1 616 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Lysrörsinstallation, alla utom ett tänds direkt
Hej,
Har råkat ut för en märklig sak. Har fått monterat 6 st lysrörsarmaturer av typen Biltema med elektronisk tändning och 2x28W G5 lysrör i en frostfri miljö, isolerat hobbyrum som värms upp vid behov, men som alltid håller plusgrader.
När jag tänder med brytaren tänds alla utom en armatur direkt. Det blinkar till i rören men det tänds inte. Släcker jag sen, väntar10 sekunder, tänder igen. Släcker, väntar 10 sekunder och tänder igen så tänds det oftast på tredje försöket.
Vi trodde först att det var fel på armaturen varför denna byttes. Fenomenet uppträder dock även på den nya armaturen och endast på detta ställe. En inspektion av kopplingar visar inga synliga problem, allt ser korrekt installerat ut, inga glapp, lösa trådar eller liknande.
Armaturerna är fördelade på två kopplingsdosor med WAGOs, EKK emellan.
Vad kan detta bero på? Jag har lusläst instruktionen och kan inte hitta t.ex. några temperaturkrav när det gäller åt det kalla hållet. Lysrören ger skitdåligt ljus vid +5 grader, men det är en annan historia.
/S
Har råkat ut för en märklig sak. Har fått monterat 6 st lysrörsarmaturer av typen Biltema med elektronisk tändning och 2x28W G5 lysrör i en frostfri miljö, isolerat hobbyrum som värms upp vid behov, men som alltid håller plusgrader.
När jag tänder med brytaren tänds alla utom en armatur direkt. Det blinkar till i rören men det tänds inte. Släcker jag sen, väntar10 sekunder, tänder igen. Släcker, väntar 10 sekunder och tänder igen så tänds det oftast på tredje försöket.
Vi trodde först att det var fel på armaturen varför denna byttes. Fenomenet uppträder dock även på den nya armaturen och endast på detta ställe. En inspektion av kopplingar visar inga synliga problem, allt ser korrekt installerat ut, inga glapp, lösa trådar eller liknande.
Armaturerna är fördelade på två kopplingsdosor med WAGOs, EKK emellan.
Vad kan detta bero på? Jag har lusläst instruktionen och kan inte hitta t.ex. några temperaturkrav när det gäller åt det kalla hållet. Lysrören ger skitdåligt ljus vid +5 grader, men det är en annan historia.
/S
Bytte du tändaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Menar du att armaturen fungerar på en annan plats, eller om du kopplar in en separat ledning direkt till den, och enbart den?S steve5432 skrev:
Jag tror det vore bra att få bort de övriga armaturerna ur bilden. Det kan vara att de elektroniska drivdonen är så exakta att de gör ett tändförsök precis samtidigt, med spänningsfall som följd.
Har du provat att byta plats på själva lysrören?
Jag har inte testat armaturen på någon annan plats, men det är ytterst osannolikt att det skulle vara fel på två olika armaturer, tänker jag, då jag lämnade tillbaka den första då jag trodde den var felaktig. Dessutom mäter jag upp 220 V på plinten, så spänning har den, den "orkar" bara inte tända, mer än på kanske 3:e försöket. Alla de andra armaturerna tänder direkt.Bo.Siltberg skrev:
Menar du att armaturen fungerar på en annan plats, eller om du kopplar in en separat ledning direkt till den, och enbart den?
Jag tror det vore bra att få bort de övriga armaturerna ur bilden. Det kan vara att de elektroniska drivdonen är så exakta att de gör ett tändförsök precis samtidigt, med spänningsfall som följd.
/S
Klicka här för att svara
