8 794 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
Lysrör eller ledstripes
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Brukar slinta igenom utan tull.
köp sedan separat mindre trafo så du får det smidigt.
vem säger dessutom att du inte få ha båda?
köp sedan separat mindre trafo så du får det smidigt.
vem säger dessutom att du inte få ha båda?
De må hända, men om de nu inte gör det så vill jag gärna ha koll på vad det kommer att kosta.sir_daniel skrev:
Hittade lämplig trafo från en annan leverantör, men varför köpa separat, vad är det som blir smidigare? Vad menar du med "mindre"?sir_daniel skrev:
Båda? Menar du blanda lysrör och led, det kan man ju göra, men varför? Antingen eller tänker jag. Led för att de håller i "evighet" och är underhållsfria. Kruxet där är väl just trafosarna i så fall.sir_daniel skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Värde under 1300 är tullfritt, men moms måste betalas på totalsumman (om någon redovisar det..)
Menade att köpa en trafo som är lite så det är smidigt att montera/gömma undan och så man kan styra 220v matningen till varje separat istället för 1 stor för alla (jag vill i allafall kunna välja vilka grupper/enskilda som ska vara tända)
Anledningen som jag ser det är att på vissa ställen är lysrören lättare att montera och få snyggt (då jag avskyr att ledlisten utan vill se ljuset och inte källan. Även om man ser det i lysröret).
trafon jag köpte sist till mina 5m ledlisten kostade runt 4usd styck inkl frakt.
Menade att köpa en trafo som är lite så det är smidigt att montera/gömma undan och så man kan styra 220v matningen till varje separat istället för 1 stor för alla (jag vill i allafall kunna välja vilka grupper/enskilda som ska vara tända)
Anledningen som jag ser det är att på vissa ställen är lysrören lättare att montera och få snyggt (då jag avskyr att ledlisten utan vill se ljuset och inte källan. Även om man ser det i lysröret).
trafon jag köpte sist till mina 5m ledlisten kostade runt 4usd styck inkl frakt.
Tänk dock på att LED-strippar har en begränsad livslängd, går inte att ses som underhållsfria.
Skulle nästan vilja påstå att en lysrörsarmatur av god kvalité, med samma goda kvalité på ljuskällorna, håller längre än en billig LED-strip..
Skulle nästan vilja påstå att en lysrörsarmatur av god kvalité, med samma goda kvalité på ljuskällorna, håller längre än en billig LED-strip..
Ja, en LED i sig har i regel ett väldigt smalt ljusspektrum, vilket ger taskig färgåtergivning.
Detta löser många armaturtillverkare genom att helt enkelt blanda olika färger på lysdioderna, i samma chip.
Dock ganska ovanligt när det gäller strippar.
Detta löser många armaturtillverkare genom att helt enkelt blanda olika färger på lysdioderna, i samma chip.
Dock ganska ovanligt när det gäller strippar.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
VikHe:
Kan du utveckla det?
Jag har köpt billiga stipes av olika modeller (5630) och på den ena sorten (waterproof) är det problem med att många dioder verkar halvt om halvt lägga av och ger kanske hälften av sitt ursprungliga ljusflöde och detta efter bara någon månads användning. På den andra sorten (non-waterproof) syns dock inga såna tendenser. Är det detta du menar och är det ett känt fenomen?
Annars skriver man ju om livslängder som ligger på 20-30 och ända upp till 50000 timmar. Men om livslängden avser när den slocknar helt så är den siffran rätt ointressant om ljusflödet halveras efter några veckor....
Redigerat:
Klicka här för att svara