34 780 läst ·
11 svar
35k läst
11 svar
Lyfta hus och gjuta ny plintgrund
Har en rejäl vinterisolerad sommarstuga på 80 kvm med en plintgrund som är utförd enligt "Fuskbyggar-metoden". Plintarna är gjutna endast ca 30 cm under marknivå och istället har man gjort en "elefantfot" längst ner.
Huset som är byggt 1979 rör sig framförallt under vinterhalvåret pga tjälskjutning men även under perioder med stor nederbörd.
Huset som är ett vinkelhus har satt sig ca 1 dm i vinkeln mellan huskropparna men mindre sättningar/rörelser existerar under hela huset.
Jag har redan för några år sedan låtit en firma justera huset i nivå men inser nu att de knappast visste vad de höll på med.
Är det någon som har en idé vad man kan göra för att åtgärda problemet?
Jag inser att hela huset måste lyftas tillräckligt högt för att man ska kunna komma åt och gräva under det. Idag är lägsta höjd mellan hus och mark ca 20 cm. Under större delen är det kanske 50 cm.
Jag har nog ingen lust att lägga ut mer än totalt max 250.000 kr för en ny grund inkl allt.
Har någon haft samma problem och fixat detta?
Huset som är byggt 1979 rör sig framförallt under vinterhalvåret pga tjälskjutning men även under perioder med stor nederbörd.
Huset som är ett vinkelhus har satt sig ca 1 dm i vinkeln mellan huskropparna men mindre sättningar/rörelser existerar under hela huset.
Jag har redan för några år sedan låtit en firma justera huset i nivå men inser nu att de knappast visste vad de höll på med.
Är det någon som har en idé vad man kan göra för att åtgärda problemet?
Jag inser att hela huset måste lyftas tillräckligt högt för att man ska kunna komma åt och gräva under det. Idag är lägsta höjd mellan hus och mark ca 20 cm. Under större delen är det kanske 50 cm.
Jag har nog ingen lust att lägga ut mer än totalt max 250.000 kr för en ny grund inkl allt.
Har någon haft samma problem och fixat detta?
Tack försvar men kan man verkligen lyfta ett hus tillräckligt högt för att komma åt och gjuta nya plintar under hela huset?
Finns det utrustning så att detta är möjligt?
Om man ska gräva för hand, alternativt jordborr, måste man väl ha ca 1,5 - 2 meter i höjd att jobba med.
Går det verkligen att lyfta ett hus med domkrafter så högt eller är det något som jag missförstått?
Finns det utrustning så att detta är möjligt?
Om man ska gräva för hand, alternativt jordborr, måste man väl ha ca 1,5 - 2 meter i höjd att jobba med.
Går det verkligen att lyfta ett hus med domkrafter så högt eller är det något som jag missförstått?
Jag förstår!
Eftersom huset står på gammal sjöbotten är ju frågan om det blir helt bra även om man gjuter nya plintar. Idag är ju plintarna endast 30-40 cm under jord men det kanske inte hjälper om man går ner till typ 1 m.
Sen är ju frågan vad det är värt att lägga på en sommarstuga. Max ett par hundratusen tror jag.
Eftersom jag har ett högt berg bakom huset måste jag börja med att dränera runt grunden så att lerjorden blir mindre vattenfylld.
Det speciella i just detta fritidshusområde är att det finns ca 10 hus med samma problem eftersom det är samma killar som gjort alla grunderna. De fick till slut sparken så kanske 5 hus har riktigt gjutna grunder.
Eftersom huset står på gammal sjöbotten är ju frågan om det blir helt bra även om man gjuter nya plintar. Idag är ju plintarna endast 30-40 cm under jord men det kanske inte hjälper om man går ner till typ 1 m.
Sen är ju frågan vad det är värt att lägga på en sommarstuga. Max ett par hundratusen tror jag.
Eftersom jag har ett högt berg bakom huset måste jag börja med att dränera runt grunden så att lerjorden blir mindre vattenfylld.
Det speciella i just detta fritidshusområde är att det finns ca 10 hus med samma problem eftersom det är samma killar som gjort alla grunderna. De fick till slut sparken så kanske 5 hus har riktigt gjutna grunder.
Låter som att ordentlig dränering är ett stort första steg mot lösning....
Sen kommer en, för Sverige, okonventionell idé... sätt "skidor" på plintraderna, dvs när huset är uppjackat med domkraft så det är i våg, bulta fast tvärgående byggtimmer/betongpelare/cementrör horisontell med marken mot plintarna. Sett den lösningen på sanka marker i Amerikanska södern.
Sen kommer en, för Sverige, okonventionell idé... sätt "skidor" på plintraderna, dvs när huset är uppjackat med domkraft så det är i våg, bulta fast tvärgående byggtimmer/betongpelare/cementrör horisontell med marken mot plintarna. Sett den lösningen på sanka marker i Amerikanska södern.
Skulle denna lösning fixera plintarna menar du? En budgetlösning istället för att gjuta nytt?
Frågan är om man verkligen kan få det tillräckligt fixerat. Varenda cm som plinten höjs eller sänks märks ju på något sätt inne i huset.
Frågan är om man verkligen kan få det tillräckligt fixerat. Varenda cm som plinten höjs eller sänks märks ju på något sätt inne i huset.
Har inte gjort det själv, bara sett det, skulle inte kalla det en budgetlösning direkt. Antar att principen gör att huset inte sätter sig olika utan hela grunden blir flytande .
En egen referens jag har ioförsig, på lerjord byggde vi en stödmur av byggtimmer (NTR-A) som fungerar precis som skidor...dvs, sprider ut trycket så att det inte sjunker... grannen som skrattade och sa att man måste ner till frostfritt står nu med sin murade..och bra skeva stenmur på grus och fiberduk och hela rasket...medan vår mur inte har rört sig
Nåväl, bara en idé
En egen referens jag har ioförsig, på lerjord byggde vi en stödmur av byggtimmer (NTR-A) som fungerar precis som skidor...dvs, sprider ut trycket så att det inte sjunker... grannen som skrattade och sa att man måste ner till frostfritt står nu med sin murade..och bra skeva stenmur på grus och fiberduk och hela rasket...medan vår mur inte har rört sig
Nåväl, bara en idé
Hej!
Hur gick det med justeringen? Det skulle vara intressant att höra eftersom jag har samma problem. Vårt hus är byggt 1969 på lera, ev. med en häll under en del av huset. Vad jag förstår borde man ha grävt bort en del av lerjorden och lagt dit makadam. Definitivt skulle plintarna ligga på större djup än vad de kom att göra. Man borde också ha dränerat marken men efter att ha träffat sonen till den som byggde huset, förstår jag att man gjorde så enkelt som möjligt. Jag tog för några år sedan kontakt med en byggnadsingenjör som sa att vi borde dränera. Ta en sida i taget, sa han, för att se om det blir sättningar. Därefter bör vi lägga sand och ett lager frigolitkross under huset. Vi skulle också leda bort regnvattnet ordentligt. 2011 lät vi en firma lägga ett dränrör längs med framsidan av huset, där marken ligger c:a 30 cm högre än bakre delen. De fick också göra anslutningar från stuprören till avloppsrör, som går ut till ett dike. I samband med detta har vi iof sig också fällt en del träd, vilket kan ha ändrat markvattenbalansen. Summan av detta blev likafullt inte så särskilt bra. Denna vinter har det blivit ännu mer sättningar i huset och förmodligen behöver vi göra något i stil med de svar du fått. Därför skulle det vara mycket intressant att höra hur det har gått.
Vänliga hälsningar
DanWarg
Hur gick det med justeringen? Det skulle vara intressant att höra eftersom jag har samma problem. Vårt hus är byggt 1969 på lera, ev. med en häll under en del av huset. Vad jag förstår borde man ha grävt bort en del av lerjorden och lagt dit makadam. Definitivt skulle plintarna ligga på större djup än vad de kom att göra. Man borde också ha dränerat marken men efter att ha träffat sonen till den som byggde huset, förstår jag att man gjorde så enkelt som möjligt. Jag tog för några år sedan kontakt med en byggnadsingenjör som sa att vi borde dränera. Ta en sida i taget, sa han, för att se om det blir sättningar. Därefter bör vi lägga sand och ett lager frigolitkross under huset. Vi skulle också leda bort regnvattnet ordentligt. 2011 lät vi en firma lägga ett dränrör längs med framsidan av huset, där marken ligger c:a 30 cm högre än bakre delen. De fick också göra anslutningar från stuprören till avloppsrör, som går ut till ett dike. I samband med detta har vi iof sig också fällt en del träd, vilket kan ha ändrat markvattenbalansen. Summan av detta blev likafullt inte så särskilt bra. Denna vinter har det blivit ännu mer sättningar i huset och förmodligen behöver vi göra något i stil med de svar du fått. Därför skulle det vara mycket intressant att höra hur det har gått.
Vänliga hälsningar
DanWarg
Klicka här för att svara