Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Mäklare vill inte att man gör en köpbesiktning

1. T
    Medlem · s · 6 inlägg

Tjorven123

Medlem
    Jag och min sambo letar hus och har även varit med i några budgivningar som vi har hoppat av.
    I den senaste budgivningen sa mäklaren att huset var besiktigat och att man som köpare kunde vara lugn, det visade sig inte vara några större fel på huset. När jag nämnde att jag ville anlita en annan besiktningsman om jag vann budgivningen så fick jag ett litet oväntat svar.
    Då undrade mäklaren varför jag ville göra det och sa att han var tvungen att meddela säljaren den infon. Han sa även att det händer att säljaren väljer det näst högsta budet och den som vinner budgivningen vill göra en ny besiktning och den som lägger näst högsta budet går med på köp utan en ny besiktning.

Får det gå till såhär? Man vet ju inte om besiktningsmannen är jävig.

2. S
    Medlem · 736 inlägg
    Skulle ALDRIG gå med på de. Låter ju som nåt är skumt..

3. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 451 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Det låter som en extremt oseriös mäklare. Hen borde uppmuntra dig till att fullfölja din undersökningsplikt snarare än att avråda.

4. T
    Medlem · s · 6 inlägg

Tjorven123

Medlem
    Kan även tillägga att mäklaren sa att den andra budgivaren som jag budade mot hade gått med på att inte göra en egen besiktning och att säljaren ville göra en så snabb o smidig affär som möjligt. Därför kändes det ganska meningslöst att fortsätta i budgivningen, så vi la oss.
    Mäklaren nämnde även att de flesta av hans objekt brukade vara besiktade och säljs utan att köparen gör en egen besiktning.

5. A
    Medlem · Stockholm · 8 386 inlägg
    Ställ frågan varför de inte vill att man besiktar och inte gick ut med den informationen i objektets beskrivning.
    Mäklaren vet något som inte du vet, som mäklaren i sig inte vill ska komma fram.
    Jag hade nog ställt den frågan rakt ut.

Känns lite som mäklaren har en nära relation till säljaren.
    Jag hade tagit alla diskussioner via mail.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Skåne · 7 199 inlägg
    Vilken mäklare är det?

• Laddar…
  7. BiFuel
    Medlem · Jönköpings län · 2 505 inlägg

BiFuel

Medlem
    Jag tror inte det är så ovanligt. Min syster är i husköpartagen nu och de senaste två budgivningarna har det varit så - besiktigat i förväg och mäklaren meddelar att säljaren kommer att välja en köpare som inte kräver egen besiktning. Hopplöst. Och folk budar som galna. Senaste huset släppte "vi" på drygt dubbla utgångspriset.

8. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 15 498 inlägg
    Det känns som om detta är andra/tredje frågan på någon dag angående samma sak.

9. tommib
    Bergsfogde · Stockholm · 15 451 inlägg

tommibPremiumikon: Hand

Bergsfogde
    Ja, eller hur. Har detta blivit någon ny trend? I så fall är det väldigt oroväckande...

10. T
    Medlem · s · 6 inlägg

Tjorven123

Medlem
    Tack för alla svar och ber om ursäkt om jag tog upp en fråga som redan diskuterats på sistone. Har dock inte läst om detta här på forumet tidigare.

Jag vill inte namnge mäklaren, för det känns inte helt rätt.

Jag tror faktiskt inte att det har att göra med att dölja fel på huset/husen utan bara att mäklaren vill få till en deal så snabbt som möjligt så han kan gå vidare med nästa försäljning. Detta kan dock bli ett problem för mig som inte kommer köpa något hus utan att själv göra en besiktning.

• Laddar…
  11. T
    Medlem · Sö · 3 258 inlägg

TheGame

Medlem
    Låter vansinnigt.
    Jag har varit med på en besiktning inför försäljning.
    Jag säger då att den var inte alls lika nogrann som nör jag själv besiktade huset då vi köpte hus.
    Jag skulle idag inte alls godkänna den besiktningen om jag vet det jag vet nu.
    Den besiktningen var bara för att det skulle se bättre ut i annonse .

Nej jag tror dom försöker dölja nått

• Laddar…
  12. Demmpa
    Husägare · Kalmar · 15 498 inlägg
    Du ska inte be om ursäkt, det var bara mer ett konstaterande att en del mäklare kör med det upplägget, fast än det är ett förkastligt upplägg för köparen.

Jag gjorde en liten snabb sökning innan jag skrev föra inlägget men hittade inte den/dom andra tråd(en/arna).

13. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 13 526 inlägg

NötegårdsgubbenPremiumikon: Motorsåg

Skogsägare
  14. T
    Medlem · Stockholm · 1 451 inlägg

Tosse

Medlem
    När jag köpte hus för något år sedan i stockholmsområdet var det väldigt vanligt att mäklarna sa sånt här rakt ut eller insinuerade. Mäklaren vill inte ha någon besiktning som i värsta fall leder till att affären rivs upp eller att priset förhandlas ned. Det kan skapa extra jobb och utgifter för mäklaren. Dessutom har mäklaren sålt förbesiktningen till säljaren med provision och argumentet att det skapar en trygg och snabb affär. Då är det svårt att förklara för säljaren att ytterligare en besiktning ska göras.

Det här borde verkligen regleras. Hur många "onödiga" besiktningar görs per år? Och vilka är det som tjänar på det? Inte är konsumenterna i alla fall!

Den bästa taktiken som köpare är att inte säga någonting om besiktning förrän man sitter och ska skriva kontrakt. Då förklarar man att man vill ha en av mäklarförbundet rekommenderad besiktningsklausul. Om mäklarna argumenterar emot säger man lugnt att han bryter mot god mäklarsed och att du måste få chans att uppfylla din undersökningsplikt enligt jordabalken. Om säljaren ändå inte går med på besiktnkngsklausul är det bara att resa sig och gå, det huset vill du inte ha.

15. O
    Bannad · Stockholm · 7 871 inlägg

Odjuret

Bannad
    Det är väl redan reglerat. Mäklaren skall uppmana köparen att göra en egen besiktning. Däremot borde köparna anmäla mäklare som inte sköter sig.
    Så jag tycker att ts borde anmäla mäklaren!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.