harry73
it-snubben skrev:
Det är polisen som avgör om det råder vinterväglag. Frost räcker för att göra den bedömningen, dvs det skulle kunna vara olika bud från dag till dag.

Dessutom, finns det någonstans i Sverige som det inte råder vinterväglag nu?
Inget vinterväglag här nere i alla fall.

Och sen är polisen minsta problemet. Böter för att inte ha vinterdäck betalar jag gärna, men jag blir mindre glad av alla problem man får, när man kör ihjäl någon pga att man inte har vinterdäck på.

Men man kan ju alltid välja att låta bilen stå kvar när det skulle vara vinterväglag nån tidig morgon

Glöm inte att snö/frost/is inte är den enda faran med sommardäck på vintern, det räcker med låg temperatur. Gummiblandningen i sommardäck är anpassad för sommartemperaturer, på vintern blir de för hårda och fästet blir avsevärt sämre.

Själv håller jag med harry73, böter är oväsentligt jämfört med andra konsekvenser. Med mina nya premiumdäck lyckades jag med mindre än halvmeterns marginal låta bli att köra på ett barn som plötsligt sprang ut i gatan. Det var helt klart värt varenda krona att ha bästa stoppsträckan!!!

S
tänk på att fortfarande är dubbdäck det bästa. iallafall där man har mycke is och snö.
friktionsdäck och antisladd hjälper inte något på blank is.

om jag inte minns helt fel så ska M+S däckena vara märkta med en snöflinga i en triangel för att vara godkända i svergie. men kan ha fel var ett tag sen jag jobbade med att skifta däck.

• 293x188_Content_MS_SnowF.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
thomasx skrev:
Donald-duck får gärna komma med en referens till de däcktillverkare som använder beteckningen M+S i betydelsen Mud and Sand! Ty M+S är vedertaget Mud and Snow sen urminnes tider.
Jag har inte lyckats att hitta något däck som säljs i Sverige som heter Mud and Sand, men ifall du söker på googe så får du ganska så många träffar på problemet.

http://www.google.se/search?client=....,cf.osb&fp=10fcb35d265c02f7&biw=1280&bih=921

thomasx skrev:
Så det kan mycket väl vara vinterväglag i sikte...
Jo, det var faktiskt snö på skuggiga ställen när jag gav mej ut så det fick bli en kompromiss - jag bytte till dubbdäck på Hustruns Merca och tog den istället. :cool:

Donald-Duck skrev:
Jag har inte lyckats att hitta något däck som säljs i Sverige som heter Mud and Sand, men ifall du söker på googe så får du ganska så många träffar på problemet.

[länk]
Det kanske finns däck som kallas Mud and Sand, men frågan var ifall däck med betäckningen M + S kan betyda Mud and Sand och det är jag också mycket tveksam till.

Här hittade jag ett sådant däck.
Kumho Road Venture KL71

Det är M+S märkt men är inte med på stro:s lista på godkända vinterdäck.

För de däcken står betäckningen för mud and snow. Sannolikt alla andra däck också.

Nissen86 skrev:
om jag inte minns helt fel så ska M+S däckena vara märkta med en snöflinga i en triangel för att vara godkända i svergie. men kan ha fel var ett tag sen jag jobbade med att skifta däck.
Det är nog helt korrekt!

Fick samma info i somras när jag köpte däck hos Vianor i Halmstad.
(F.ö. mycket kunniga, men de är ju fackmän också d^_^b
Kanske inte billigast dock.)

Donald-Duck skrev:
Här hittade jag ett sådant däck.
Kumho Road Venture KL71

Det är M+S märkt men är inte med på stro:s lista på godkända vinterdäck.
Som redan nämnts flera gånger finns många däck med M+S märkning i betydelsen Mud & Snow som inte är tillåtna i svergie. Frågan nu var angående din kommentar om att det skulle betyda Mud & Sand, och det gör inte M+S på det däck du nämner. Så här skriver Kumho själva om sitt eget däck

"While Off-Road Maximum Traction tires are branded with the M+S symbol and able to churn through deep snow, their typical oversize applications and limited use of snow-biting sipes in their large smooth lugs can challenge their on-road wintertime traction on packed snow and icy surfaces."

Jag tvivlar starkt på att det finns någon enda däcktillverkare som använder M+S beteckningen så som du säger.

Thomas59
thomasx skrev:
Som redan nämnts flera gånger finns många däck med M+S märkning i betydelsen Mud & Snow som inte är tillåtna i svergie. Frågan nu var angående din kommentar om att det skulle betyda Mud & Sand, och det gör inte M+S på det däck du nämner. Så här skriver Kumho själva om sitt eget däck

"While Off-Road Maximum Traction tires are branded with the M+S symbol and able to churn through deep snow, their typical oversize applications and limited use of snow-biting sipes in their large smooth lugs can challenge their on-road wintertime traction on packed snow and icy surfaces."

Jag tvivlar starkt på att det finns någon enda däcktillverkare som använder M+S beteckningen så som du säger.
Att säga att dom inte är tillåtna i Sverige är nog att gå lite för långt men du kanske menar att dom inte är klassade som godkända vinterdäck?

ett sätt att slippa problemet är att skaffa en bil som inte behöver vinterdäck öht. det finns ju faktiskt sådana.

pappskallen skrev:
ett sätt att slippa problemet är att skaffa en bil som inte behöver vinterdäck öht. det finns ju faktiskt sådana.

Aaaaa, jag har 4st. :)

självhar jag en, det är en fiat så i blött väder samt vid temperaturer under +15 grader så stannar den i garaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.