18 482 läst ·
35 svar
18k läst
35 svar
Lysrörsval till garage/verkstad
jag har Philips varmvita TLD830-rör i garaget, helt perfekt belysning tycker jag, kallvita ger så sterilt ljus så jag blir trött i ögonen. det medföljde några riktigt blåa lysrör med armaturerna jag köpte, men jag klarade inte av det ljuset så jag köpte dessa philips-rör och WOW vilken skillnad! det blev minst dubbelt så mycket ljus, och mycket behagligare, så satsa på nåt bra märke istället du, jag tror de billiga rören ger väldigt dåligt med ljus för pengarna.
sen är ju färgen givetvis en smaksak, vissa på mitt jobb gillar kallvitt, men jag krävde iaf varmvita på min arbetsplats för jag vägrar jobba i sterilmiljö.
sen är ju färgen givetvis en smaksak, vissa på mitt jobb gillar kallvitt, men jag krävde iaf varmvita på min arbetsplats för jag vägrar jobba i sterilmiljö.
Redigerat:
jag provade en gång att skruva i en 50w HG-lampa i min 125w armatur då jag hade en sån liggande och hade ingen annanstans att montera den, och det lös ju i princip lika starkt som 125wattaren, men den höll bara en månad..elmont skrev:Varför kan det inte vara i stort sett kortis?
Hur funkar en glimtändare och varför.
Koppla i ett lysrör utan reaktor och mät hur lång tid det tar innan säkringen går alternativt kortslut sekundärsidan och mät hur hög ström du får.
Eller byt ut drosseln till ett 58 watts lysrör mot en 18 watts och sätt en 58 watts reaktor på ett 18 lysrör.
jag rekommenderar annars philips rör, ljusstarka, men framför allt har dom lägs kvicksilverinnehåll! något som är nog så viktigt i valet av ljuskälla.
Usch ... Du sår tvivel nu ...electrocuted skrev:jag har Philips varmvita TLD830-rör i garaget, helt perfekt belysning tycker jag, kallvita ger så sterilt ljus så jag blir trött i ögonen. det medföljde några riktigt blåa lysrör med armaturerna jag köpte, men jag klarade inte av det ljuset så jag köpte dessa philips-rör och WOW vilken skillnad! det blev minst dubbelt så mycket ljus, och mycket behagligare, så satsa på nåt bra märke istället du, jag tror de billiga rören ger väldigt dåligt med ljus för pengarna.
Men du är ju en bakåtsträvare, och jag en framåtsträvare, så det får väl bli kallvita 4000K rör ändå !
Idag hade Jula's rör kommit i lager igen.Mikael_L skrev:Jula har också sina anslutrör för 19:-/st. I katalogen står det endast 4000K. Men tittar man på 18W-rören i butiken står det faktiskt 830 på dom. 36W rören var slut på hyllan, men av hyllkantsetiketten har jag anledning att tro att det är 827.
Det var ju oväntat högt ra-index på billiga anslut-rör ...
36W rören är 640-rör, dvs inte så bra färgåtergivning.
Nu kunde man få 10st anslutrör för 129:-, nästan gratis, då 10 Osram går loss på 490:-
Men min tidigare uträkning visar ju att det ändå blir billigare rör med Osram, om man även räknar med ljusutbytet. hrmmm...
Blev faktiskt inte helt klart förrän igårkväll eftersom ett HF-don inte fungerade, men nu är det bytt tack vara traderaMikael_L skrev:
Jag har gamla lysrör i armaturerna som verkar lyst ett tag så det är nog klart sämre drag i dessa jämfört med nya men jag är ändå helt klart nöjd med ljuset. Philips 840 har jag för mig. Trevligt ljus!
spelar ingen roll om jula kastar sina anslut-rör efter dig, spring så fort du kan och köp Osram eller Philips eller GE... du förstår om du provar anslutrören först..
det är visst bara 129kr som går i sjön, plus resan att köpa dom och resan till återvinningsstationen..
jag är mer än nöjd med mina Philips
varmvitt eller kallvitt, ja det är inte upp till mig att avgöra vad dina ögon uppfattar som behagligt, men jag jobbar inte på sjukhus därför väljer jag varmvitt..
det är visst bara 129kr som går i sjön, plus resan att köpa dom och resan till återvinningsstationen..
jag är mer än nöjd med mina Philips
varmvitt eller kallvitt, ja det är inte upp till mig att avgöra vad dina ögon uppfattar som behagligt, men jag jobbar inte på sjukhus därför väljer jag varmvitt..
Har du funderat på Högtrycksnatrium? Mycket låg effekt och mycket ljus som numera är riktigt bra för färgåtergivning. Kolla i grönsaksavdelningen på din stormarknad, där sitter troligen SON-lampor. Lite gulare än lysrör är min åsikt utan att veta Ra-värdet.
Jag har två st 70W armaturer i ett stort garage och de lyser mycket bra. Lysrör har jag bara över arbetsbänken.
Jag har två st 70W armaturer i ett stort garage och de lyser mycket bra. Lysrör har jag bara över arbetsbänken.
Vilken elektronisk tändare ska jag gå på då?
Philips har en som heter S10-E, är den helt OK, eller ska jag välja någon annan.
Jag är ute efter alla de goda egenskaperna, såsom att det tänder direkt och blinkfritt, att det är skonsammare mot rören, brandsäkerheten och att tändaren håller "hur länge som helst".
Philips har en som heter S10-E, är den helt OK, eller ska jag välja någon annan.
Jag är ute efter alla de goda egenskaperna, såsom att det tänder direkt och blinkfritt, att det är skonsammare mot rören, brandsäkerheten och att tändaren håller "hur länge som helst".
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
S-10E blir perfekt. Jag har dessa i alla armaturer med separat tändare (24st).Mikael_L skrev:Vilken elektronisk tändare ska jag gå på då?
Tänder mjukt på runt en sekund, sliter inte på röret och medger alltså att man tända och släcka hur ofta man vill.