Hej, har några lysrörsarmaturer som jag funderar på att byta till LED-lysrör i. Har kollat på det och det jag fått fram är att man då tydligen ska göra om kopplingen inuti armaturen för att det ska fungera. Nu har jag hört att det finns LED-lysrör som inte kräver någon omkoppling inuti armaturen, bara att byta ut. Verkar ju onekligen enklare.Är det någon som vet något om detta?

I mitt fall, där det bara fanns 1 rör, så bytte jag röret och satte in den medföljande "glimtändaren" (består av en enkel kortslutningstråd). Osram rör köpt på Clas Ohlsson.
I någon av trådarna här på BH ( minns tyvärr inte vilken), så tror jag att killen med patentet har skrivit hur det fungerar också. Använd sökfunktionen på forat och sök "LED Lysrör", så får du träff på många trådar.

B
Japp, har sådana från jula. Hittade dem inte i sortimentet på nätet (kollade snabbt), men kolla med personalen. Man skruvade ur glimtändaren (med handen, inte nån ombyggnad av elen) och skruvade i en ersättare och sedan böt lysrör. 2 minuters jobb, busenkelt.

Vi gjorde tester på jobbet, det var billigare att byta på det sättet jämfört med att bygga om armaturen till led, eller byta ut hela armaturen till en ny. Tror inte det var något problem med hållbarheten heller.

Det kostar inget att koppla förbi drivdon och dyl, det gör man enkelt på ett par minuter. Armaturen blir ju en liten aning effektivare så jag ser ingen anledning att "fuska" med något sådant.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Helst bör man ta bort drosseln, annars ligger den och drar lite ström.
Sedan om armaturen har två lysrör å dessa är seriekopplade så måste armaturen kopplas om.

Schematiska illustrationer av traditionell seriekopplad lysrörsarmatur och modifiering för LED.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriskt kopplingsschema som visar en drossel och seriekopplade lysrör med komponentbeteckningar.
Skapa konto

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Beror på vilken lysrörsarmatur man har. Har man armatur med glimtändare så byter man ut sina gamla lysrör och sätter i ersättningen för glimtändare (se beskrivningen ovan). Har man en armatur med elektroniskt drivdon kan man antingen förbikoppla detta i armaturen, eller köpa sk. HF LED lysrör, som klarar elektroniska drivdon utan omkoppling. Valet beror väl bl.a. på om man själv vill in i armaturen och rota. Bor man i en hyreslägenhet kanske det inte är så lämpligt att modifiera fast monterad armatur.

Demmpa Demmpa skrev:
Helst bör man ta bort drosseln, annars ligger den och drar lite ström.
Sedan om armaturen har två lysrör å dessa är seriekopplade så måste armaturen kopplas om.

[bild]
[bild]
Är det verkligen så nödvändigt att ta bort reaktorn/drosseln? Det gjorde inte jag när jag bytte. Hur vanligt är det f.ö. med armaturer med seriekopplade lysrör?

Edit: Kollade på mina armaturer i köket: 2 x 60 cm lysrör, parallellkopplade med var sin drossel. Det var därför det funkade med att bara byta rakt av.

Lite Osram-reklam om detta: https://www.lysman.com/images/1.340...-for-substitube-t8-em-un-hf-t5-hf-ac-nov3.pdf

Redigerat:
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
C cassandranojdh skrev:
Hur vanligt är det f.ö. med armaturer med seriekopplade lysrör?
Man kan läsa på glimtändaren.
Om det bara är en drossel så är det seriekopplat.
Man kan ta bort ena glimtändaren och sedan tända armaturen, om ena lysröret tänds så är det singelkopplat, men om ingen tänds så är det seriekopplat.

C cassandranojdh skrev:
Är det verkligen så nödvändigt att ta bort reaktorn/drosseln?
Inte nödvändigt, men drosslar är en brandrisk iaf ihop med traditionella lysrör, vet inte om brandrisken ”försvinner” när lysrör byts till ledrör.

Tack för alla svar. Jag har kollat lite vidare.
Min ambition med bytet är att ha LED i stället för gamla lysrör,
och om möjligt inte använda den magnetiska ballasten, det är väl den
som brukar bli varm. Vet ej om den blir varm med LED-lysrör dock.
(Är det förresten samma sak, bara olika namn: magnetisk ballast, reaktor eller drossel?)

Jag har nu fått låna två LED-lysrör och de har jag satt in, fungerar ok.

Dock, i bruksanvisningen till dem ska man ta bort den gamla glimtändaren helt och inte sätta in någon ersättning. Och det fungerar.
Om de gamla glimtändarna sitter kvar i armaturen tänds lysrören någon sekund och slocknar sedan.

Vad jag sett är att armaturen kopplad enl. Existing.bild
(Dock är det två lysrör i min armatur, men parallellkopplade)
men fungerar som enl. LED tube.bild. Hur hänger det ihop?
Kan man således göra ett avbrott i kretsen för glimtändaren och det fungerar ändå?

Så mina frågor är, hur fungerar det och kan man koppla förbi ballasten?

Man vill ju inte "labba" för mycket, LED-lysrören är ju inte helt gratis
om man skulle ställa till det.

En tanke som slog mig till sist är kan LED-lysröret självt ha all
nödvändig elektronik i sig? Det står tyvärr inte något firmamärke på det
men det är tillverkat oktober 2019, så det är ju ganska nytt. Diagram som visar en äldre belysningsarmatur med lysrör, ballast och glimtändare, med instruktioner för att byta till LED.
Skapa konto
Schema över installation av LED-lysrör i armatur med elektronisk drift inklusive instruktioner.
Skapa konto

Det du kallar drossel eller magntisk ballast är samma sak och den kan du med fördel alltid koppla förbi det är en onödig felkälla att ha kvar. Sen beroende på typ av ersättningsrör ska glimtändaren bort eller ersättas med den som levereras med de som behöver kortsluta sockeln för tändare.

I fallet du nämner där de tänder och sen släcks ska tändaren bort.

Tackar för svaret. Jag kopplade förbi drosseln och det lyser som det ska. Sedan sitter det sedan tidigare en kondensator mellan inkommande fas och nolla på 0,33 uF. Ska/kan den tas bort också? Vad har den för funktion?

Myrstacken
C clippan skrev:
Tackar för svaret. Jag kopplade förbi drosseln och det lyser som det ska. Sedan sitter det sedan tidigare en kondensator mellan inkommande fas och nolla på 0,33 uF. Ska/kan den tas bort också? Vad har den för funktion?
Skit i den .... kasta den på grannen nästa gång du ser han /hon.... jag tror inte på hen

C clippan skrev:
På samma sätt som drosseln kan du med fördel ta bort den. Det är också en onödig felkälla och den hade sin funktion bara i par med en drossel. Den kompenserar den onödiga reaktiva ström drosseln ger genom att generera den ute vid armaturen. Inget man betalar för via elmätaren men strömmen ökar så vid samma säkring mindre antal armaturer möjliga i de gamla fallen med drosslar som driftdon.

Tack då vet jag hur jag ska göra!

• Gilla
Miksund
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.