Har sett på nätet npgonstans där man kunde köpa en form av klister/strykmärke där man kunde designa ett eget märke och stryka på exempelvis egentillverkad skärbräda. Någon som vet? Har sett varianten där man bränner fast märken men de mallarna är så dyra..
Verktygstokig
· Halland
· 8 316 inlägg
Jag minns inte vilken av alla varianter jag köpte, men de verkar rätt lika. T ex:
https://www.amazon.com/Branding-Dur...rds=burn+stamp+for+wood&qid=1604499603&sr=8-7
https://www.amazon.com/Branding-Dur...rds=burn+stamp+for+wood&qid=1604499603&sr=8-7
Stryka på något låter inte som det kommer hålla i evigheter...iaf inte på en skärbräda som utsätts för mycket vatten.
Hursomhelst, jag har en brännstämpel men föredrar starkt "mynten" jag beställde för nåt år sen. Brännstämpeln har man bara en chans att få det bra, ofta på färdigt alster, och det e rätt lätt det inte blir 100. För varmt, för kallt, för lite tryck, för lång presstid, för kort presstid, snett tryck osv.
Egendesignade mynten sätts i ett grunt 20mm hål med en liten klick epoxi i botten. Lätt som en plätt o har inte misslyckats med ett enda än så länge. Har tom vågat montera ett i en målad synlig yta. Kostade ca 100$ för 50st. Må kanske låta dyrt med 20kr/st men jämfört med tiden man lägger ner på ett alster är det en fis i rymden.
Sök på custom coin på ex Aliexpress eller annat billighetsställe.
Hursomhelst, jag har en brännstämpel men föredrar starkt "mynten" jag beställde för nåt år sen. Brännstämpeln har man bara en chans att få det bra, ofta på färdigt alster, och det e rätt lätt det inte blir 100. För varmt, för kallt, för lite tryck, för lång presstid, för kort presstid, snett tryck osv.
Egendesignade mynten sätts i ett grunt 20mm hål med en liten klick epoxi i botten. Lätt som en plätt o har inte misslyckats med ett enda än så länge. Har tom vågat montera ett i en målad synlig yta. Kostade ca 100$ för 50st. Må kanske låta dyrt med 20kr/st men jämfört med tiden man lägger ner på ett alster är det en fis i rymden.
Sök på custom coin på ex Aliexpress eller annat billighetsställe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktygstokig
· Halland
· 8 316 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 316 inlägg
Känner att jag plötsligt villhöver en liten cncfräs för att göra mynt..
...och jag blir frestad att lära mig finsnickeri och starta tillverkning bara för att få använda såna här prylar... 

Verktygstokig
· Halland
· 8 316 inlägg
En billig liten CNC verkar kosta 2k..
100 alster senare har man sparat in den. Borde jag klara om jag blir ca 300år gammal..
100 alster senare har man sparat in den. Borde jag klara om jag blir ca 300år gammal..
Mynten är inte gjorda i CNC, dom är gjutna eller formpressade (eller nåt). Formen är däremot gjord i CNC och det va väl den som gjorde det lite dyrt. Skulle köpt fler mynt när jag ändå betalt för formen men jag vet ju å andra sidan var den finns.Frustrator skrev:
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 8 316 inlägg
Ett alternativ är ju såklart att etsa egna metallmynt..
Snygga mynt Ola!Ola C skrev:
Vad är det för material? Mässing?
Håller med i allt du skriver om brännmärkning. Svårt att få bra eller framförallt svårt att få just den (enda chansen) märkningen bra på den färdiga möbeln/prylen.
Jag brukar få mina 10 träningsstämplar jättebra sen när jag kör skarpt blir jag helt nervös o det blir aldrig lika bra som den sista träningsstämpeln jag gjorde 5 sekunder tidigare.V vectrex skrev:
Man kan välja olika material, det var från denna säljare jag köpte. Priset har gått upp lite sen dess. Kommer inte ihåg hur splitten var form vs styckpris.
https://www.aliexpress.com/item/32947641276.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dYJU73W