Byggahus.se

Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    • Svara
  2. T
    Medlem · Nivå 8
    På tiden!

• Svara
  3. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    I princip bra för köparen, men kan bli vissa problem om ett företag är spekulant t.ex exploateringsobjekt eller jordbruk.

• Svara
  4. T
    Medlem · Nivå 10
    Lättare med identifieringen av de som budar men har svårt att se hur de skulle ta bort problemet med bulvan bud.
    Huvud problemet är ju att man som köpare inte har någon som helst möjlighet att kontrollera att de man bjuder mot har ett riktigt intresse av objektet annat än att driva upp priset.

• Svara
  5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Nu vet jag inte hur det funkar exakt här, men jag vet flera områden där anställda använder sina privata BankID för att skriva under, tex. en del beslut som kommuner kan fatta od. Ställen där man tidigare satte en signatur på papper alltså .. :)

Vad tänkte du för problem?

• Laddar…
    • Svara
  6. T
    Medlem · Nivå 8
    Varför skulle det vara ett problem? Förstår inte.

• Svara
  7. Johan Gunverth
    Självbyggare · Nivå 16
    BankID är väl enbart privat eftersom som du verifierar individ? Advokatfirmor använder BankID i all digital kontakt med kronofogden, tingsrätt. Detta togs emot med misstankar i början innan det stod klart att det är individen med en roll som skall verifieras, inte bara rollen.

• Svara
  8. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Låter helt klart rimligt, och det borde väl bli samma om man agerar i ett företag? I nån ändå är man ju personligt ansvarig för sina handlingar ... :)

• Svara
  9. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Ja scenariot : firmatecknare säger åt anställd att bevaka budgivning och bjuda emot till ett maxtak. Ska då anställd legitimera sig trots att denne inte visat upp fullmakt för mäklaren? Hur vet man att det senare ( när företaget dragit sig ur ) inte är den anställde, som överträtt sina befogenheter?
    Liknande problem, som kan uppstå vid bilaffärer med bilföretag d.v.s. säljarens ord är inte giltiga innan de godkänts av behörig firmatecknare.

• Svara
  10. T
    Medlem · Nivå 8
    • Laddar…
    • Svara
  11. D
    Medlem · Nivå 6
    Precis. Vad hindrar mig i praktiken från att be en polare att lägga bud? Denne kan ju utan problem anmäla sig med sitt bank-id och lägga ett kanonbud. Bara för denne att hålla masken om den får nå frågor från mäklaren, alternativt blir kontaktad av andra budgivare.
    Eftersom att budet på intet sätt är bindande så kan ju vännen sedermera backa från budet om ingen budar över.
    Mot bakgrund av det finns det snarare en risk att det invaggar folk i falsk trygghet.

• Svara
  12. T
    Medlem · Nivå 8
    Tror gemene man drar sig för att agera bulvan när man måste identifiera sig med bank-id.

• Svara
  13. D
    Medlem · Nivå 6
    Absolut.
    Men jag tror också att gemene man drar sig för det redan nu. Således blir det ingen faktiskt skillnad mot nuvarande situation.
    Och de som faktiskt inte drar sig för det nu, skulle troligtvis inte göra det sen heller.

Vidare så är det, med eller utan bank-id, väldigt svårt för någon att bevisa. Hur ska någon bevisa att denne bullvan faktiskt inte varit intresserad? Utan bara bluffat.
    Är man lite smart så tar man ju sådana diskussioner med sina vänner, blivande bullvaner, muntligt. Lämna inga spår.
    Är man inte lika smart, utan man har det sparat i mail, sms eller liknande osv, så kan man efteråt ändå säga att "Min kompis föreslog det, och jag visste inte vad jag skulle svara, så jag sa ja, men samtidigt så har jag alltid gillat kompisens lägenhet¨, så när jag nu hade möjlighet att köpa den så blev jag faktiskt intresserad på riktigt."
    Det är klart att en vanlig dödlig människa hade genomskådat det, men lagen ställer samtidigt krav på att för att någon ska dömas för ett brott så ska något vara ställt "bortom rimligt tvivel". Och det går inte att utesluta att kompisen faktiskt blev intresserad på riktigt om din fina tvårummare. Men sen tyckte att den blev för dyr.

Jag säger inte att det är omöjligt att dömas, jag säger säger bara att det är ganska osannolikt, och därför tror jag att effekten av en sånhär förändring blir väldigt liten.

En seriös mäklare väljer redan idag att på något sätt försöka identifiera spekulanter. Ingen seriös mäklare accepterar bud på sms från oregistrerade kontant-kort. Således identifieras de flesta budgivarna redan idag i praktiken. Med identifieras menar jag här inte att mäklaren har sparat ditt personnummer, utan att det vore möjligt att söka reda på det via telefonoperatör vid en eventuell utredning.

• Svara
  14. H
    Moderator · Nivå 25
    När min dotter köpte lägenhet för någon månad sedan, och fick budlistan. Så hade mäklaren regsitrerat typ 5 budgivare.

De flesta av dem angavs med ett förnamn och telefon nummer, vissa med smeknamn...

typ:

1. Felix 07......
    2. Krille 07......

osv.

Om man sökte på telefonnumren så var mer än hälften inte spårbara.

Det skulle helt klart ha känts bättre med en lista där det fanns kompletta personuppgifter, eller iallafall någon form av uppgift som går att koppla till en existerande person.

Men någon garanti mot bluffbud går inte att få.

Kan tillägga att den enda budgivare som var intressant att "spåra", en som hade lagt högsta budet och hoppat av, gick att spåra via telefonnumret, och när man då sökte på den personen lite mer allmänt, kunde jag identifiera vem det var av de som var på visningen. Och alltså troligen genuin.

• Svara
  15. T
    Medlem · Nivå 10
    Väldigt svårt att tro att Mäklaren får dela med sig kompletta personuppgifter till dig från 15 pers, men det är en annan fråga.

• Svara