr skrev:
Det fungerade inte bra för mig. Mitt råd är kontakta dom efter säg de 3-4 dagarna plus 1-2 dagar och tex fråga efter tracking numret för förändelsen.
Beställde precis!

Tack för tipset, får väl slänga iväg ett mail efter 1 vecka om jag inte hör något. Ingen större panik med grejerna dock.

Jag har försökt att titta på bosch optiline sawblade 2608641171 och 2608641172. Vad jag ser så är det samma slipning på båda två det som skiljer är antalet tänder.
Generelt så flera tänder ju tunnare matreal man sågar i.
Men jag förstår inte riktigt varför man vill ha två lika stora klingor med
samma slipning fast olika antal tänder till en handklinga

Det jag skulle köpa är en 48 tänders 5-8 gr som tex mafells för den ser ut att ha flackare vinkel och en klyv klinga som har 20 grader 10-15 tänder
för det är enormt stor skilnad att klyva med en kapklinga eller en dedikerad klyvklinga.

Mafells klingor verkar (hittar ingen info om vinklar på deras hemmsida) ha en flackare vinkel gissar 5-10grader medans medans Boschens har 15 gr
som är en kombiklinga dvs funkar att kapa med och sådär att klyva med
fungerar förmodligen bättre att klyva med boschens 48t än mafells 48tänders.

Mvh Pär H

pär h skrev:
Men jag förstår inte riktigt varför man vill ha två lika stora klingor med samma slipning fast olika antal tänder till en handklinga
Kan väldigt lite om klingor så det förstår inte jag heller. :D

Tänkte att 12-tandaren kan jag använda till ful-kapning så har jag en klinga som jag inte behöver vara så rädd om.

48-tandaren beställde jag också men den var jag mer tveksam till. Men borde inte den ge finare snitt än Mafells original 24-tandare?

Finns det något samband mellan antalet tänder och hur bra det funkar att klyva? Alltså om klingorna är lika i övrigt.

Här finns info om Boschs klingor

M
Nu har jag kört lite 18mm mdf med Bosch 48 tandare. Klingan skadar inte gummiläppen på Mafell skenan och jag varken känner eller ser någon skillnad på snittytorna.

Jag tänkte jämföra priset med original klinga bara för att konstatera att MTMC säljer maskinerna men inga original klingor!

Jag tror Mafell klingan kostar 2-3 gånger mer än Bosch, inte direkt Biltema pris men ändå rätt ok.

Hur har det gått med leveransen Henke?

M
Jag skapade precis en tråd om Mafells sänksåg och då slog det mig att MT 55 inte har samma basplatta som Mafells övriga sänksågar. Passar verkligen "angle fence" till MT 55, dvs fungerar den smidiga funktionen att fixera "angle fence" så att den hänger kvar när man lyfter sågen även till MT 55?

Grejerna ska komma på måndag så det börjar brännas nu d^_^b

Tror du blandar ihop "Angle fence" med skenan som följer med Mafell KSS 400

Angle Fence är alltså inget som ska sitta fast under sågen utan en lös skena.

M
Det stämmer. Ursäkta mitt slarv att inte kolla upp.

Har grejerna kommit än?

mattiasp skrev:
Har grejerna kommit än?
Jajemän, kom i måndags!

Testade den för första gången idag genom att klyva några tryckta 2-tummare och kapade sedan dessa med "Angle Fence" som "raksågningsmanick". Jag tyckte det fungerade mkt bra så jag är nöjd. d^_^b

Började med arbetsbordet som ska ha integrerad "Superjaws". Blir kanske klar imorgon med bordet.

Tänkte lägga ut lite bilder när jag är klar. Kanske även en video-snutt när jag kapar med "Angle-fence" om intresse finns?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.