28 805 läst ·
80 svar
29k läst
80 svar
Lyfta material över grannens tomt?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Med skopa är det väl större risk att det faller skräp längs vägen än om man lyfter det i säck. Smidigare på andra vis då man slipper fylla och tömma säckarna, men ändå.T Taxture skrev:
Men att TS saknar rättigheter här och får göra jobbet på grannens villkor är nog de flesta eniga om. Såvida det inte finns andra lösningar; exempelvis var väl @Claes Sörmland inne på att TS skaftväg kanske blivit krympt jämfört med hur bred den får vara och att det därför kanske går att köra ända fram trots allt. Själv funderar jag på om inte TS kan tänkas behöva en järnhäst eller liknande under bygget om byggplatsen är svårtillgänglig.
Bor du i USA eller? När man skriver den där typen av inlägg som du gör får man gärna länka till ett bevis för sitt påstående. Inlägget faller ganska platt annars.Y Yrkesplåtis skrev:
Ja, eller snarare hemfridszon.M -MH- skrev:
En civilrättslig stämning har nog större chans att tas upp av tingsrätten än att en polisanmälan skulle leda till åtal.Hemfridsbrott alltså? Bara att ringa polisen då.
"Polisen, kom fort, någon använde luften ovanför min tomt när jag inte var hemma!!!"
Det ligger ett förslag för att normalgraden av hemfridsbrott skall ge fängelse, eftersom när du idag bryter dig in i djurstallar och demonstrerar på bondens gård blir det oftast böter.
Vad du säger är att du vill spara stora kostnader och merarbete genom att lyfta saker över din grannes tomt men du misstänker att de säger nej. Jag hade förklarat situationen för grannen och erbjudit 5000 kr för att få tillstånd att göra detta. Det kommer sannolikt vara bäst för relationen också.Angerfors skrev:
Vi har övervägt de alternativen men det blir så ofantligt mycket mer jobb och krångligt på flera sätt (plats att lämpa av massorna (27 ton), otillgängligt att köra fram det osv).
Att lyfta in det med kran sparar oss väldigt många krångliga moment. Det är inte omöjligt att göra på annat sätt men väldigt mycket jobbigare och sannolikt inte mycket billigare.
Själva momentet får ingen konsekvens för grannen mer än han får en kran som passerar över tomten under en halv dag.
Man får inte flyga lägre än 500 fot över högsta hindret inom ett horisontellt avstånd av 150 m från luftfartyget.
Det är osäkert om det kan tolkas så att en markägare får hindra färder av något slag (t.ex. en lyftkran) över sin mark så det vore bra med ett rättsfall.
Det är osäkert om det kan tolkas så att en markägare får hindra färder av något slag (t.ex. en lyftkran) över sin mark så det vore bra med ett rättsfall.
Man har ju trots allt väg in till sin fastighet och även om vägen kanske är för liten för fullstor lastbil så finns det ju varianter som dumper , minidumper ,bondens traktor med släp, eller nån markbit dit lastbilen kommer och kan tippa och sen få nån med mindre hjullastare att bära materialet in på tomten och dit det ska.. Finns som sagt många varaianter på lovliga sätt som inte går att stoppa.
Risken är ju att om grannen som motsätter sig vill jäklas och sätta stopp för lyftet så blir det ju svårt.. kan man göra det en dag man vet dom inte är hemma så skulle det ju funka men risken att dom är hemma och ställer till det med att vara under blir ju svårt att göra annat än avbryta. Att tvinga dom att inte störa blir nog svårt då du knappast kan påvisa nån laglig rätt att lyfta över grannens tomt.
Bästa är troligen att prata med nån som kör lastbil om dom kan komma in på gården eller inte. kanske kan dom ta sig in även om det är trångt och sortera ut vilka av alternativen som är billigast och enklast och vilka som inte grannen kan göra nåt åt alls utan att han blir den som gör nåt straffbart.
Risken är ju att om grannen som motsätter sig vill jäklas och sätta stopp för lyftet så blir det ju svårt.. kan man göra det en dag man vet dom inte är hemma så skulle det ju funka men risken att dom är hemma och ställer till det med att vara under blir ju svårt att göra annat än avbryta. Att tvinga dom att inte störa blir nog svårt då du knappast kan påvisa nån laglig rätt att lyfta över grannens tomt.
Bästa är troligen att prata med nån som kör lastbil om dom kan komma in på gården eller inte. kanske kan dom ta sig in även om det är trångt och sortera ut vilka av alternativen som är billigast och enklast och vilka som inte grannen kan göra nåt åt alls utan att han blir den som gör nåt straffbart.
Hur tar du dig själv till din tomt där har du dina förutsättningar.
Rätten att förstärka bredda respektive underhålla vägen beror på detaljplan servitut samt grannar .
Rätt som det är finns det folk som ser positivt i att vägen får bättre standard och även du har glädje utav det.
Vad är vägen klassad till för vikt?
Intressant att få reda på hur du stött dig med grannen innan byggnationerna inletts samt även höra grannens version kanske finns det något att lära sig för båda parter.
Tror det löser sig bara du inte fastnar i en enda lösning
Rätten att förstärka bredda respektive underhålla vägen beror på detaljplan servitut samt grannar .
Rätt som det är finns det folk som ser positivt i att vägen får bättre standard och även du har glädje utav det.
Vad är vägen klassad till för vikt?
Intressant att få reda på hur du stött dig med grannen innan byggnationerna inletts samt även höra grannens version kanske finns det något att lära sig för båda parter.
Tror det löser sig bara du inte fastnar i en enda lösning
Hoppas att vägen och parkeringsfickan är tillräckligt bred. Räkna med att lastbilen är nästan 3 meter bred och måste ha ut stödbenen nästan 3 meter på båda sidor om bilen för att kunna nå 25 meter åt sidan med en gripskopa full med material.
MEN - det handlar ju inte om bara ett lyft.
Många ton makadam måste delas upp på flera lyft. Dessutom säger TS att det handlar om allt byggmaterial. Plus fönster, takbeklädnad mm mm.
Mycket bättre att ordna en byggväg in på egna fastigheten.
Många ton makadam måste delas upp på flera lyft. Dessutom säger TS att det handlar om allt byggmaterial. Plus fönster, takbeklädnad mm mm.
Mycket bättre att ordna en byggväg in på egna fastigheten.
Det är upp till den som stämmer att avgöra. We re all individuals.M -MH- skrev:
Jag vet, om nu du hade stämt någon för att lyfta saker över din tomt, vad hade ett rimligt skadestånd varit, om ingen skada hade skett ?
Hitta på skadestånd utan motivering imponerar inte på domstolen.
Hitta på skadestånd utan motivering imponerar inte på domstolen.
