11 154 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Lyfta ett parkettgolv?Spånskiva under parkettgolv?
Hur ska man gå tillväga på lättast sätt? Den är spikad vid kortsidorna (vid vägg alltså).
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32297Spik golv.jpg
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/21953Spikar golv.jpg
Jocke
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/32297Spik golv.jpg
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/21953Spikar golv.jpg
Jocke
Det ser ut som ett "vanligt" flytande lamellparkettgolv. Att man spikat fast golvet rekommenderas inte av någon tillverkare vad jag vet.
Golvet ska flyta eftersom man limmar eller klickar ihop golvet till en homogen, flytande macka. Den måste kunna röra på sej när den sväller och krymper med årstidernas varierande luftfuktighet.
Jag skulle helt enkelt gröpa ur lite-litegrann runt spikskallen med ett stämjärn. Sen dra ut spiken. Därefter kan du (om golvet är av typen klick) plocka isär det hyfsat enkelt.
Jag förutsätter att spiken satt bakom golvsockeln, så det skadar ju inte om du får en liten, ful grop där...eller?
Annars kan du kanske börja riva från andra sidan - om det inte är spikat där också...?
Ett sista alternativ är att "offra" raden med spik och leva rövare där.
Golvet ska flyta eftersom man limmar eller klickar ihop golvet till en homogen, flytande macka. Den måste kunna röra på sej när den sväller och krymper med årstidernas varierande luftfuktighet.
Jag skulle helt enkelt gröpa ur lite-litegrann runt spikskallen med ett stämjärn. Sen dra ut spiken. Därefter kan du (om golvet är av typen klick) plocka isär det hyfsat enkelt.
Jag förutsätter att spiken satt bakom golvsockeln, så det skadar ju inte om du får en liten, ful grop där...eller?
Annars kan du kanske börja riva från andra sidan - om det inte är spikat där också...?
Ett sista alternativ är att "offra" raden med spik och leva rövare där.
Okej, nu benar vi ut det här ordentligt...
Varför ska du bryta upp golvet och lägga om det?
Vad är det för typ av golv? - tjocklek, tjocklek på ädelträet, bredd på planken (det ser ut som 3-stavs lamellparkett)
Om det är ett lamellparkettgolv - hur har den golvläggande personen lyckats/fått för sej att spika varenda bräda? Skråspikat i noten? Jo, det kan funka förvisso...
Hur stort rum är det? Barlinek-golv på Byggmax kostar under 300kr/kvm - kan du ta det som ett alternativ - dvs riva golvet och köpa nytt?
Mitt förslag är ändock:
Skär/skrapa bort en del av gipsen längst ned (som ändå täcks av golvsockeln). Försök få ner ett koben och pilla/vicka och se om du får loss golvet.
Annars, köp en hålborr och borra ur spiken.
Vad är det för typ av golv? - tjocklek, tjocklek på ädelträet, bredd på planken (det ser ut som 3-stavs lamellparkett)
Om det är ett lamellparkettgolv - hur har den golvläggande personen lyckats/fått för sej att spika varenda bräda? Skråspikat i noten? Jo, det kan funka förvisso...
Hur stort rum är det? Barlinek-golv på Byggmax kostar under 300kr/kvm - kan du ta det som ett alternativ - dvs riva golvet och köpa nytt?
Mitt förslag är ändock:
Skär/skrapa bort en del av gipsen längst ned (som ändå täcks av golvsockeln). Försök få ner ett koben och pilla/vicka och se om du får loss golvet.
Det knakar och knarrar i golvet så man blir tokig.Fasting65 skrev:Okej, nu benar vi ut det här ordentligt...
Mitt förslag är ändock:
Golvet är 21,5mm tjockt, ca 4mm på ädelträt och bredden är 200mm.
Jag har fått bort lite grann men dem första plankorna gick sönder lite grann men inget som syns direkt. Rummet är 30m2.
Jocke
Moderator
· Stockholm
· 56 278 inlägg
Den tjockleken på golv finns ju just för att lägga direkt på golvbjälkarna, och den skall spikas eller skruvas i bjälkarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tips för att lyfta heltäckningsmatta och underliggande träskiva från trägolv
Golv -
Lyfta stugan. Lite funderingar.
Byggmaterial & Byggteknik -
Taklyftarna - Funderar på taklyft
Utbyggnad och tillbyggnad -
Lyfta äldre timmer hus och sedan gjuta platta under?
Lösvirke & Timmerhus -
Bygga källare under befintlig tillbyggnad på plintgrund - Lyfta hus
Utbyggnad och tillbyggnad