3 304 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
lyfta massivträgolv
Har lyft ett massivträgolv med vanlig kofot, skråspikat så det är lätt man skadar golvet.
Det rummet la jag nya plankor i då det var delvis skadat. Sparade alla fina plankor, 115x35 gran.
Nu är det dags för nästa golv. Samma dimension. Också skadat (de har dragit el och vatten genom golvet ganska brutalt). Jag tror jag får ihop till ett komplett golv från dessa båda rum, mycket mer tätvuxet än nya golv.
Jag vet jag läste tips hur bäst lyfta golv, även att det fanns nån speciell "kofot" som var bättre på detta genom hur man kunde bända. Hittar inte igen denna info... Någon som kan tipsa om vad det var för verktyg och vart det finns?
Det rummet la jag nya plankor i då det var delvis skadat. Sparade alla fina plankor, 115x35 gran.
Nu är det dags för nästa golv. Samma dimension. Också skadat (de har dragit el och vatten genom golvet ganska brutalt). Jag tror jag får ihop till ett komplett golv från dessa båda rum, mycket mer tätvuxet än nya golv.
Jag vet jag läste tips hur bäst lyfta golv, även att det fanns nån speciell "kofot" som var bättre på detta genom hur man kunde bända. Hittar inte igen denna info... Någon som kan tipsa om vad det var för verktyg och vart det finns?
Kolla bilderna här, det finns många olika
www.google.com/search?q=spikutdragare&oq=spikutdragare&aqs=chrome..69i57j0l5.9046j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
www.google.com/search?q=spikutdragare&oq=spikutdragare&aqs=chrome..69i57j0l5.9046j1j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Produkter som diskuteras: "spikutdragare"
Spikutdragare
Spikutdragare är praktiska verktyg när det kommer till att ta bort spikar. De ger användaren ett starkt grepp och en tillräcklig hävstångseffekt för att göra uppgiften enkel. Vi har ett varierat utbud av spikutdragare för att passa alla
Läs mer
Jag har en vanlig bacho (gammal) spikutdragare... Tyvärr funkar den inte jättebra då spiken ju sitter skråad i kanten...
Det jag har för mig jag läst om var nåt T format brytverktyg som på nåt sätt "lyfte" brädan på ett annat sätt än med vanlig kofot, minns inte om det var någon "led" eller om det bara var att man fick en annan vinkel. Tänkte att en sån skulle man ha nästa gång man lyfter ett golv...
Den breda japanska spikutdragare / listborttagare verkar bra, jag använder ett brett stämjärn för att lossa lister / foder och det är inte helt optimalt... Kanske funkar även på golv...
Lyfta lite, sen slå tillbaka så spiken "kommer ut" kan funka, men kan åxå slå ut en flisa på ovansida...
Bända genom att slå in kilar kan jag prova... och sen jobba med kofoten samtidigt... Annars vet jag inte... det är lätt man bryter sönder något....
Det jag har för mig jag läst om var nåt T format brytverktyg som på nåt sätt "lyfte" brädan på ett annat sätt än med vanlig kofot, minns inte om det var någon "led" eller om det bara var att man fick en annan vinkel. Tänkte att en sån skulle man ha nästa gång man lyfter ett golv...
Den breda japanska spikutdragare / listborttagare verkar bra, jag använder ett brett stämjärn för att lossa lister / foder och det är inte helt optimalt... Kanske funkar även på golv...
Lyfta lite, sen slå tillbaka så spiken "kommer ut" kan funka, men kan åxå slå ut en flisa på ovansida...
Bända genom att slå in kilar kan jag prova... och sen jobba med kofoten samtidigt... Annars vet jag inte... det är lätt man bryter sönder något....
När jag lyfte ur mitt furugolv I gillesstugan så lyfte jag den innersta brädan med kofot och stämjärn. Sen kom jag åt med både multimaskin och tigersåg med metallblad och såga av spikarna Lite mer meck men inte en enda trasig bräda utan golvet kunde avyttras helt och fint och lever vidare på ny adress.J JohanLun skrev:Jag har en vanlig bacho (gammal) spikutdragare... Tyvärr funkar den inte jättebra då spiken ju sitter skråad i kanten...
Darenhall, det var faktiskt inte en så dum ide... Det är ju 110 år gamla spikar som ofta är lätta att dra ur, men trilskas nån kan jag ju förstås såga... Golvet ska dock förhoppningsvis tillbaka på samma plats om det är helt nog, men några måste bytas (har från annat rum) så risken finns ju att en avsågad spik hamnar där den nya ska sitta, men det ordnar väl sig eller man får spika lite bredvid....
Spika eller skruva förresten? Om 100 år till, kommer de svära om jag skruvat med golvskruv? Eller tacka mig? Räta och använda gammal smidd / trådspik eller modern? Vilken är lättast att få ur, om vi nu tänker på barn-barns-barnen som av nån anledning ska upp med golvet igen 2120?
Spika eller skruva förresten? Om 100 år till, kommer de svära om jag skruvat med golvskruv? Eller tacka mig? Räta och använda gammal smidd / trådspik eller modern? Vilken är lättast att få ur, om vi nu tänker på barn-barns-barnen som av nån anledning ska upp med golvet igen 2120?
Produkter som diskuteras: "golvskruv"
Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Hej!
Jag har använt långkilar när jag brutit upp spontade golv. Såga till en massa kilar av skräpvirke och
slå kilarna längs golvåsarna. Såga kilarna 30 - 40 cm långa. Använd yxa eller slägga så "hyvlas" golvet
av eftersom och du kan du kan plocka loss bräda för bräda. Nackdelen är att du förbrukar många kilar
eftersom de klyvs av spikar.
Karln
Jag har använt långkilar när jag brutit upp spontade golv. Såga till en massa kilar av skräpvirke och
slå kilarna längs golvåsarna. Såga kilarna 30 - 40 cm långa. Använd yxa eller slägga så "hyvlas" golvet
av eftersom och du kan du kan plocka loss bräda för bräda. Nackdelen är att du förbrukar många kilar
eftersom de klyvs av spikar.
Karln
Jag har just tagit upp 240 kvadrat 2-tums plankgolv. Jag körde med ett par vanliga kofötter som man bankar in mellan plankan och åsen. Sätter man kofoten mitt för spiken så brukar det gå bra utan att plankan spricker.
När plankan är lyft nån cm låser man fast spiken med 'klykan' på ett litet tunnt bräckjärn så att den inte följer med när man släpper ner plankan igen. Efter det kan man få tag i spiken och dra ur den.
https://bolist.se/produkt/brackjarn-10815-hultafors-stal-380mm/
När plankan är lyft nån cm låser man fast spiken med 'klykan' på ett litet tunnt bräckjärn så att den inte följer med när man släpper ner plankan igen. Efter det kan man få tag i spiken och dra ur den.
https://bolist.se/produkt/brackjarn-10815-hultafors-stal-380mm/
Hur gick det? Vilken teknik använde du dig av till slut?J JohanLun skrev:Har lyft ett massivträgolv med vanlig kofot, skråspikat så det är lätt man skadar golvet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden