Jag tror att många (med all rätt tycker jag) helt enkelt ser det här som ett diskussionsforum, där man alltså kan diskutera kring ett ämne, utan att nödvändigtvis har några expertkunskaper kring ämnet.

• Gilla
adron och 9 till
  • Laddar…
B
M maverik skrev:
Det är väl just detta kring värderingen jag funderar, ”marknadsvärde” känns som de kan skilja nån miljon beroende på vem man frågar, så det går säkert styra åt det håll som är fördelaktigt. Kan det ha ngn effekt på räntefördelningen vad kåken har för värde? Värdet borde ju vara det satsade kapitalet, antingen som det står eller värdet - skulder? Även där kanske man isf skulle vilja ha ett högt värde?
I allra högsta grad, ju högre värde desto högre belopp kan man ta som positiv räntefördelning.

Vid närmare eftertanke - kör du det privat, och inte i EF, skattas nog allt överskott som inkomst av kapital.:thinking:
Är det verkligen på det viset är det ju onödigt att ta omvägen via EF för att nyttja räntefördelning...

M maverik skrev:
Blir väl helt enkelt lite oproportionerligt irriterad när icke kunniga människor börjar kill(tjej?)gissa hur det fungerar och dessutom helt utan kunskap ifrågasätter. Självklart har jag kollat upp förutsättningarna och vad som gäller för mig när det handlar om värden på 6-7 miljoner. Klassisk forum/social media att folk bara vill synas/göra sig hörda känns det som ibland, även om man inte har någon kunskap kring frågan som är ställd ska man till varje pris få in några rader, gärna och allra helst ifrågasätta frågeställaren.
Tvärtom, vi försöker hjälpa dig. Frågorna baseras på att vi inte vet vilken kunskap frågeställarna har, ta inte illa upp. Har själv varit egen företagare i många år samt jobbat på bank i nästan 10 år. Det du söker är juridisk hjälp då det är ett udda upplägg du söker, om det ens går att lösa som du hoppas, vilket jag inte tror...

• Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tvärtom, vi försöker hjälpa dig. Frågorna baseras på att vi inte vet vilken kunskap frågeställarna har, ta inte illa upp. Har själv varit egen företagare i många år samt jobbat på bank i nästan 10 år. Det du söker är juridisk hjälp då det är ett udda upplägg du söker, om det ens går att lösa som du hoppas, vilket jag inte tror...
Ngt förslag på var man ska vända sig?
Det kanske är udda, är det så ovanligt att äga en hyresfastighet som EF menar du? Nackdelen med AB för mig blir att om jag skulle vilja sälja det så kommer ev köpare finnas på privatmarknaden, då blir det sjukt krångligt att sälja AB->Privat, till stor del därför jag vill ha det som EF. Lösningen är egentligen på plats så det är inte problemet, utan det är bara om det är ngt man ska tänka på vid ”övergången” som jag skriver längre upp, typ värdering, säkert annat som kan vara bra att ha koll på. Hur funkar det med skatter vid försäljning EF->utomstående privat, och då EF->till mig själv som privat. Det jag hoppades på tips om, men det och hela frågan kanske helt enkelt e för avancerat då för detta forumet?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag tror nog det ska gå. Det funkar för mig iaf, dock har jag skogsfastighet. Men dom lånen påverkar inte mina privata lånechanser.

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nelson123456789 Nelson123456789 skrev:
Jag tror nog det ska gå. Det funkar för mig iaf, dock har jag skogsfastighet. Men dom lånen påverkar inte mina privata lånechanser.
Exakt så, och det är ju vad banken informerat mig om så det verkar grönt, det är just tips & trix. Du kanske har några andra värdefulla tips?

M maverik skrev:
Exakt så, och det är ju vad banken informerat mig om så det verkar grönt, det är just tips & trix. Du kanske har några andra värdefulla tips?
Tyvärr inte. Jag är aldeless för dålig på sånt. Det som jag kan tänka mig är svårt sen är deklarationen. Jag har en revisor som gör den åt mig. Antar att du behöver bokföra med.

Jag tror mig veta att exempelvis @nino har fastigheter som enskild näringsverksamhet. Huruvida han har erfarenheter om låne- och skatteupplägg är en annan sak, men pingar honom ändå.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Börja med att prata med en revisor eller revisionsbyrå, dom kommer lösa upp knutarna skattemässigt. Du kan välja att deklarera som näringsverksamhet utan moms, du får inte dra av moms på renoveringar/förbättringar. Något "ägarbyte" kommer inte ske då lagfarten måste stå kvar på ditt personnummer så jag hänger inte med på vad menar med värdeövergång osv. PS. Kom ihåg att kolla upp besittningsrätten för ev. hyresgäster, det kan hända att båda hyresgästerna har besittningsrätt, eller enbart nr 2 i ordningen.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
En enskild firma är samma juridiska person som sin innehavare, även om du måste bokföra och deklarera firmans verksamhet på en särskild flik i din självdeklaration. Vill du ha drift och ägande hos en separat juridisk person, får du titta på t ex AB.

S
Någon officiell försäljning blir det inte när du startar EF då ägandet ur juridisk synpunkt är sak samma. Ingångsvärden du får i EF blir med andra ord samma som du köpte det för en gång i tiden, om inte fastigheten gått i arv flertalet generationer, då kan du enligt alternativregeln använda dig av taxeringsvärdet från 1993. Något användning av dagens marknadsvärde är ej möjligt då uppskrivning av fastigheter i balansräkningen endast är möjligt i AB enligt regelverken.

Angående den administrativa delen med banken så är det en helt ny låneansökan som behöver inkomma där hyresavtalen klarar av att bära de aktuella skulderna. Då får du ett företagslån där det inte är säkert att det går att placera i Hypotek då taxeringskod 220? och användningen styr. Ett hyreshus eller en skogsfastighet går alltid att belåna i hypotek medan småhus kan det variera från bank till bank där deras interna policy styr.

• Gilla
Lela01 och 4 till
  • Laddar…
Skummat igenom bara

Jag har hus som jag hyr ut, dom bokförs precis som ett företag, inkomster utgifter osv ingen moms.

Ang lån
LF tog ingen hänsyn till ev hyresintäkter så dom nekade mig lån pga att jag tjänade för lite för att täcka upp mina lån, både privata och på hyreshusen
Handelsbanken var mer flexibla och kollade intäkter och utgifter på hyreshusen och godkände lånet.
Så det är nog viktigt med vilken bank man väljer... På alla lån

Ska du driva det som firma och dra av alla dina kostnader så kommer du vid försäljning få använda ditt inköpspris att kvitta mot försäljningen, så det kan bli en skaplig kostnad att betala reavinst
Köp för 1miljon, renovera för 1mkr och dra av det, sälj för 3 och du får reavinst på 2mkr
Jag har köpt husen och börjat bokföra direkt.

• Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Beroende på din bank så kan det kanske bli svårt att låna, jag tror inte att dom kommer "nolla" dig bara för att du har husen som firma...
Får du inte uthyrt så måste du ju betala drift, underhåll, lån och amortering med egna pengar hur det än är

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
B
Som flera varit inne på är enskild firma och dig privat är 0 skillnad rent juridiskt. Skulle bli mycket förvånad om banken tycker annorlunda.

AB och dig själv är juridisk skillnad. Men när AB ska ta ut banklån brukar inte sällan banken kräva att du som person går i borgen för bolaget, om vi pratar litet AB.

Däremot så finns det banker som är mer flexibla än andra gällande hur de värderar detta.

Tänk på att det förutom kostnaden med att dra igång ett AB och allt vad det medför med redovisning också måste betala stämpelskatt när AB köper från dig.

Jag skulle kört det som enskild firma och leta bland bankerna tills du hittar nån som accepterar läget.

Min bror gjorde så för ca 4-5år sedan..handelsbanken. de har nog skärpt reglerna sedan dess.

Det är mycket lättare att äga en fastighet och få låna till en grävmaskin/lastbil än att äga en grävmaskin/lastbil och få låna till en fastighet

jag hade svårt att få låna pga. redan ägd men obelånad annan fastighet som skulle behållas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.