Jag har en uttagstestare från Malmbergs som visar om ett eluttag är rätt kopplat, provade i ett jordat uttag idag och fick ett märkligt resultat, den indikerar att jorden är inkopplad (PE lyser) men håller jag fingret på jordtestaren så indikerar den jordfel? Jag har provat i många uttag förut och aldrig fått detta resultat. Med mätinstrument mäter jag 0 ohm mellan jord och nolla (proppen urskruvad), 232 V mellan nolla och fas, 232 V mellan jord och fas och 0 V mellan jord och nolla. Detta är det enda uttaget på denna säkring så inget annat var inkopplat när jag provade.
Har också testat i ett annat jordat uttag i samma hus och där visar den inte detta problem.
Någon som har erfarenhet av en sådan testare, vad kan få den att visa så?

• IMAG1761.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG1760.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Att nolla och jord sitter ihop? Fuljordat?

Nej det går separata ledningar för fas, nolla och jord mellan elcentralen och uttaget.

Har du provat att testa när säkringen är avstängd? Helst på någon grupp där det inte sitter något som drar mycket ström.

När säkringen är avstängd visar testaren fortfarande jordfel när man sätter fingret på testpunkten.

PE test med fingret ska väl så att säga tillföra sann jord, men om nu warpman fungerar som antenn och tar upp elfält från något annat så tycker testaren att det skiljer för mycket och indikerar fel.

Med bättre kontakt med marken kanske det blir ett annat utslag.

Protte

• Gilla
warpman och 3 till
  • Laddar…
Ah, ok, detta ska jag definitivt prova, för jag har kollat och dubbelkollat och allt är rätt kopplat, får dock bli först nästa helg när jag åker ut till landstället igen.
Tack för tipset!

Om det finns ingen jordfelsbrytare kan du koppla en vanlig glödlampa mellan fas och jord - om den lyser har du ingen jordfel.

Uttaget som gav det konstiga mätresultatet kommer från Malmbergs, bytte idag ut det mot ett tillverkat av ABB, då blev det inget konstigt mätresultat utan precis som man hade förväntat sig.
Kan inte hitta något fel på Malmbergsuttaget, ohm-mäter jag mellan fas-, nolla- och jordanslutningarna så finns det ingen resistans emellan dem.
Får man vad man betalar för?

S
Ragnar_AT skrev:
Om det finns ingen jordfelsbrytare kan du koppla en vanlig glödlampa mellan fas och jord - om den lyser har du ingen jordfel.
Vilket jävla skitråd, det kan fortfarande vara fuljordat med din "metod"

S
warpman skrev:
Uttaget som gav det konstiga mätresultatet kommer från Malmbergs, bytte idag ut det mot ett tillverkat av ABB, då blev det inget konstigt mätresultat utan precis som man hade förväntat sig.
Kan inte hitta något fel på Malmbergsuttaget, ohm-mäter jag mellan fas-, nolla- och jordanslutningarna så finns det ingen resistans emellan dem.
Får man vad man betalar för?
Det låter väldigt konstigt, jag kan inte komma på vad som skulle orsaka det. Känner mig övertygad om att även om du köpt ett malmbergsuttag så ska det vara fullt tillräckligt isolerat mellan fas nolla o jord. Det som är sämre med malmbergsuttagen är mer:

1: Skruvplinten är helt värdelös att arbeta med då den gärna inte nyper ordentligt
2: materialet i "klämmorna" som nyper om stickproppen är sämre och efter ett tag brukar det börja glappa pga. uttjänt material.
3: Plasten brukar vara dålig.

Men som sagt, jag kan inte komma på varför ditt fenomen uppstår med det uttaget, låter onekligen konstigt.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Det låter väldigt konstigt, jag kan inte komma på vad som skulle orsaka det. Känner mig övertygad om att även om du köpt ett malmbergsuttag så ska det vara fullt tillräckligt isolerat mellan fas nolla o jord. Det som är sämre med malmbergsuttagen är mer:

1: Skruvplinten är helt värdelös att arbeta med då den gärna inte nyper ordentligt
2: materialet i "klämmorna" som nyper om stickproppen är sämre och efter ett tag brukar det börja glappa pga. uttjänt material.
3: Plasten brukar vara dålig.

Men som sagt, jag kan inte komma på varför ditt fenomen uppstår med det uttaget, låter onekligen konstigt.
Håller med om att kvalitén inte är på topp men kan inte heller förstå fenomenet, mycket märkligt.

Att det skulle försvinna när man byter uttag är inte möjligt. Det måste ha att göra med vad som är igång i huset i övrigt.

Det troliga är väl att det finns potential mellan PEN i centralen och annan jord, t.ex. rörsystem. Det ger detta fenomen. Kan du mäta upp spänningsskillnaden med en multimeter så blir det lättare att säga om det är ett problem eller inte.

Kan det röra sig om en skadad ledare någonstans, och när uttaget byttes så ändrade ledaren position en aning?
Jag är lite dålig insatt i hur jordfelet mäts, så ren spekulation från min sida.

Jonas L 84 skrev:
Att det skulle försvinna när man byter uttag är inte möjligt. Det måste ha att göra med vad som är igång i huset i övrigt.

Det troliga är väl att det finns potential mellan PEN i centralen och annan jord, t.ex. rörsystem. Det ger detta fenomen. Kan du mäta upp spänningsskillnaden med en multimeter så blir det lättare att säga om det är ett problem eller inte.
Dosorna och elrören i huset är av metall (gammalt hus), jag mäter 28 V mellan PEN och närmaste metalldosa, kan detta påverka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.