Såg idag att det lyser rött på två ställen i vår elcentral och blir lite orolig över vad det kan bero på.. Någon som vet? Det är dels en varningstriangel längst upp och sen TP2 långt ner till vänster. Vi har bara bott i huset i 3 månader och inte sett detta innan men har inte heller granskat elskåpet då allt funkat. Tacksam för lite hjälp!

• Elcentral med röda varningslampor på varningstriangel och TP2, dammiga kablar och mätare syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är er elmätare och inte elcentral, den som bäst kan svara på det är er elnätsleverantör, och det är de som äger elmätaren och fixar den om det är några problem. Enklast är att ringa och fråga dem.

Jo så långt har vi oxå fattat. Men våra proppar sitter i samma skåp? Men det spelar kanske ingen roll? Är även det där som ser ut som ett kretskort längst ner något som hör till nätleverantören? För det lyser ju rött där oxå. Och under det sitter våra proppar och sen har vi en vanlig elcentral med automatsäkringar i källaren. Men när en fas gick så bytte vi proppen i detta skåpet, därav att vi upptäckte det röda

Mikael_L
  • Gilla
Tweety1985 och 1 till
  • Laddar…
Som sagt hör med din elnätsleverantör. Dom får betalt för att svara på frågor och fixa eventuella fel på sin mätutrustning.

• Gilla
Tweety1985 och 1 till
  • Laddar…
Mätaren indikerar fel. (inte ditt problem) då mätaren är elleverantörens. Jag kommer inte ihåg vilkoren för denna modell.
kan vara fasföljdsfel, inget som du ska oroa dej för.

kretskortet nedan mätaren är TURTLE mätinsamlingssystem,
Det kretskortet är också nätägarens, en röd diod ska lysa på den turtle modellen.

Du kommer säkerligen få en ny mätare snart, då denna är 18 år och "turtlen" inte klarar att hantera timinsamling.

• Gilla
Tweety1985
  • Laddar…
Tusen tack för era svar! Då kan vi andas ut!

Dom tre propparna som sitter under/direkt anslutning till elmätaren är era huvudsäkringar.

Demmpa Demmpa skrev:
Dom tre propparna som sitter under/direkt anslutning till elmätaren är era huvudsäkringar.
Jo jag vet! Smällde en häromdagen när vårt konvektorelemeny visade sig vara trasigt Men därför jag blev orolig att det som lyser har med våra proppar att göra

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.