P
De flesta seriösa svar jag har hittat om det här säger att en fastighetsägare råder över utrymmet ovanför sin fastighet, men det verkar inte vara prövat i domstol hur högt man kan hävda detta. Ovanför 500 fot (cirka 150 m) är luften reglerad av luftfartslagen (lite förenklat).

Jag föreslår att TS frågar sin granne om lov att få lyfta material över den senares mark med kran och om grannen säger nej, stämmer grannen i tingsrätten. Då får vi ett domslut att hänvisa till här på Byggahusforumet när nästa person ställer en liknande fråga.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
stämmer grannen i tingsrätten.
För vadå?

Bara gör lyftet när grannen inte är hemma, och så får grannen hitta på någon anledning till att det skulle vara ett lagbrott.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
P
Under normala omständigheter (inga nödlägen, framförande av meddelande och liknande, alltså) får ingen vista på, och alltså över enligt flera jurister, någon annans fastighet utan tillstånd (kontraheringsfriheten är tillämpbar, skulle jag tro).

För att få klarhet i det vore det alltså bra om grannen stämmer TS för hemfridsbrott (eller annan lämplig brottsrubricering) i händelse av "kranintrång" i luften ovanför grannens tomt.

• Gilla
Dalkullan i stockholm
  • Laddar…
D
Ta till knepet från skolgården vifta med skopan över dem medan du skriker ”luften är fri, luften är fri!”

• Haha
-MH-
  • Laddar…
Angerfors Angerfors skrev:
Jag tänker att vi går mjukt fram och förklarar att vi skulle behöva lyfta material över deras tomt med en förhoppning om att det känns ok för dem.
Kan se att det finns ett dilemma i att själva lyftet inte är problemet utan andra delar som småsten på deras tomt och risker kanske.

Säger de nej får vi väl ta ett beslut därifrån om vi ska hävda rätt att göra det eller försöka hitta andra vägar att få in materialet.
Du kan ju alltid försöka lägga fram det som att du försöker bespara dem obehaget.

Du måste ju köra in alltihop i små portioner med järnhäst och det kommer ju ta otaliga vändor med en motor surrandes runt deras tom i säkert 5-6dagar. Men så kom du på att du kan minimera obehaget genom att lyfta alltihop över deras tomt. Det är ju förvisso mycket dyrare men det är det värt för grannsämjan. *insert big smile*

Har försökt söka svar på vad som gäller juridiskt och kan inte hitta någon som tar upp ett motsvarande dilemma. Kan man verkligen begränsa någon att nyttja luftutrymmet över ens tomt? Var börjar/slutar den gränsen då kan man fundera på?
Numera talar man om ”Fastighetsindelning i tre dimensioner” vilket ju faktiskt innebär att man äger luften ovanför marken. Vad jag förstår finns möjlighet att bilda en ny fastighet ovanför marken, t ex i ett högt hus med flera våningar. Hur högt man äger är dock oklart (så högt man kan bygga kanske dvs 1 km?) Man äger uppenbart inte luften på 10 000 m höjd, du kan inte hindra flyg. Din granne äger luftrummet där du avser att lyfta över ditt material på samma sätt som han äger marken.

• Gilla
Dalkullan i stockholm
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Luften är fri brukar man säga. Tror därför inte grannen har någon som helst möjlighet att hindra er rent juridiskt.
Men ni får självfallet inte skada några grenar eller dylikt på grannens fastighet.
Mig veterligt gäller hemfridszonen marken. Jag får alltså acceptera att en helikopter flyger över min fastighet på låg höjd.

När vi lyfter in byggmaterial till kunder händer det ofta att lytet sker över en annan fastighet. Jag har aldrig varit med om att chauffören säger att vi måste be om tillåtelse först. Är helt övertygad om att någon chaufför skulle ställt frågan om tillåtelse ifall man faktiskt behöver någon form av medgivande.

Ska dock tillägga att jag absolut inte är säker på detta.
Tror inte luften är fri utan sträcker sig ex antal km upp i luften, du kan till exvis begära "noflyzone"
För drönare !

Vi kommer ställa frågan och hoppas på välvilja. Utgångspunkten för frågan var egentligen hurvida grannen kan säga nej om vi är tvugna att göra lyft över tomten (eller framåt pumpa in betong, lyfta in material).
Har man "lagen" på sin sida och kan stänga den möjligheten.

Området ligger utmed en större väg med parkeringsfickor där lastbilen kan stå. Tomten som ska lyftas över är 10m bred och kranen kan lyfta in 25 m vilket blir ganska exakt längst ut i hörnet på gropen. Vi har jämfört pris och det är inte så farligt mycket dyrare att lyfta in då han också kan få med sig allt makadam vi behöver i bil + släp. Kontra två körningar med avlämpning + dumper.
Vet inte vilken lyftkran som ska lyfta men dom flesta jag har använt mig av till min verksamhet så har maxutlägg varit ca 1ton så ska du lyfta 27ton !!!

H
Y Yrkesplåtis skrev:
Vet inte vilken lyftkran som ska lyfta men dom flesta jag har använt mig av till min verksamhet så har maxutlägg varit ca 1ton så ska du lyfta 27ton !!!
ska inte lyfta in 27 ton på en smäll.
De ska krana in det under flera lyft.
Så många lyft blir det.
Kan inte va gratis med en kran som står lång tid heller och kranar

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
ska inte lyfta in 27 ton på en smäll.
De ska krana in det under flera lyft.
Så många lyft blir det.
Kan inte va gratis med en kran som står lång tid heller och kranar
Jaha ok så det ska mellanlanda
1-2 ggr innan slutdestination ?
Ja det kommer ju inte ta nån tid alls
TS gissade på 4tim

Tror dom tänkte sig att köra med en gripskopa....... gissar på 3-400 liter i varje lyft

Vi bygger ett fritidshus inne på ett stugområde och behöver i samband med byggnationen lyfta in makadam för att fylla schakthålet. För att få in Makadamen behöver vi lyfta in stenen med kran över grannens tomt.
Hur fick ni in allt annat material som behövdes till bygget av fritidshuset?

• Gilla
Dalkullan i stockholm
  • Laddar…
P pmd skrev:
fastighet
Du menar tomt.

Hemfridsbrott alltså? Bara att ringa polisen då.

"Polisen, kom fort, någon använde luften ovanför min tomt när jag inte var hemma!!!"

Det ligger ett förslag för att normalgraden av hemfridsbrott skall ge fängelse, eftersom när du idag bryter dig in i djurstallar och demonstrerar på bondens gård blir det oftast böter.

J
Om relationen redan är ansträngd känns metoden att lyfta när han inte är hemma, ta det till tingsrätt eller hota på annat sätt helt fel. Fråga snällt, erbjud något som kompensation, kanske behöver grannen grus, förbättra sin uppfart eller liknande som ni kan låta era hantverkare fixa när de ändå är där. Se till att vara den som är generös istället för att kräva de ska ställa upp på era villkor utan kompensation eller utan att ha något alls att vinna på. Att säga om ni inte får lyfta gör ni det på ett sätt som är riktigt störande är inte att vara generös utan att hota.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
lyckograbben lyckograbben skrev:
När du pratar med grannen kan du ju ge honom två upplägg: En tyst och snabb lösning med lyft över tomten eller att du hela dagen/dagar kommer att köra runt med en minidumper/traktor. Han kommer inte att älska dig för något av alternativen men han får i alla fall välja.
Bra förslag! ...eller att man säger ”Vi funderar på vilket som är bäst för er. Alt 1 eller 2? Vad tycker ni?” Då har man 1. Visat att man vill visa hänsyn. 2. Ger möjlighet att välja.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.