Snöflingor i luften, men mildväder i prognosen så jag tänkte vänta lite till med att slänga på vinterdäcken på SUVen (och därmed även släpet).
Frågan är nu:
Sommardäcken är märkta M+S (Mud and Snow), räknas dessa som vinterdäck i lagens mening om man blir stoppad av en nitisk polisman som tycker att det är vinterväglag?
Frågan är nu:
Sommardäcken är märkta M+S (Mud and Snow), räknas dessa som vinterdäck i lagens mening om man blir stoppad av en nitisk polisman som tycker att det är vinterväglag?
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 332 inlägg
joflopp skrev:
Ja, eventuellt. "OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck." Står det längre ner på sidan.
Till TS, kolla upp på http://www.stro.nu/ vad du rullar runt på. Du kanske bör köpa både sommar och vinterdäck. (Dyrt...
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 313 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 313 inlägg
De beror på. Vissa M+S-däck är inte godkända som vinterdäck. Läser man texten du länkar till står det också:joflopp skrev:
Citat: "OBS! Det förekommer däck som är märkta med M och S utan att vara särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck.
Eftersom det inte framgår av däcken om de är särskilt framtagna för vinterkörning, har STRO (The Scandinavian Tire and Rim Organization) och Däckbranschens Informationsråd tagit fram listor över tillåtna vinterdäck. Du kan även få information från din däckhandlare."
Läste det, men jag kanske tror för mycket om mycke_nu när jag förutsätter att han inte har grovmönstrade terrängdäck som sommardäck på sin SUV? Sommarföret på Gotland kanske kräver terrängdäck, vad vet jag. 
Haha, inte för att vi har något vägunderhåll att skryta med, men än krävs det inte grovmönstrat på sommaren..joflopp skrev:
Jag vet inte om detta är en bil du använder dagligdags, men från och med den första december krävs vinterdäck på bilen...mycke_nu skrev:Snöflingor i luften, men mildväder i prognosen så jag tänkte vänta lite till med att slänga på vinterdäcken på SUVen (och därmed även släpet).
Frågan är nu:
Medlem
· Södermanland
· 614 inlägg
M+S kan också betyda Mud and Sand, alltså gjorda för öken körning.